• Archief
45 jaar ‘Auto van het Jaar’ verkiezingen

45 jaar ‘Auto van het Jaar’ verkiezingen

Onlangs werd de Volkswagen Polo tot ‘Auto van het Jaar 2010’ uitgeroepen. De Polo is alweer de 45ste ‘Auto van het Jaar’. Maar waar komt de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing eigenlijk vandaan? De Nederlandse Fred van der Vlugt, toen de hoofdredacteur van AutoVisie, kwam in 1963 met het plan om lokale verkiezingen die verspreid waren over vele Europese landen samen te voegen tot één verkiezing. Hij wist 26 professionele autojournalisten van negen verschillende landen bij elkaar te krijgen om een internationale Auto van het Jaar jury samen te stellen. In 1964 werd de eerste verkiezing gehouden. Tegenwoordig is de basis hetzelfde, alleen zijn het nu 59 juryleden uit 23 landen.

Er wordt ook beoordeeld op basis van de volgende parameters: design, comfort, veiligheid, prestaties, of de auto praktisch is, milieuvriendelijk, de prijs en of je waar krijgt voor je geld, oftewel ‘value for money’. Een eerste selectie wordt gemaakt uit alle modellen die in de loop van het jaar zijn geïntroduceerd (aan deze verkiezing deden 33 modellen mee). Daaruit worden slechts 7 auto’s geselecteerd. Elk jurylid heeft 25 punten die hij over deze 7 finalisten kan verdelen met een maximum van 10 punten per model.

Nog even terug naar 1964. Welke auto had de eer om de allereerste ‘Auto van het Jaar’ te zijn? De allereerste was de Rover P6, ook wel Rover 2000 genoemd. De Rover 2000 was de eerste Rover zonder een klassiek chassis. In plaats daarvan werd, net als bij de Citroën DS, een skeletframe gebruikt, waaraan al het plaatmateriaal werd vastgeschroefd. De Rover wist daarmee Mercedes Benz 600 (2e plaats) en de Hillman Imp (3e plaats) voor zich te houden.

terug naar voorpagina