• Archief
Invoering Amsterdamse milieuzone van de baan

Invoering Amsterdamse milieuzone van de baan

De invoering van de milieuzone voor personenauto’s in Amsterdam is van de baan. Dat heeft het gemeentebestuur besloten, bevestigt een woordvoerder vrijdag. Reden is een onderzoek van TNO waaruit blijkt dat het weren van oude, vervuilende auto’s binnen de ring van Amsterdam nauwelijks effect heeft op de luchtkwaliteit.

De invoering van de milieuzone voor personenauto’s in de hoofdstad is omstreden. Zowel minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) als de Tweede Kamer verzet zich ertegen. Het is een ‘draconische en onnodige’ maatregel, vond Eurlings. Het ontbreken van een landelijk kader zou verder tot een lappendeken aan milieuzones gaan leiden als iedere gemeente op eigen houtje vervuilende auto’s gaat weren.

Naar aanleiding van alle kritiek versoepelde oud-wethouder van Verkeer Tjeerd Herrema (PvdA) de normen voor vervuilende auto’s al, maar hij hield vast aan de invoering. Wel werd afgesproken eerst nog een onderzoek te laten verrichten naar de luchtkwaliteit. Herrema trad onlangs af vanwege de problemen rond de aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Zijn opvolger Hans Gerson (PvdA) heeft nu op basis van het TNO-onderzoek definitief een streep gezet door de milieuzones voor personenauto’s. Hij ziet meer heil in het stimuleren van elektronisch vervoer. Ook wil Gerson werk maken van zogeheten gedifferentieerde parkeertarieven, waarbij bezitters van oude, vervuilende auto’s meer moeten betalen dan automobilisten die in zuinige wagens rondrijden.

Vrijdag werd eveneens bekend dat minister van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) de invoering van milieuzones voor bestelauto’s een aantal jaren heeft uitgesteld, ook op basis van een onderzoek van TNO. Het blijkt dat de nieuwere bestelbusjes niet veel milieuvriendelijker zijn dan de oudere modellen. Invoering van de milieuzone is zinloos, omdat dan een groot deel van het wagenpark zou worden geweerd uit de centra van steden en dorpen.

Bron: Trouw

terug naar voorpagina