• Archief
Oldtimerbezitters rij als heer in het verkeer

Oldtimerbezitters rij als heer in het verkeer

Er is de afgelopen veel geschreven en gesproken over de kilometerheffing. Hoe de regeling straks precies gaat uitvallen voor de autobezitters in Nederland is nog niet helemaal duidelijk. Wel is de volgende stap gezet door daadwerkelijke bedragen per kilometer te benoemen.

De kilometerheffing zal straks niet voor iedereen gaan gelden. Zo vallen bijvoorbeeld auto’s die voor 1 januari 1987 voor het eerst op de weg zijn gekomen niet onder de regeling. En daar is natuurlijk veel voor te zeggen. Veelal zal het lastig worden om de gevanceerde techniek voor de kilometerheffing in oldtimer in te bouwen. Ook zullen de administratieve lasten waarschijnlijk niet op wegen tegen de opbrengsten. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat gemiddelde oldtimer in Nederland nog geen 2500 kilometer per jaar rijdt.

Maar een vrijstelling van de kilometerheffing heeft waar mogelijk een nog groter aantrekkingskracht als de huidige vrijstelling van houderschapsbelasting. Soms wordt er met veel jalouzie naar de oldtimerbezitters gewezen, waar hoeven zij niet te betalen? Zij vervuilen immers toch het meeste met hun oude bakjes? Gezien het aantal oldtimers in Nederland, naar schatting staan ongeveer 200.000 auto’s die meer dan 25 jaar oud zijn geregistreerd, is dit echter een druppel op een gloeiende plaat. Wat wel opvalt is dat het aantal oldtimers (25+) de laatste jaren behoorlijk is toegenomen. Daar staat tegenover dat de Fehac schat dat slechts 5% van deze auto’s dagelijks wordt gebruikt. Voor oldtimerliefhebbers is dit toch een belangrijk gegeven. Want de oldtimerbezitters worden door de media goed in de gaten gehouden. Het is immers makkelijk scoren als je een groep vermeende misbruikers publiekelijk aan de schandpaal kan nagelen. Ook blijven oldtimers voor milieuorganisaties een geliefde prooi.

Recent liet de Fehac dan ook weten dat de oldtimerbezitters zelf een belangrijk rol spelen in de handhaving van de huidige uitzonderingspositie in de toekomst. Als u straks, na de winter, weer met uw oldtimer op pad gaat gedraag u dan als een heer in verkeer. Geniet van uw oldtimer en laat anderen ook meegenieten. Dat deed u natuurlijk al, maar nu is het nog belangrijker dan ooit. Want de vrijstelling is er gekomen om de oldtimerbezitters tegemoet te komen en het mogelijk te maken om ook in de toekomst met onze oldtimers op de weg te kunnen blijven rijden.

terug naar voorpagina