• Archief
40 jaar Ford Capri

40 jaar Ford Capri

In januari 1969 wordt de Ford Capri op de autosalon van Brussel voorgesteld aan het grote publiek. De Capri was bedoeld als Europese tegenhanger van de Ford Mustang die in de Verenigde Staten voor grote verkoopsuccessen zorgde. De Ford Capri was gebaseerd op de Ford Cortina / Taunus en werd in maar liefst vijf verschillende fabrieken gebouwd. De auto rolde in Dagenham en Halewood (Engeland), Saarlouis en Keulen (Duitsland) en Genk (België) van de band. De Capri was te koop met bijna alle motoren die Ford op dat moment in Europa kon aanbieden. De eenvoudigste motorvariant was een 1,3 liter V4 voor het vaste land en een 1,3 liter 4 cilinderlijn motor (Kent motor) voor Groot Brittannië. Top van de motorenlijn waren de 2,3 liter V6 uit Duitsland en de Essex 3 liter V6 uit Engeland. Gedurende de productieperiode kreeg de Capri telkens de beschikking over alle motoren die in de Taunus / Cortina reeks ook leverbaar waren. In 1971 wordt het eerste model en voorlopige enige model met benzine-injectie leverbaar, de RS 2600. Deze versie wordt ook ingezet voor diverse wedstrijden om het sportieve karakter van de Capri’s te onderstrepen. Wanneer de RS 2600 in 1973 wordt vervangen door de RS 3100 is benzine-injectie niet meer leverbaar in een Capri.

In 1972 krijgt de Capri een kleine facelift, betere vering voor meer comfort en rechthoekige komplampen. De 1 miljoenste Capri wordt in augustus 1973 uitgeleverd. In 1974 volgt een grotere facelift en vanaf dat moment is de Capri Mk2 leverbaar. De neus wordt iets ingekort en de korte achterklep wordt vervangen door een heuse derde deur. De nieuwigheid is er intussen wel af en de verkopen lopen terug. Vanaf 1976 wordt de Capri alleen nog in het Duitse Saarlouis gebouwd.

De laatste facelift volgt in 1977. Deze Mk3 versie is in Nederland nog tot 1984 leverbaar. In Engeland valt in 1986 als laatste het doek voor de Ford Capri. Uiterlijk onderscheiden de modellen van de laatste serie zich onder andere door vier ronde koplampen en nieuwe bumpers. Tegen het einde van de productie was de Capri ook weer leverbaar met benzine-injectie, terwijl er in Duitsland zelfs een turboversie in de verkooplijst stond. Met 190 pk was de Turbo Capri goed voor een top van 220 km/u. Uiteindelijk vinden bijna 2 miljoen Capri’s hun weg naar tevreden gebruikers.

Uiteraard staan de liefhebbers van de Ford Capri in Nederland uitgebreid stil bij de verjaardag van “hun” Capri. De in 1995 opgerichte en inmiddels ruim 300 leden tellende Ford Capri Club Noord Holland organiseert van 12 tot en met 14 juni 2009 het evenement 40 jaar Ford Capri en Capri’s at the Beach. Het recreatiepark de Watersnip in Petten aan Zee is de plek waar het allemaal gaat gebeuren. Meer informatie over dit weekend is te vinden op www.capriclubnoordholland.nl

Van 4 t/m 6 september zijn alle Ford Capri liefhebbers opnieuw welkom om de verjaardag van de Capri te vieren. Deze keer tijdens de jaarlijkse internationale Capri meeting ‘Capri Town by the riverside’ van de in 1990 opgerichte Capri Club Zuid-Holland. Plaats van handeling: evenementen terrein IJsselstrand te Doesburg. Meer informatie over dit evenement is te vinden op www.capriclubzuidholland.nl

terug naar voorpagina