• Archief
Instapklassieker, wat wordt het? Kever, Taunus of Kadett?

Instapklassieker, wat wordt het? Kever, Taunus of Kadett?

Het Duitse blad Autobild komt deze maand met een test tussen drie ‘instapklassiekers’, de Ford Taunus 12M, de VW Kever 1200 en de Opel A Kadett. Alle drie de auto’s gebruikt voor de test zijn uit de beginjaren ’60. Alle drie zijn het auto’s die Duitsland en zeker ook Nederland mobiel hebben gemaakt in de jaren van wederopbouw na de oorlog. De auto’s werden gekocht door families, vertegenwoordigers en kleine middenstanders. Ze moesten dus eenvoudig en goedkoop in onderhoud zijn en bovendien betrouwbaar. Met deze uitgangspunten zijn de auto’s vergeleken én gewaardeerd. Kijkend naar de carrosserie dan scoort de Kadett het beste met ruimteaanbod, zitpositie en zicht rondom. Ook bij de techniek verslaat de Opel zijn tegenstanders, ook al is de overwinnig op de Kever maar nipt. Op het volgende punt, de rijeigenschappen, moet de Kadett zijn rivaal uit Wolfsburg toch voor zich laten. De Kever is duidelijke de beste bochtenridder. Er is toch veel veranderd sinds begin jaren zestig. Toch is de overwinning op dit onderdeel niet voldoende om de Opel van de overall zege af te houden. Het laatste punt wat de Duitse redacteuren hebben meegenomen is het onderwerp kosten, uiteraard vertaald naar 2009. Daarbij blijkt dit voor de drie verschillende auto’s nauwelijks iets uit te maken. Blijft dus over een eindzege voor de Opel Kadett. De Kever wordt tweede. De Taunus eindigt als laatste, hoofdzakelijk veroorzaakt door zijn voorwielaandrijving. Deze techniek hadden de Ford-ingenieurs in die jaren duidelijk nog niet onder de knie. De zoektocht naar een A Kadett kan beginnen!

terug naar voorpagina