• Archief
Duitse sloopregeling onder vuur

Duitse sloopregeling onder vuur

Met een verborgen camera legde het Duitse RTL deze week genadeloos vast wie er zoal profiteren van de Duitse slooppremie. Niet alleen de automobilist, die zijn minstens negen jaar oude auto naar de sloop heeft gebracht en bij aanschaf van een nieuwe auto (of van maximaal één jaar oud) 2500 euro ontvangt. Ook de illegale autohandel floreert. Via de havens van Hamburg of Rotterdam gaan ze als pareltjes naar de nieuwe eigenaren. Hoewel de auto’s gesloopt hadden moeten worden. Dat de zoveel bejubelde Duitse regeling ook keerzijdes heeft wordt steeds meer duidelijk. Nu mensen massaal een nieuwe auto kopen, is de tweedehandsmarkt compleet ingestort. De sloper blijft zitten met vervangonderdelen. Vele slopers stellen de sloop uit, maar hebben geen ruimte meer om aangeboden auto’s op te slaan. In Zuid-Duitsland betalen mensen al tien euro voor de sloop. In het Roergebied gaan ze naar Nederland.

In Duitsland krijg je de premie als je een nieuwe auto koopt of een auto die maximaal één jaar oud is. In ons land gaat het erom de oude van de weg te halen en te vervangen door jongere, schonere voertuigen. Dat mogen in ons land voertuigen zijn vanaf het bouwjaar 2001. De tweedehands autohandel zal naar verwachting in Nederland dan ook niet instorten, zoals in Duitsland het geval blijkt. De premie is bedoeld als prikkel: als je toch al van plan was je auto te vervangen, dan kan de premie je net over de drempel helpen. Je kunt niet stellen dat het in Duitsland veel beter geregeld is.

Hoe de Nederlandse regeling in de praktijk zal uitpakken is nog maar de vraag. De Duitse regeling heeft wel bewezen dat de neveneffecten nog eens goed moeten worden bekeken.

terug naar voorpagina