• Archief
Volkswagen Golf al 35 jaar op de markt

Volkswagen Golf al 35 jaar op de markt

In mei 1974 liep de eerste Golf van de band. Voor Volkswagen betekende deze auto een ware revolutie én een beslissend keerpunt in haar bestaan. Volkswagen brak met de tot dan gevolgde opstelling waarbij steevast een luchtgekoelde motor achterin geplaatst was. De Volkswagen Golf kreeg een voorin gebouwde watergekoelde viercilindermotor, een zelfdragende carrosserie, een achterklep en voorwielaandrijving. Het design kwam uit Italië en was van Giorgetto Giugiaro.

In 1974 was de Golf verkrijgbaar in twee uitvoeringen, standaard (S) en L(S) en kon men slechts kiezen tussen twee benzinemotoren, een 1100cc met 50 pk en een 1500cc met 70 pk. De laatste was ook te bestellen in combinatie met een drietraps automatische versnellingsbak. Een “S” op de achterklep (al dan niet achter de “L”) stond voor de grotere motor.

In september 1975 werd op de IAA te Frankfurt am Main de sportieve versie van de Golf, de GTI gepresenteerd, maar met de productie hiervan werd pas begonnen in juni 1976. De GTI had voor die tijd een zeer hoge topsnelheid van 182 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 9 sec. De motor van de GTI was hetzelfde 1600cc blok met 110PK en mechanische injectie van Bosch (type K-jetronic).

Groot nieuws was er in september 1976. In Stockholm werd de Golf Diesel gepresenteerd, het dieselblok van deze was afgeleid van de eerste 1500cc benzinemotor die tot juli 1975 in de Golf werd gemonteerd. Het vermogen van deze 1500cc diesel was 50 pk. Net als de Golf zelf, zou de dieselmotor de trend zetten voor Volkswagen die nog duurt tot op de dag van vandaag.

Inmiddels zijn we al weer toe aan de zesde generatie Golf. De eerste generatie hield het tot maar liefst 1983 uit. De Golf 2 was op de markt van 1983 tot eind 1991, waarna de Golf 3 de fakkel overnam tot in 1997 de vierde generatie verscheen. Van 1997 tot 2003 stond de Golf 4 in de showroom die werd afgelost door de Golf 5 die eind 2008 alweer werd opgevolgd door de huidige generatie de Golf 6.

In al die jaren is de basis vorm gebleven, een Golf is nog steeds duidelijk herkenbaar als Golf. In 2005 stond de teller al op 24 miljoen exemplaren en het einde van dit succesnummer is voorlopig nog niet in zicht.

terug naar voorpagina