• Archief
Vergeten automerk: Moskvich

Vergeten automerk: Moskvich

Moskvich, ook wel Aleko en Scaldia in exportmarkten, is een Sovjet-Russisch automerk.

Na de Tweede Wereldoorlog nam de Sovjet-Unie de hele fabricagelijn van de Opel Kadett mee uit het Duitse Rüsselsheim naar Moskou als herstelbetaling. Een fabriek met de naam MZMA (Moskovski Zavod Malolitrazjnych Avtomobilej; “Moskouse Fabriek voor kleinmotorige Automobielen”) begon in 1947 een auto genaamd Moskvich 400 te bouwen, die gebaseerd was op de Opel Kadett. Later werd de fabriek hernoemd tot AZLK (Avtomobilni Zavod imeni Leninskogo Komsomola; “Komsomol-Automobielfabriek”). Latere modellen van Moskvich werden ook gebouwd in Izjevsk.

Moskvichen waren auto’s zonder luxe, die ook geschikt waren voor de slechtere wegen in Rusland. In de jaren ’60 en ’70 beleefde het merk haar gloriedagen, toen de auto’s naar vele landen in de wereld werden getransporteerd. Velen werden naar India geëxporteerd, waar ze werden gebruikt als taxi’s in verschillende steden, waaronder New Delhi. Er was altijd een grotere vraag, dan dat er aanbod was, waardoor kopers vaak lang moesten wachten op hun auto, iets wat overigens bij veel automerken in het oostblok het geval was.

De Moskvich werd ook geproduceerd in Bulgarije tussen 1966 en 1990 op basis van Complete Knock-downbouwpaketten. Daarnaast was er een assemblagelijn in België bij de firma Scaldia-Volga SA, waar de Moskvich auto’s werden uitgerust met dieselmotoren van Peugeot. Auto’s die in België waren geassembleerd werden als Scaldia in de Benelux verkocht.

In 1986 werd het nieuwe model Moskvitch 2141 in productie genomen. Begin jaren ’90, na de val van de Sovjet-Unie, raakte de fabriek in moeilijkheden. De fabriek werd een NV (OAO), maar moest uiteindelijk in 2002 het faillissement aanvragen, waarop alle productie werd gestaakt. Alle inventaris van de fabriek is nog steeds in dezelfde staat als toen deze werd gesloten en het bedrijf AZLK bestaat nog steeds op papier. Verschillende pogingen om het bedrijf nieuw leven in te blazen zijn vooralsnog zonder resultaat gebleven, al is een gedeelte van de fabriek opgekocht door Avtoframos (joint-venture tussen de stad Moskou en de Franse autofabriek Renault). Avtoframos laat Renault Logan sedans bouwen op basis van geïmporteerde CKD-bouwpaketten.

Meer informatie is te vinden op: www.russischeklassiekerclub.nl

terug naar voorpagina