• Archief
40 Jaar Fiat 128

40 Jaar Fiat 128

Lange tijd hield Fiat vast aan het concept van achterwielaandrijving. Bij de kleine auto’s zat bovendien de motor ook nog eens achterin. De Fiat 128 zou dat alles voorgoed veranderen. Bij Fiat was men al vroeg bezig met het ontwikkelen van voorwielaangedreven auto’s. Al in de jaren veertig kregen de ingenieurs van Fiat om de mogelijkheden voor aandrijving op de voorwielen verder uit te werken. In Frankrijk werd in die jaren al volop aan dit concept gewerkt, waarbij de Traction Avant van Citroen natuurlijk een sprekend voorbeeld was. Het duurde echter tot eind jaren vijftig voor de Fiat constructeurs het concept serieus omarmden en met een prototype aan de slag gingen. Dit leidde tot de in 1964 geïntroduceerde Autobianchi Primula. Autobianchi was inmiddels een onderdeel van Fiat geworden en bood een mooie gelegenheid om het concept in de praktijk te testen. Fiat zelf was nog niet zover. In 1964 lanceerde Fiat de Fiat 850, een compacte auto met de motor achterin en natuurlijk achterwielaandrijving. Toch werd er achter de schermen druk gewerkt aan een ommezwaai. Die kwam er in 1969 toen Fiat de Fiat 128 op de markt bracht. De Fiat 128 was een compleet nieuw ontworpen auto. Het design deed weliswaar nog denken aan de Fiat 124 en 125 maar verder stond er een compleet nieuwe auto. Dat begon al met de aandrijflijn. Naast een nieuwe versnellingsbak, die nodig was omdat de motor dwars was geplaatst, kreeg de auto ook een volledig nieuwe motor. Deze motor zou de basis leggen voor een hele generatie nieuwe motoren. De auto was rondom voorzien van een onafhankelijke wielophanging met als bijzonderheid achter een dwarsgeplaatste bladveer, een constructie waar Fiat al ervaring mee had en nog jarenlang zou toepassen.

De Fiat 128 was zo ontworpen dat het eenvoudig mogelijk was om ook andere carrosserievormen toe te kunnen passen. Het duurde niet lang of er kwam ook een 128 Coupe op de markt die een geheel ander uiterlijk had als de gewone 128. Daarnaast kwam er een op de gewone sedan gebaseerde stationwagon. De 128 Coupe werd in 1975 afgelost door een nieuwe Coupe, de Fiat 128 3P. De 3P stond hier voor 3 Porte, oftewel drie deuren. Een drie deurs versie van de basis Fiat 128 zou Fiat nooit zelf in productie nemen. Toch kwam deze variant er wel degelijk. De productie werd echter overgelaten aan het Joegoslavische Zastava, die al jaren Fiat-modellen in licentie bouwde. Voor Fiat werd het ‘128 hoofdstuk’ in 1978 afgesloten toen de Fiat Ritmo op de markt kwam. Deze auto was qua uiterlijk een revolutie, maar wat techniek betreft duidelijk een evolutie van de 128. De Zastava-variant zou het nog tot diep in de jaren tachtig volhouden.

terug naar voorpagina