• Archief
Daf personenauto 50 jaar oud

Daf personenauto 50 jaar oud

Op 1 april 1928 begonnen Hub en Wim van Doorne in Eindhoven een machinefabriekje met de naam Commanditaire Vennootschap Hub. van Doorne’s Machinefabriek die na een aantal tussenstappen in 1934 bekend werd onder de naam: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, oftewel afgekort D.A.F. In 1949 werden de eerste vrachtwagens geproduceerd, het betrof een aantal van ongeveer 150. Van het Nederlandse leger ontving men grote orders: zo bouwde men vanaf 1953 grote series vrachtwagens. Verder werden allerlei vindingen gedaan, zoals de roltrommel vuilniswagen en een uitschuifbare motor.

Hub van Doorne had in de jaren ’50 een Buick aangeschaft met een zogenaamde Dynaflow automatische versnellingsbak. Hij vond de automaat ideaal en wilde deze graag beschikbaar maken voor een groot publiek. De bak was zwaar en niet erg efficiënt, zodat de inbouw in lichte auto’s uitgesloten was.

Van Doorne kreeg naar verluidt inspiratie van de lopende band in zijn fabriek, waar alle machines werden aangedreven door rubber banden. Ook mogelijk is, dat hij een Nederlands eigenbouwsel, de Homemade kocht, waar een voorloper van de variomatic zou zijn ingebouwd. Het boek Dafjes van Jan de Lange meldt dat het zelfs mogelijk is dat de inspiratie van de Variomatic kwam van een Zündapp bromfiets.

Nadat Hub van Doorne de Variomatic uitvond (bijnaam: Het Pientere Pookje), besloot men in 1953 ook personenwagens te gaan bouwen, om de Variomatic daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Volgens de Van Doornes moest het een klein autootje worden. Ingenieur Van Brugghen kreeg de technische leiding van het project. In februari 1958 toonde DAF de wereld een volwaardige, fraaie 4 à 5 persoons auto met automatische transmissie, de beroemde Variomatic, en met een zelf ontwikkelde 2-cilinder 4-taktmotor. De Variomatic was een continu variabele transmissie met twee rubberen riemen die tussen twee schijven traploos nieuwe overbrengingsverhoudingen realiseert. Het was de eerste continu variabele transmissie voor auto’s die ooit in productie werd genomen.

De DAF 600 was de eerste auto. Bij de presentatie op de AutoRAI in 1958 was de auto nog niet helemaal productierijp maar toch werden er al 4000 orders geplaatst. De DAF 600 was uitgerust met een tweecilinder luchtgekoelde boxermotor van 590 cc naar eigen ontwerp. Als topsnelheid werd 90 kilometer per uur opgegeven. De belangstelling zou zo groot zijn geweest dat men “op de auto’s van Volvo ging staan om de DAF te kunnen zien”. Door de grote belangstelling besloot DAF de productie bij te stellen en kwam de productie pas in 1959 op gang.

Na DAF 600 volgden nog zeven nieuwe modellen:
DAF 750 (1961-1963)
DAF Daffodil (1961-1967)
DAF 44 (1966-1974)
DAF 33 (1967-1974)
DAF 55 (1968-1972)
DAF 66 (1972-1975)
DAF 46 (1974-1977)

In 1975 eindigt de officiële personenauto productie van DAF wanneer de personenautodivisie werdt overgenomen door Volvo. Volvo brengt nog een tijd lang de DAF 66 als Volvo 66 op de markt. Ook neemt Volvo de Volvo 343, voorzien van variomaat, in de productie. Deze Volvo was als DAF 77 ontwikkeld.

terug naar voorpagina