• Archief
Fiat 124, vader van veel kinderen

Fiat 124, vader van veel kinderen

In 1966 kwam Fiat met een nieuwe middenklasser, de Fiat 124. Hij kwam als vervanger van de Fiat 1300 en 1500. De auto werd goed ontvangen en in 1967 zelfs gekozen tot auto van het jaar. De auto werd geprezen voor zijn ruime interieur, moderne wielophanging, remschijven en lichtgewichtconstructie.

De auto werd aangedreven door een 4-cilindermotor van 1,2 liter met onderliggende nokkenas waaruit 65 pk werd gehaald.

In zijn tijd was de Fiat 124 een gewaardeerde auto. In 1974 kwam Fiat met de Fiat 131 Mirifiori en dat betekende voor Fiat het einde van de 124. Toch zou al snel blijken dat de Fiat 124 helemaal niet gestorven was, sterker nog, hij leeft tot de dag van vandaag!

De Fiat 124 werd namelijk onder vijf verschillende licenties ook door andere fabrikanten op de markt gebracht. De meest bekende is wel de Lada. Zelfs in 2009, 43 jaar (!) naar de introductie van de stamvader, is er nog steeds een Lada te koop die rechtstreeks afstamt van de Fiat 124. De Lada 2101 zoals de Russische variant van de 124 heette werd in Rusland in 2000 tot auto van de eeuw gekozen. Dat is nog eens wat anders dan auto van het jaar.

Minder bekend, maar in Nederland wel leverbaar geweest, was de Seat 124D. Een vrijwel ongewijzigde versie die zelfs lange tijd via Fiat dealers in Nederland te koop was. Iets verder van huis leefde de Fiat 124 verder als Tofaş Murat 124. Deze Turkse variant werd van 1969 door Türkiye Otomobil Fabrikalarý Anonim Şirket gebouwd. In Bulgarije was de Fiat 124 bekend onder de naam Pirin-Fiat, gebouwd in Bulgarije van compleet door Italië geleverde bouwpaketten. De Pirin-Fiat bestond tussen 1967 en 1971. In Zuid Korea begonnen ze in 1970 pas bij Asia Motors met de levering van KIA-Fiat 124. Het doek viel in 1975. De autoliefhebbers in India moesten tot maar liefst 1986 wachten alvorens ze een Premier 118NE konden aanschaffen. De Premier 118 NE was een bijna exact kopie van de Fiat 124 met één grote uitzondering: de motor kwam van Nissan. Als laatste is het bijzonder om te vermelden dat de Lada ook in licentie werd gebouwd. De gebeurde in Egypte waar van 2002 tot 2007 Lada Egypt de allerlaatste Lada variant op de Fiat 124, de 2107 werd gebouwd.

De Fiat 124 heeft zeker zijn stempel op de autoindustrie gedrukt.

terug naar voorpagina