• Archief
De originele Mini beleeft zijn vijftigste verjaardag

De originele Mini beleeft zijn vijftigste verjaardag

Bij OldtimerNieuws besteedden we er al eerder aandacht aan, maar deze week was het dan zover: de alom bekende Mini beleefde op 26 augustus haar 50e verjaardag. Het was 26 augustus 1959 toen Sir Alec Issigonis de allereerste Mini van de productielijn zag rollen in de Longbridge fabriek.

Vijftig jaar geleden waren zuinige auto’s net zo actueel als vandaag de dag het geval is. Na de Suez-crisis in 1956 kreeg ontwerper Alec Issigonis van de British Motor Corporation (BMC) de opdracht om een zuinige auto te ontwikkelen. Buiten het feit dat het wagentje zuinig moest zijn, moest er optimaal gebruik gemaakt worden van de beperkte ruimte met evengoed plaats voor vier personen en de auto moest makkelijk zijn in het gebruik.

Aanvankelijk liep het geen storm in de showroom. Maar toen de Mini werd omarmd door allerlei beroemdheden kwam de verkoop goed van de grond. Onder de beroemdheden waren namen als Brigette Bardot, Peter Sellers, de Beatles (John Lennon, Ringo Starr en George Harisson) en Clint Eastwood. In de Mini-geschiedenis hebben ook andere zaken een belangrijke rol gespeeld. Zo kreeg het autootje een hoofdrol in de film ‘The Italian Job’

Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper, een vriend van Alec Issigonis. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.

In de jaren zestig kwamen de Wolseley Hornet and Riley Elf naast de sportieve Mini Cooper als luxe varianten op de markt. Toen de, toch al bescheiden, vraag naar deze luxe varianten sterk daalde kwam de fabriek begin jaren zeventig met de Mini Clubman, wederom een luxer uitgevoerde Mini met een iets aangepast uiterlijk. Begin jaren tachtig kreeg de Clubman aflossing in de vorm van de Mini Metro, volledig nieuw ontworpen auto die desondanks sterk leunde op alle sterke punten van de originele Mini. De oermini overleefde ondertussen alles en bleef ononderbroken van de productieband lopen. Toen Autovisie in 1986 de 25 jaar jubileum editie van de Mini testte moesten ze al concluderen dat de magie na 25 jaar wel over was. Toch bleef het origineel maar liefst tot het jaar 2000 in productie. Van het origineel zijn ongeveer 5,3 miljoen exemplaren gebouwd. De Mini beleefde zijn hoogtepunt in 1971 met 318.475 exemplaren in één jaar.

De Mini heeft in zijn loopbaan diverse prijzen gewonnen. “Car of the Century” (Autocar magazine 1995), “Number One Classic Car of All Time” (Classic & Sports Car magazine 1996) en “European Car of the Century” (Global Automotive Elections Foundation 1999). Bij de laatste verkiezing kon alleen de T-Ford de Mini van de titel “Global Car of the Century” afhouden.

In volgende artikelen gaan we wat dieper in op de technische ontwikkeling van de Mini en de vele varianten op basis van de Mini zijn verschenen.

terug naar voorpagina