• Archief
Porsche toont bijzondere band met Nürburgring

Porsche toont bijzondere band met Nürburgring

Van 7 tot 9 augustus gaat op en rond de vermaarde Nürburgring in de Duitse Eifel de Oldtimer-Grand-Prix 2009 van start. Het is al weer de 37e editie van deze publiekstrekker.

Dit jaar zal het ‘Porsche Classic’-departement grootschalig aanwezig zijn om er de autosportgeschiedenis van het merk extra in de schijnwerpers te plaatsen. Het ‘Porsche Classic klantencentrum’ pakt uit met al haar mogelijkheden voor het verzorgen van Porsche oldtimers en youngtimers. Porsche betrekt bij deze gelegenheid ook een aantal zorgvuldig geselecteerde onderdelenleveranciers, die er hun kennis zullen delen met de geïnteresseerde Porsche-fans. In de Porsche Classic tent staan specialisten uit Zuffenhausen en de toeleveranciers voor het speciale Porsche Classic departement ter beschikking voor een deskundig advies m.b.t. de restauratie en verzorging van alle typen Porsche-klassiekers.

Sinds de oprichting van het merk heeft Porsche een bijzondere band met de Nürburgring. Al van bij het heropleven van de Duitse autosport na de tweede wereldoorlog bewezen Porsches 356 en 550 hun uithoudingsvermogen op het moeilijke circuit met zijn beruchte ‘Nordschleife’. Tijdens de Grote Prijs van Duitsland in 1953 liet Hans Herrmann zich opmerken door met zijn Porsche 550 Spyder de overwinning binnen te rijden en een record te vestigen in de 1500cc klasse. Ook bij de ‘1000 km van de Nürburgring’ was het een Porsche 550 A Spyder die in 1956 voor vuurwerk zorgde met Wolfgang Graf Berghe von Trips en Umberto Maglioli aan het stuur. In 1962 konden Graham Hill en Hans Herrmann met hun Porsche 718 W-RS beslag leggen op een derde plaats en dat tegenover de veel krachtiger 3.0-concurrentie. In 1967 wist Porsche zich voor het eerst als absolute winnaar van de ‘1000 km van de Nürburgring’ te klasseren met een 2.0 910 prototype bestuurd door Udo Schütz en Joe Buzetta. De eerste vier plaatsen werden bezet door Porsche 910; op de zesde plaats volgde nog een Porsche 906 Carrera 6. Nog een hoogtepunt was de dubbele zege in 1968, binnen gereden door Jo Siffert en Vic Elford aan het stuur van een Porsche 908 KH, gevolgd door Hans Herrmann en Rolf Stommelen in eenzelfde Porsche 907-8 KH. Een jaar later zegevierden Jo Siffert en Brian Redman en werden de eerste vijf plaatsen bezet door Porsche 908/02. De triomftocht van Porsche ging onverminderd door met o.a. een overwinning in de 1000 km editie 1983 voor Jochen Mass en onze landgenoot Jacky Ickx aan het stuur van een 956. Na hen volgden nog twee Porsches 956 op de tweede en derde plaats. Het enorme potentieel van de Groep C-Porsches werd in de verf gezet door Stefan Bellof, die tijdens een trainingsronde voor de 1000 km in 1983 met zijn 956 het record verbeterde met een gemiddelde snelheid van meer dan 200 km/u over een ganse ronde. Het jaar daarop besteeg Bellof samen met Derek Bell het hoogste schavotje. In 1985 deed Bell het nog eens over met Hans-Joachim Stuck als kompaan aan het stuur van een Porsche 962 C. De overwinningstraditie wordt door Porsche ook vandaag in ere gehouden en wel met de 24-Uren van de Nürburgring, waar dit jaar Marc Lieb, Timo Bernhard, Romain Dumas en Marcel Tiemann voor de derde opeenvolgende maal zegevierden. Hun strijdwapen: een Porsche 911 GT3 RSR.

Bron: Auto55

terug naar voorpagina