• Archief
<B><EM>Oldtimerstory</B></EM> 30 Jaar Datsun/Nissan Z-serie

Oldtimerstory 30 Jaar Datsun/Nissan Z-serie

Dertig jaar geleden, eind 1969 zag een bijzondere sportwagen voor het eerst het daglicht, de Datsun 240Z. Deze sportwagen zou aan de wieg staan van een succesvolle serie die tot op de dag van vandaag voortduurt. Deze week staat de coverstory van OldtimerNieuws in het teken van de Datsun/Nissan Z-serie die al jarenlang een bijzondere plaats in het modellengamma van de Japanse autofabrikant inneemt.

Datsun FairladyHet verhaal van de coverstory begint echter eigenlijk al veertig jaar geleden als in 1959 Datsun met de Fairlady S211 op de markt komt. De S211 is technisch gebaseerd op de Datsun 210 Sakura sedan en deelt ook de 998cc motor met 34 pk uit dit model.. De carrosserie is van glasfiber gemaakt. De S211 wordt even later opgewaardeerd door gebruik te maken van een sterkere motor met 48 pk en heet dan SP212. Uiteindelijk ontstaat er ook nog een SPL213 die is voorzien van een 55 pk. De Fairlady wordt met name in de Verenigde Staten verkocht waar de auto onder de naam Datsun Sports aan de man wordt gebracht. Uiterlijk leek de Fairlady veel op tijdgenoot MG-B die ook op een grote populariteit in de Verenigde Staten mocht rekenen. De productie blijft met een totaal van ongeveer 500 auto’s bescheiden, de Fairlady kan echter gezien worden als een serieuze vingeroefening voor wat er komen gaat.

Datsun 240ZIn 1969 komt Datsun met een opvolger voor de Fairlady / Datsun Sports. Het publiek kan op Tokio Motor Show voor het eerst kennismaken met de nieuwe sportwagen. In oktober 1969 is het dan zover, twee varianten van de nieuwe Datsun 240Z gaan in productie. Eén versie voor de Verenigde Staten en één versie voor de Japanse markt. De Amerikaanse versie gaat als Datsun 240Z door het leven en de Japanse versie krijgt de naam Fairlady 240Z als verwijzing naar zijn voorgangers mee. Als interne code krijgt de auto de code S30 mee.

De ontwikkeling van de 240Z gaat terug naar 1964 wanneer Datsun en Yamaha samen een nieuwe sportauto willen ontwerpen. Als ontwerper wordt de Duitse Albrecht Goertz aangetrokken, die eerder bij BMW verantwoordelijk was voor het ontwerp van onder andere de BMW 503 en BMW 507. Helaas brengt het project niet dat wat Datsun voor ogen had en het werk wordt stilgelegd. Yamaha zoekt echter een nieuwe partner wat uiteindelijk zal resulteren in de Toyota Toyota 2000GT. In 1966 pakt Datsun het project zelf weer op. Met het ontwerp van Albrecht Goertz in het achterhoofd gaan de ontwerpers van Datsun weer aan de slag. Het uitgangspunt was gebruik te maken van zoveel mogelijk onderdelen van bestaande Datsun modellen en die samen te brengen in een carrosserie die goed aan zou sluiten bij de Amerikaanse en Europese smaak. Dat het eindresultaat dan ook duidelijk een mix is van herkenbare lijnen uit diverse Europese sportauto’s uit die periode is dan ook niet verwonderlijk. Veel mensen zien bijvoorbeeld in de basis duidelijk de lijnen van een Jaguar E-type in de 240Z terugkomen, een lange motorkap en een cabine die ver naar achteren is geplaatst.

Het concept van een mooi vormgegeven sportauto voor een redelijke prijs, die bovendien is voorzien van betrouwbare techniek slaat meteen aan. De redelijke prijs wordt grotendeels gerealiseerd door gebruik te maken van reeds bestaande componenten. Een sterk punt van de nieuwe 240Z is de zescilinder 2,4 lijnmotor, waar ook de naam 240Z uit te halen valt. De zescilinder levert een vermogen van 150 pk, goed voor een topsnelheid van tegen de 200 kilometer per uur. Ook de volledige onafhankelijke wielophanging draagt positief bij aan het imago van de Datsun. De 240Z moet concurreren met bijvoorbeeld de Volvo P1800, de MG-B en bijvoorbeeld een Triumph GT-6. Een strijd die de Datsun 240Z makkelijk aan kan. De vraag overstijgt dan ook als snel de beschikbare capaciteit in de fabriek. In 1971 wordt de Datsun 240Z ook in Nederland leverbaar. Speciaal voor de Amerikaanse markt wordt in 1971 een automatische versnellingsbak aan de optielijst toegevoegd.

Datsun 240Z in de East Africa RallyDe populariteit van de 240Z wordt nog verder vergroot als Datsun de auto ook inzet bij diverse rally’s. De Datsun 240Z blijkt een succesvolle rallyauto. Met name de zege in East African Safari Rally van 1971 heeft een grote impact op het imago van de 240Z en het merk Datsun. In 1973 wordt de overwinning van de East African Safari Rally opnieuw op naam van de Datsun 240Z geschreven. Net als in 1971 is wordt ook deze keer de tweede plaats door een 240Z ingenomen.

De eerste jaren wordt de auto alleen op details gewijzigd, waarbij het aanpassen van de motor, versnellingsbak en differentieel om trillingen tegen te gaan de grootste wijziging zijn. De steeds strenger wordende emissie-eisen in de Verenigde Staten zorgen er echter voor dat Datsun gedwongen wordt de compressie van de motor te verlagen en daarmee een verlaging van het motorvermogen te accepteren. De 240Z verkoopt er echter niet minder om, de Amerikanen hebben het model in hun harten gesloten.

Datsun 260ZOm de concurrentie bij te blijven komt Datsun met vernieuwde versie van de 240Z, de 260Z. De naam verraadt al dat de motor niet langer een 2,4 liter zescilinder is, maar is vervangen door een tot 2,6 liter opgeboorde variant. Toch ligt het motorvermogen ondanks de toename van de cilinderinhoud met 139 pk nog steeds onder de 150 pk van de eerste 240Z. Weer zijn het de Amerikaanse emissie-eisen die roet in het eten gooien. Versies voor Europa en Japan beschikken met 153 pk over duidelijk meer vermogen.

Datsun 280ZUiteindelijk vergroot Datsun nogmaals de cilinderinhoud tot 2,8 liter om toch weer op het vermogen van de eerste versie te komen. Met de nieuwe motor wordt de naam veranderd in Datsun 280Z. Belangrijkste wijziging is de toepassing van benzine-injectie die de dubbele carburateurs uit de eerdere versies aflost. Met de benzine-injectie wordt het mogelijk om de oude prestaties te evenaren en te voldoen aan de strenge emissie-eisen. Ook het uiterlijk verandert, wederom onder druk van Amerikaanse wetgeving. De voor- en achterbumper worden vergroot om de 5 mph botsproef te kunnen doorstaan. Waren de 240Z en 260Z nog voorzien van een vierversnellingsbak, kort na de introductie van de 280Z komt er ook een vijfversnellingsbak beschikbaar. Met het verschijnen van de vijfversnellingsbak wordt ook het motorvermogen vergroot en komt nu op 170 pk uit.

Datsun 280ZXIn 1979 komt de eerste grote wijziging in de Z-serie als Datsun met de 280ZX op de markt komt. De “X” geeft aan dat het hier om (ver)nieuwde auto gaat. Intern wordt de serie nu aangeduid als S130. Niet alleen het uiterlijk is gewijzigd, ook de bodemplaat en daarmee de wielophanging is vernieuwd. De 280ZX deelt het platform met de Datsun Bluebird. De motor en de aandrijflijn worden overgenomen uit de 280Z. De nieuwe 280ZX wordt net als zijn voorgangers positief ontvangen en laat in de Verenigde Staten een record verkoop zien. Wanneer in 1980 een Targa-dak en lederen bekleding leverbaar worden zijn er al bijna 500.000 Z-serie auto’s in de VS verkocht.

De Z-serie komt het turbotijdperk in 1981 binnen als Datsun de 280ZX Turbo op de markt brengt. Met 180 pk weet de 280ZX opnieuw te overtuigen, ook al is de auto al lang niet geen goedkope sportwagen meer. De topsnelheid van de turboversie ligt op bijna 210 km/u en daarmee is de 280ZX Turbo sneller dan de Amerikaanse opponent, de Corvette.

Nissan 300ZXDe naam Datsun wordt vanaf 1981 langzaam maar zeker vervangen door de naam Nissan, een naam die al langer in de geschiedenis van het merk een rol speelde. Wanneer in 1984 een opvolger voor de 280ZX op de markt komt heet de nieuweling dan ook Nissan 300 ZX. Niet alleen is er sprake van een nieuwe naam, ook de auto is helemaal nieuw. De interne code is nu Z31. De 300ZX is niet alleen een compleet nieuwe auto, ook de motor en aandrijflijn zijn deze keer geheel nieuw. De zes-cilinderlijnmotor is vervangen door een V6 motor met een inhoud van 3,0 liter. De nieuwe motor wordt leverbaar met en zonder turbo. Standaard leverde de motor 160 pk. De turbo-versie is leverbaar in twee varianten, goed voor 200 en 230 pk. Het uiterlijk is nu in lijn met de heersende, jaren tachtig, mode en kenmerkt zich door strakke lijnen. Toch is het oorspronkelijke, succesvolle, ontwerp nog steeds in de auto terug te zien. Net als bij zijn voorgangers is ook de 300ZX meer een Grand Tursimo dan een echte sportauto. Opnieuw is het Nissan gelukt om met de 300ZX een succesvolle auto op de markt te brengen.

Nissan 300ZXEind jaren tachtig begint de markt voor GT’s en sportauto’s te krimpen. Toch brengt Nissan in 1990 de vierde generatie van de Z-serie op de markt. Weer komt Nissan met een compleet opnieuw ontworpen auto en motor. De naam blijft echter ongewijzigd, de nieuwe auto heet dan ook opnieuw Nissan 300ZX. De nieuwe motor heeft inderdaad ook een cilinderinhoud van 3,0 liter maar levert in de sterkste turbo-versie een vermogen van maar liefst 300 pk, het dubbele van wat zijn stamvader, de 240Z, twintig jaar eerder in huis had. De nieuwe Z is dan ook meer een sportauto dan alle voorgaande modellen ooit waren. Ook de nieuwe 300ZX wordt goed ontvangen en laat in een krimpende markt redelijke goede verkopen zien. Toch besluit Nissan om in 1996 niet meer met een nieuwe Z te komen en de productie wordt beëindigd.

Toch eindigt het verhaal van de Z-serie niet in 1996. In 2001 komt Nissan met het nieuws naar buiten dat er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie Z, die in 2002 als vijfde generatie (Z33) op de markt wordt gebracht. Eind 2008 is er opnieuw een waardige opvolger voor de Z-serie als de zesde generatie (Z34) op de markt wordt gebracht. Na 30 jaar is de Z-serie van Nissan nog steeds springlevend.

terug naar voorpagina