• Archief
Wie herinnert zich de Enfield 8000 nog?

Wie herinnert zich de Enfield 8000 nog?

Het kabinet wil maar liefst 65 miljoen euro uittrekken voor het op de kaart zetten van de elektrische auto in Nederland. De ideeën zijn echter niet nieuw. De komende tijd staan bij OldtimerNieuws een aantal elektrische voorbeelden uit het verleden weer even in de schijnwerpers.

In 1971 kon de wereld kennis maken met de Enfield 8000. Deze elektrische auto was het produkt van Enfield Automotive een van oorsprong Engels bedrijf. Het werd echter verkocht aan een Grieks bedrijf en Enfield Automotive en verhuist in 1973 naar het Griekse eiland Syros en wordt de naam veranderd in Enfield-Neorion. Terug naar de Enfield 8000. Het kleine, grotendeels uit aluminium gebouwd karretje bod plaats aan vier personen en kon een topsnelheid halen van rond de 65 kilometer per uur. De actieradius was ongeveer 50 tot 80 kilometer.

In totaal zijn er rond de 100 exemplaren gebouwd die allemaal vanuit Griekenland op transport naar Engeland moesten omdat de Enfield 8000 in Griekenland de weg niet op mocht. Van de 100 gebouwde exemplaren ging driekwart naar de engelse overheid die bevolking kennis wilde laten met de elektrische auto. Op basis van Enfield 8000 werden door Enfield-Neorion nog een aantal varianten ontwikkeld, waaronder een jeep-achtige variant met de naam Bicini. De Bicini was bedoeld om als verhuurauto op de Griekse eilanden te dienen. Helaas gaf de Griekse regering ook daarvoor geen toestemming en kwam in 1976 het definitieve einde van het hele project in zicht.

terug naar voorpagina