• Archief
BMW M1 viert 30-jarige verjaardag

BMW M1 viert 30-jarige verjaardag

De stamvader van een hele reeks M-modellen én de tot op heden enige BMW met middenmotor wordt 30 jaar. De langdurige geruchten dat BMW aan een bijzonder project werkte werden in het voorjaar van 1977 op de Autosalon van Genève bevestigd. Project E26 zou leiden tot een heus productiemodel.

Omdat er maar 800 exemplaren van de M1 stonden gepland werd er gezocht naar externe partners. De oude samenwerkingspartners Lamborghini en Michelotti werden de externe partners. ItalDesign ontwerper Giorgetto Giugiaro ontwierp de carrosserie van het bijzondere project. Lamborghini en BMW Motorsport Gmbh zorgden voor de constructie en montage. De aandrijving, een van de specialiteiten van BMW, lag in handen van Martin Braungart en Paul Roche. Er werd getwijfeld tussen een acht- of twaalfcilinder motor. Uiteindelijk werd ervoor gekozen een bestaande M90 zescilinder te modificeren. Voor de M88 motor van de M1 werd alleen het blok van de M90 gebruikt. Daarnaast werd een nieuwe cilinderkop ontwikkeld, alsmede mechanische benzine-inspuiting en een dry-sump smering. Uiteindelijk was de motor pas medio 1977 klaar.

Naast de problemen rond het ontwikkelen van de motor zorgde nog een ander probleem voor vertraging. Lamborghini was in financiële nood geraakt en ondanks de hoge kwaliteit en veel kennis van het automerk moest de samenwerking in de beslissende fase opgezegd worden. Lamborghini stond op het punt te worden gesloten; vlak voor de bezetting door het personeel, werden in een nachtelijke actie alle prototypes vanuit de fabriek in Modena naar Duitsland gebracht. Nu de productiecapaciteit van Lamborghini was afgevallen nam de firma Baur de eindmontage voor zijn rekening. Maar er waren problemen tussen de onderdelenleveranciers en het bedrijf Baur. Nadat een aantal voormalige ingenieurs de projectgroep Italengineering hadden opgericht, dat minder dan 10 km van de fabriek lag, kon het project M1 zijn doorgang vinden.

Uiteindelijk werd pas in februari 1979 de eerste M1 bij BMW afgeleverd. De raceversie was door strengere regelgeving die inmiddels van kracht was geworden geen succes, en talloze auto’s uit deze serie werden als straatversie aan particulieren verkocht. Het is niet duidelijk of BMW werkelijk geld heeft verdiend aan het project, maar het verbeteren van het imago van het bedrijf heeft wellicht een positieve uitwerking gehad op de BMW-verkoopcijfers. Voor die tijd was de M1 een echter ‘supercar’, de topsnelheid van de straatversie bedraagt 262 km/h, die van de circuitversie 310 km/h.

Onlangs presenteerde BMW als eerbetoon aan de nu 30 jaar oude M1 op een concours d’elegance op het Italiaanse Villa d’Este een M1 Hommage.

Bron: onder andere wikipedia

terug naar voorpagina