• Archief
Lohner Porsche Mixte uit 1899 eerste hybride

Lohner Porsche Mixte uit 1899 eerste hybride

Het aanbod van hybride auto’s groeit nog elke dag. Wanneer er over hybride auto’s wordt geschreven lijkt het of het belangrijkste uitvinding van deze eeuw is. Toch moeten wat verder terug in de tijd om bij de eerste hybride auto te komen. Rond 1899 bouwde de zoon van Jacob, Ludwig Lohner, in samenwerking met Ferdinand Porsche een hybride auto. Ludwig Lohner & Co was de Weense hofleverancier van rijtuigen en loopbaan van Ferdinand Porsche is een ieder wel bekend. In die dagen was Ferdinand Porsche in dienst bij Lohner.

De Lohner Porsche was zijn tijd ver voouit en was uitgerust met een verbrandingsmotor én elektrische wielnaafaandrijving en beschikte daarnaast ook nog over een accu waarin de energie gebufferd werd. Uiterlijk was de Lohner Porsche aangedreven koets, zoals dat in die dagen gebruikelijk was.

De Lohner-Porsche-Mixte, zoals de auto werd genoemd, stond in het voorjaar van 1900 op de Parijse wereldtentoonstelling waar de auto een echte sensatie bleek te zijn.

De Lohner-Porsche-Mixte ontstond op basis van een volledig elektrische auto die naar de smaak van Porsche lang niet hard genoeg ging, de elektrische auto werd doorom voorzien van een benzinemotor om de (veel kleinere) accu’s op te laden; een hybride-concept avant la lettre derhalve, dat prima in onze milieugevoelige tijd zou hebben gepast!

In 1906 vertrok Porsche bij Lohner om te gaan werken voor Daimler-Benz en werd het project stilgezet.

Ludwig Lohner & Co was ook bekend als fabrikant van spoor- en tramwegmaterieel.

terug naar voorpagina