• Archief
Land Rover, een korte geschiedenis

Land Rover, een korte geschiedenis

Maurice Wilks, technisch directeur van Rover Cars in 1947, constateerde een sterke vraag naar doelmatige, ex-militaire 4×4´s, een nieuw fenomeen dat door de Amerikaanse Willys Jeep tijdens eind jaren van de oorlog in Europa een begrip was geworden. Maurice Wilks was er zeker van dat een in Engeland ontworpen en gebouwde auto met een agrarische inslag een groot potentieel zou hebben.

De eerste Land Rover werd binnen een jaar bedacht, ontworpen en gebouwd, en werd op 30 april 1948 geïntroduceerd op de AutoRAI in Amsterdam. Innovatie en vindingrijkheid maakten direct vanaf het begin deel uit van het merk: door de naoorlogse rantsoenering in Groot-Brittannië moest staal worden vervangen door aluminium en werd voor de lak overgebleven camouflageverf voor gevechtsvliegtuigen gebruikt. Met een Rover-motor, een lichtgewicht carrosserie en permanente vierwielaandrijving was de Land Rover een unieke, compacte auto.

Tien jaar later bracht Land Rover een nieuw model uit, dat zich onderscheidde door een lange lijst modificaties. Deze veranderingen maakten de Series II gemakkelijker om te rijden, zonder dat dit ten koste ging van de duurzaamheid. Met een nieuwe 2,25-liter benzinemotor, stroomden de orders binnen uit meer dan 70 landen, waarmee de basis voor het internationale succes van het merk werk gelegd.

In het begin was Land Rover de eerste keuze van pioniers, ontdekkingsreizigers en iedereen met een hang naar avontuur. Talloze expedities werden tot een goed einde gebracht dankzij
de stoere Land Rover – inclusief de eerste rit over land van Londen naar Singapore.

In Groot-Brittannië was de Land Rover de meest geliefde 4×4. Naar aanleiding van hoe mensen hun Land Rovers gebruikten, besloot het bedrijf een luxueuzere variant te ontwikkelen; één die net zo comfortabel was op de weg en in de stad, als capabel in het terrein.

De Range Rover werd in 1970 geboren en was uitgerust met een nieuwe V8-motor, die zowel krachtig als licht was. Hij had permanente vierwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging. Direct na zijn introductie werd de Range Rover dé modieuze 4×4 in Europa en werd zelfs tentoongesteld in het Louvre in Paris als automobiele kunst. In 1987 werd de Range Rover uitgebracht op de Amerikaanse markt: de meest luxueuze SUV aldaar. Hij was direct een succes.

Eind jaren tachtig had Land Rover een nieuw model nodig om te kunnen concurreren met de meer personenauto-achtige modellen uit Japan, zoals de Mitsubishi Pajero. Met het comfort van de Range Rover en de robuustheid van de originele Land Rover. Het resultaat was de Discovery.

In 1996 werd Land Rover 50 en vierde het merk dit jubileum met de introductie van een volgende generatie off-road-modellen: een compacte SUV met de naam Freelander.

In 2005 werd de Range Rover Sport gepresenteerd, die een nieuw niveau van dynamiek introduceerde in de 4×4-markt. Met een 4,2-liter Supercharged V8-motor en twee turbodiesels, waaronder een V8, biedt de Range Rover Sport zowel ´high performance´ als toonaangevende off-road-capaciteiten.

terug naar voorpagina