• Archief
Amsterdam probeert opnieuw oudere auto’s te weren

Amsterdam probeert opnieuw oudere auto’s te weren

Bezitters van een “vervuilende auto” moeten in Amsterdam nog langer laten wachten op een parkeervergunning. Dat meldt het weekblad Elsevier In de stadsdelen de Baarsjes en Westerpark krijgen bezitters van een schone auto bij wijze van proef eerder een parkeervergunning dan anderen. Mogelijk wordt de regeling in de hele stad ingevoerd.

Op dit moment is de wachttijd voor een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam vijf jaar. Tijdens de proef, die een half jaar gaat duren, worden parkeervergunningen om de beurt aan een bezitter van een auto verleend die voldoet aan de ‘Euronorm 4’ en aan de eigenaar van een normale auto of oldtimer. De enkeling met een “superschone auto” krijgt dus veel sneller een parkeervergunning

Auto’s die voldoen aan de Euronorm 4 zijn vooral na 2005 gemaakt en stoten minder CO2 uit. Er zijn nu een stuk of vijftien types auto die aan deze norm voldoen. Een oldtimer voldoet zeker niet aan deze norm, simpelweg omdat er toen de oldtimers nog nieuw waren er helemaal geen Euronormen waren.

Minister Jacqueline Cramer (Milieu, PvdA) is een tegenstander van de proef, omdat zij zelf bezig is met wetgeving waarmee eigenaren van vervuilende auto’s hogere parkeertarieven betalen. Ook VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is tegen, omdat mensen met een kleinere beurs die geen nieuwe auto kunnen kopen, worden gedupeerd.

Eerder probeerde de gemeente Amsterdam vervuilende auto’s helemaal uit het stadscentrum te weren. Dit plan ging uiteindelijk niet door. De regeling van milieuwethouder Marijke Vos lag al onder vuur omdat de verbetering van de luchtkwaliteit te gering zou zijn. De Tweede Kamer stemde toen in met een plan van CDA’er Ger Koopmans om de gemeente Amsterdam alleen onder strenge voorwaarden toegang te geven tot gegevens van de Dienst Wegverkeer. Die gegevens had de gemeente nodig om de milieuzone in te voeren.

terug naar voorpagina