• Archief
<B><EM>Oldtimerstory</B></EM> De geschiedenis van het merk Pontiac, deel 2

Oldtimerstory De geschiedenis van het merk Pontiac, deel 2

Onlangs is door GM met stille trom de stekker uit het merk Pontiac getrokken. Aanleiding voor OldtimerNieuws om de geschiedenis van Pontiac in onze Coverstory in de spotlights te zetten. Deze week het tweede en laatste deel van de Coverstory over het inmiddels tot de geschiedenis horende merk Pontiac.

Het in 1957 geschrapte logo met het indianenhoofd, dat sinds 1928 alle Pontiac’s had gesierd, werd in 1958 vervangen. Op het nieuwe logo was de punt van een indiaanse pijl te zien. Een jaar later kwam Pontiac met een nieuwe carrosserie die met een breedte van 162,5 cm de breedste op de markt was. Voor 1959 was ook een nieuw tweemondige grille ontworpen, dat later één van Pontiac’s stijlkenmerken werd. Dat dit niet meteen werd onderkend blijkt wel uit het feit dat in 1960 de grille al weer was verdwenen. Pontiac maakte die misstap een jaar later meteen weer goed, in 1961 was de kenmerkende grille weer te zien.

Pontiac LeMans GTO 1964In 1960 verkocht Pontiac 399.646 auto’s uit 16 verschillende modellen en 4 series. Voor de racefanaten werd vanaf dat moment een optioneel Super Duty pakket aangeboden. In 1963 werden bijna 600.000 Pontiac’s verkocht en in 1964 687.902. Daarmee was Pontiac het derde merk van de Verenigde Staten. Dat jaar werd ook de LeMans GTO geïntroduceerd. General Motors had zich echter in 1963 volledig uit de racerij teruggetrokken. De GTO LeMans verwees dan vreemd genoeg ook naar iets wat helemaal niet bestond. Toch is het deze GTO die als stamvader van de muscle car wordt aangewezen.

Pontiac Firebird 1967Als antwoord op het grote succes dat Ford oogst met de Mustang introduceert Chevrolet de Camaro. In 1967 komt Pontiac in dit segment binnen met een vernieuwde versie van de zojuist geïntroduceerde Camaro. De nieuwe Pontiac krijgt de naam Firebird. De naam is ontleend aan figuur uit de indiaanse mythologie, een god die actie, kracht, schoonheid en jeugd symboliseert. Ondanks dat de Firebird veel onderdelen gemeen had met de Camaro zag een Firebird er toch duidelijk anders uit. Het grootste verschil was echter onder de motorkap te vinden, de eigen V6 en V8 motoren van Pontiac die betere prestaties lieten zien dan de Chevrolet-motoren.

Voor het jaar 1968 worden de modellen Tempest, LeMans en de GTO voorzien van in de carrosseriekleur gespoten bumpers voorzien. In datzelfde jaar wordt de GTO tot Auto van het Jaar in de VS gekozen. Pontiac verkoopt in 1968 910.977 auto’s. In 1969 komt de Pontiac Firebird Trans Am uit; met 335 pk de krachtigste auto in het segment. Het merk is dat jaar wederom de nummer 3 in de VS. In 1970 werd de tweede generatie van de Firebird voorgesteld.

Pontiac Grand Prix 1971Dan komt er een jaar met veranderingen. 1971 was het jaar dat alle motoren binnen GM een lagere compressieverhouding krijgen om loodvrije brandstof te kunnen gebruiken. Helaas blijkt de nieuwe motorengeneratie niet het niveau van de oude generatie te halen. De prestaties lopen dan ook terug. Toch weet Pontiac dat jaar een productierecord te noteren. Maar liefst 920.000 auto’s verlaten de fabrieken, waaronder een 150.000 stuks van de nieuwe Grand Prix. Daarnaast werd in 1971 de Pontiac Grand Am geïntroduceerd.

Pontiac Astre 1973Inmiddels is het 1973 en de oliecrisis dient zich aan. De productie bij Pontiac valt met 36% terug. De crisis zorgt voor een grotere vraag naar kleine en zuinige auto’s. De traditionele grote Amerikaanse auto’s krijgen het moeilijk. De productie van de GTO wordt dan ook stopgezet en het aanbod van Pontiac wordt aangepast. De in Canada geproduceerde Pontiac Astre wordt naar de VS gehaald en in 1976 komt Pontiac met de kleine Sunbird waarvan in dat jaar 50.000 exemplaren een eigenaar vinden. De verkopen van de Firebird blijven ondertussen redelijk op peil en blijven ook de Grand Prix en de Trans Am het goed doen. In 1977 lanceerde General Motors haar kleinere B-body. Hierop werden kleinere auto’s met meer interieurruimte en een lager verbruik gebouwd. In 1978 verkocht Pontiac alweer meer dan 900.000 auto’s. Toen de tweede oliecrisis van 1979 toesloeg, voelde het merk er maar weinig van. Er werden bijna 1.000.000 auto’s verkocht in 1979. Het hoogste productieaantal dat Pontiac ooit zou noteren.

Pontiac Phoenix 1980In 1980 werd de tweede oliecrisis dan toch voelbaar in de Amerikaanse autoindustrie. Chrysler was op dat moment zelfs bijna failliet. In die context lanceerde Pontiac met de Phoenix haar eerste voorwielaangedreven model. Dat was een succes en er werden 178.000 exemplaren van verkocht. In januari 1981 hield Pontiac haar eerste image conference. 25 Bedrijfsleiders van Pontiac kwamen bijeen om het bedrijf richting en organisatie te geven. Volgende zin was daarvan de uitkomst: Pontiac is a car company known for innoviative styling and engineering that results in products with outstanding performance and roadability (vrij vertaald: Pontiac is een autobedrijf, gekend voor vernieuwend design en techniek, dat resulteert in producten met uitstekende prestaties, rijcomfort en gebruiksgemak). Deze zin gold als een leidraad naar de toekomst. Pontiac nam hierbij ook een nieuwe slogan aan: We Build Excitement (Wij Bouwen Opwinding). Aangezien er nog geen model was, dat hierbij aansloot, werd voorlopig The Excitement Begins genomen, gevolgd door The Excitement Really Begins.

Pontiac Firebird Trans Am 'Knight Rider'In 1982 werden de Bonneville en de Catalina geschrapt en werden de 6000 en de J2000 geïntroduceerd. Het grotere B-body liet men vallen, grote auto’s waren uit de gratie. De nieuwe Firebird en de 6000 zorgden opnieuw voor een goede afzet van meer dan 500.000 stuks. In 1982 komt ook de populaire jaren 80 tv-serie Knight Rider op de buis. De auto die onder de naam KITT in de serie wordt gebruik is een zwarte Pontiac Firebird Trans Am.

Pontiac FieroIn 1984 werd de Pontiac Fiero gelanceerd. Het model, dat bedoeld was als een zuinige auto en dat vele onderdelen deelde met andere merken, werd een groot succes. Het eerste jaar werden er al 136.940 exemplaren van gebouwd. In totaal werden dat jaar bijna 650.000 Fiero’s verkocht.

Pontiac Grand Am 1985De derde generatie van de Grand Am uit 1985 was een sportieve coupe bestemd voor mensen, die iets zuiniger wilden dan de Firebird. In 1986 kreeg dat model er een 4-deur versie bij. Vooral vanwege de stijl kende de Grand Am het verwachte succes. Pontiac verkocht in dat jaar 829.000 auto’s, een vijfde van GM’s totaal. 1988 Zag de vierde generatie van de Grand Prix, de SSE Bonneville en de nieuwe LeMans verschijnen en de Fiero verdwijnen. Het vlaggenschip was de SSE Bonneville die een V6 met brandstofinjectie kreeg, geïnspireerd op GM’s Europese modellen. De 6000 STE kreeg, als eerste Pontiac ooit, optioneel permanente vierwielaandrijving, en was daarmee het technisch meest geavanceerde model. In 1988 nam Pontiac weer de derde plaats in qua verkopen in de Verenigde Staten.

Pontiac Trans Sport 1990Met de Pontiac Trans Sport betreedt Pontiac in 1990 de markt van de Chrysler Voyager en Renault Espace. Het modulaire interieur van de Trans Sport was op dat moment nog een unicum. In 1992 werden een aantal modellen opnieuw ontworpen. Zo waren de nieuwe lijnen van de Bonneville zeer Europees geïnspireerd en kreeg de Grand Am zeer gewaagde vooruitstrevende lijnen. Pontiac stelde in 1995 een compleet nieuwe Sunfire voor, een auto die betaalbaarheid met rijplezier, sportiviteit en veiligheid moest combineren. Ook kreeg de Grand Prix dat jaar een face-lift.

Voor de eerste keer in het bestaan van GM worden twee merken samengevoegd. Pontiac en GMC worden van 1996 samen onder de naam Pontiac aan de man gebracht. In 1998 verhuisde Pontiac het hoofdkwartier naar het Renaissance Center in Detroit, waar vanaf dan al GM’s merken huisden.

Pontiac G6 2009In 2000 werd een volledig nieuwe Bonneville voorgesteld, die ook goedkoper werd dan de voorgaande generatie. In 2001 kwam dan de Aztek, de eerste Sports Recreation Vehicle. De Aztek combineert elementen van een sportieve sedan met die van een Sports Utility Vehicle (SUV) en een monovolume. De auto heeft een 3,4 l V8 van 185 pk. Daarnaast kreeg de Montana, de nieuwe naam van de Trans Sport, een face-lift. Nog dat jaar werd de Zwitser Bob Lutz aangetrokken als GM’s nieuwe nummer twee. Hij moest helpen het concern dat in de rode cijfers kwam, weer winstgevend te maken. Eén van diens ideeën was het terugbrengen van de GTO. Bij gebrek aan platformen met achterwielaandrijving in het thuisland werd bij Holden in Australië een platform geleend. In 2005 introduceerde Pontiac met groot succes de Pontiac Solstice. Het werd een van de best verkochte auto’s in de VS dat jaar, wat voor GM een opsteker was. Toch was dit alles niet genoeg. Door de huidige financiële crisis kwam GM in grote problemen. Alleen met steun van de overheid is er nog een kans voor het strikt genomen failliete GM. Als gevolg daarvan heeft GM besloten het aantal merken terug te brengen. Op 25 november 2009 rolde de laatste Pontiac van de band, een witte Pontiac G6. Daarmee viel het doek van een typische Amerikaans automerk dat autogeschiedenis schreef.

Bronnen: pontiac.com wikipedia, edmunds.com, firebird-drivers.com, helium.com e.a.

terug naar voorpagina