• Archief
Nederlandse slooppremie richt zich op youngtimers

Nederlandse slooppremie richt zich op youngtimers

Als de plannen van de Nederlandse autobranche door worden gezet betekent dit slecht nieuws voor het youngtimer-bestand in Nederland. Een sloopregeling stelt bezitters van auto’s van voor 1992 in staat om hun auto ‘om te ruilen’ tegen een nieuwer, schoner exemplaar. Dat moet dan een auto zijn van na 1996 die aan specifieke milieu-eisen voldoet. Het doel is te komen tot minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit. De oude auto wordt gesloopt. De deelnemende autobezitter krijgt een premie van rond de duizend euro.

In tegenstelling tot de Duitse regeling wil de Nederlandse sector dat er ook een premie wordt gegeven bij de aanschaf van een gebruikte auto. In Duitsland komen alleen consumenten die een nieuwe auto aanschaffen in aanmerking voor een premie. Daarom pleit de Nederlandse autobranche, lees Auto Recycling Nederland (ARN), Bovag/Rai Vereniging, Focwa (carrosseriesector) en Stiba (voertuigdemontage), voor een dergelijke regeling. Het stelt hun in staat om het Nederlandse wagenpark flink in te dammen waarbij de kosten door de staat worden gedragen. Alle auto’s die worden ingeruild met gebruikmaking van de slooppremie moeten ook daadwerkelijk worden gesloopt. Dat betekent werk voor de iniatiefnemers. Dat er zo ongewenst bijzondere youngtimers van de weg verdwijnen zal voor deze organisaties geen rol spelen. Bijzondere auto’s uit die periode zijn (nog steeds) voldoende waard en zullen de dans dan ook ontspringen. De kans is groot dat met name de auto’s die het straatbeeld in de jaren tachtig en begin jaren negentig bepaalden straks onvindbaar zijn.

Het lijkt er steeds meer op dat de sloopregeling in ons land er ook daadwerkelijk gaat komen. ARN heeft minister Cramer van Milieu toegezegd dat ze 30 miljoen euro wil investeren in zo’n regeling. Dat geld komt uit het potje van de verwijderingsbijdrage voor auto’s, waarin ongeveer 150 miljoen euro zit. Omdat het plan een van de weinige voorstellen is waarbij private partijen meebetalen aan de bestrijding van de economische crisis, is er een redelijke kans dat het wordt aangenomen.

terug naar voorpagina