• Archief
Experimenten met een elektrische auto voor het volk

Experimenten met een elektrische auto voor het volk

Het kabinet wil maar liefst 65 miljoen euro uittrekken voor het op de kaart zetten van de elektrische auto in Nederland. De ideeën zijn echter niet nieuw. De komende tijd staan bij OldtimerNieuws een aantal elektrische voorbeelden uit het verleden weer even in de schijnwerpers.

Volkswagen bouwde in 1976 voor het eerst een volledig elektrische Golf. De auto was bedoeld als prototype en was gebaseerd op een serie-geproduceerde Golf met 75 pk sterke benzinemotor en een automatische transmissie. Na 388 kilometer werd de auto geëlektrificeerd met een 20 kW sterke elektromotor en een accupakket, waarmee de Elektro-Golf een topsnelheid kon bereiken van 80 km/uur. De actieradius bedroeg 70 kilometer, voldoende voor het beoogde doel: emissievrij stadsverkeer.

Het experiment met de Elektro-Golf duur tot 30 juli 1986 waarbij diverse type batterijen werden uitgeprobeerd. In 1981 werd nog een nieuwe elektromotor ingebouwd die zijn maximum vermogen bij lagere toeren afleverde. Vijf jaar later, toen er 20.473 kilometer op de teller stond kreeg de auto voor de laatste keer nieuwe batterijen. Kort daarna werd de Elektro-Golf naar zijn laatste rustplaats gereden in het museum van Volkswagen.

terug naar voorpagina