• Archief
<B><EM>Oldtimerstory</B></EM> 100 jaar Alfa Romeo, verder onder de vleugels van Fiat

Oldtimerstory 100 jaar Alfa Romeo, verder onder de vleugels van Fiat

Alfa Romeo viert in 2010 haar 100-jarige bestaan. Een mijlpaal die op zichzelf al de moeite waard is om even bij stil te staan. In de afgelopen 100 jaar heeft Alfa Romeo een duidelijke stempel op de auto-industrie gedrukt, grote sportieve successen behaald en heeft het merk een grote schare trouwe fans gekregen. Reden genoeg voor OldtimerNieuws om de eerste Coverstory van 2010 te beginnen met de geschiedenis van dit bijzondere Italiaanse merk. Deze week het laatste gedeelte, hoe het Alfa Romeo verging na de overname door Fiat in 1986.

Alfa Romeo 75Net voor de overname door Fiat in 1986 komt Alfa Romeo met de 75 op de markt. Daarmee werd de 75 de laatste Alfa Romeo die in eigen beheer was ontwikkeld. De 75 was gebaseerd op zijn voorganger, de Alfetta. Ook de carrosserie ontleent de lijnvoering aan zijn voorganger. Doordat de 75 technisch op de Alfetta was gebaseerd heeft de 75 achterwielaandrijving gecombineerd met de versnellingsbak en de koppeling bij de achteras (trans-axle). De viercilindermotoren met carburator van de Alfa 75 waren een 1570 cc met 110 pk, een 1779 cc met 120 pk en een 1962 cc met 130 pk. Het topmodel, de Quadrifoglio Verde (QV), kon beschikken over een 2492 cc V6 met een vermogen van 156 pk, vanaf 1990 werd dit een 3000 cc V6 (als America en QV uitvoering) met maximaal 192 PK. De dieselmotor was een 1995 cc turbodiesel met 95 pk. In 1986 kwam Alfa Romeo met de 75 Turbo door een injectiesysteem en een turbocompressor aan de 1,8 liter motor toe te voegen. In deze uitvoering leverde de auto een maximaal vermogen van 155 pk.

In 1987 komt Alfa Romeo met een belangrijk nieuwe motor als de 2,0 liter motor opnieuw wordt ontworpen. De motor kreeg twee bougies (spark plugs) per cilinder en daarmee was de Alfa Romeo Twin Spark motor geboren. In hetzelfde jaar werd ook een 3.0 V6 ontwikkeld, gericht op de Amerikaanse markt. In 1988 werd de 1.8 motor vervangen door de 1.8 IE met injectiesysteem en er werd een 2.4 L turbodiesel toegevoegd aan het gamma. In 1990 verscheen ook nog de 1.6 IE met hetzelfde injectiesysteem. De Alfa Romeo 75 bleef tot 1992 in productie.

Alfa Romeo 164Begin jaren 80 begonnen Saab en Lancia met de ontwikkeling van een nieuwe, grote middenklasser (zie ook coverstory Saab). Fiat, eigenaar van Lancia, schoof ook aan. Alfa Romeo moest midden jaren tachtig met een opvolger voor de Alfa 6 komen en om kosten te besparen stapten zij ook in dit project. De andere drie deelnemers wilden een voorwielaangedreven auto en daarmee werd de keuze voor Alfa Romeo om ook met een voorwielaangedreven auto te komen gemaakt. De beslissing om een voorwielaangedreven, grote middenklasser te bouwen was dus al genomen voor Alfa Romeo werd overgenomen door Fiat.

In 1984 verschenen de Saab 9000 en de Lancia Thema op de markt, en een jaar later was het de beurt aan de Fiat Croma. De Alfa Romeo volgde pas in 1987. Het design van de Alfa was totaal verschillend van de andere drie en kwam van Pininfarina. Het ontwerp van de 164 stond dan ook meteen model voor de komende generatie Alfa’s. De platte, rode achterlichten, de grille die in V-vorm in de motorkap doorloopt en de vouw over de zijkant keerden terug op de meeste Alfa’s die de komende tien jaar op de markt zouden verschijnen.

De motoren kwamen van Alfa Romeo zelf. Als lichtste versie was er de 1962 cc Twin Spark motor met 148 pk uit de Alfa Romeo 75, die de 164 een topsnelheid bezorgde van 212 km/u en een 0-100 km/u spurt van 9,5 seconden. Ook de 192 pk sterke 2959 cc V6 motor werd overgenomen van de 75 en deze zorgde voor een top van 235 km/u en een 0-100 km/u tijd van 7.6 seconden. Op basis van een Lancia motor werd nog een 1995 cc motor ontwikkeld die met een turbo voor een maximaal vermogen van 175 pk zorgde. De dieselmotor werd een 2,5 liter turbodiesel van 117 pk. Even later werd de Quadrifoglio 4 toegevoegd aan het gamma met een 232 pk sterke 3.0 V6 24v en vierwielaandrijving. In 1994 kreeg de 164 een kleine facelift en alle versies kregen de toevoeging Super. Voor een opvolger moest de 164 wachten tot 1998 toen de nieuwe 166 werd geïntroduceerd.

Alfa Romeo SZOp het autosalon van Genève 1989 stelde Zagato de ES-30 voor, een concept sportauto met een 3,0 liter motor. De auto was tot stand gekomen door een samenwerkingsverband tussen Zagato, Centro Stile van Alfa Romeo met Walter de’Silva en Alberto Bertelli en het Centro Stile van Fiat met Robert Opron. De grote lijnen van ES-30 kwamen uiteindelijk van Robert Opron en Antonio Castellana. Technisch was de auto gebaseerd op de Alfa Romeo 75. De carrosserie werd gemaakt van verschillende lichtgewicht materialen, waaronder composiet kunststof. Gelukkig bleef het niet bij een prototype maar ging de ES-30 daadwerkelijk in productie als de Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato). De SZ werd gebouwd in de fabriek van Zagato in Terrazzano di Rho niet ver van de Alfa Romeo fabriek in Arese. De wegligging en prestaties sloten aan bij de verwachtingen die pers en publiek bij een topmodel van Alfa Romeo hadden. De SZ was leverbaar van 1989 tot 1991. Naast de SZ verscheen er in 1992 een cabriolet versie onder de naam RZ (Roadster Zagato). Ondanks dat er van de SZ slechts 1036 en van de RZ slechts 284 exemplaren werden gebouwd was de auto voor het imago van Alfa Romeo heel belangrijk.

Alfa Romeo 155In 1992 valt het doek voor de laatste Alfa Romeo die voor de overname door Fiat tot stand was gekomen, de 75. Als opvolger stelt Alfa Romeo de 155 voor. Met het verdwijnen van de 75 verdwijnt ook de laatste achterwielaangedreven Alfa Romeo van het toneel. De nieuwe 155 wordt gebouwd op de bodemplaat die ook voor de Fiat Tipo werd gebruikt. De Fiat Tipo was een voorwielaangedreven auto waarmee opnieuw de keus voor voorwielaandrijving voor de 155 al vast lag. Hoe ingrijpend de onderhuidse techniek ook was ten opzichte van de 75, de lijnvoering was onmiddellijk herkenbaar als Alfa Romeo en ook de motoren kwamen uit eigen stal. Naast de voorwielaangedreven versies was ook een vierwielaangedreven versie leverbaar, die gebruik maakte van de techniek die door concerngenoot Lancia (Delta) werd geleverd. De 155 werd met gemengde gevoelens door het publiek ontvangen. Om het imago van de auto te verbeteren werd besloten de 155 in te zetten in de touring kampioenschappen. Speciaal hiervoor werd een GTA (Gran Turismo Allegerita) versie gebouwd. Tussen 1992 en 1994 won de 155 onder andere het Italiaanse Superturismo kampioenschap, het Britse Touring Car kampioenschap, het Duitse DTM en het Spaanse Touring Car kampioenschap.De italiaanse coreur Nicola Larini won het eindklassement van de DTM kampioenschap in 1993 met de Alfa Romeo 155 GTA.

Alfa Romeo GTVOp basis van de Alfa Romeo 155 komt het merk in 1995 met de Alfa Romeo GTV en de Spider, die een lange traditie van het merk in dit segment voortzetten. Het ontwerp kwam van het eigen Centro Stile in samenwerking met Pininfarina. Dat begon bij de dubbele koplampen en aan de zijkant viel de sterk omhoog lopende lijn op. De achterkant van de Spider was iets lager dan die van de GTV. Voor het interieur werd de retro stijl gebruikt, waarbij het dashboard met ronde klokken moesten herinneren aan de oude Alfa Romeo’s. De Spider was een echte tweezitter en de GTV had nog een achterbankje, maar kon op verzoek wel als echte tweezitter geleverd worden.

Alfa Romeo 145De Alfa Romeo 33 was als opvolger van de Alfasud al voorzien van voorwielaandrijving. Toen in 1994 de lange en succesvolle loopbaan van de 33 toch echt aan zijn einde kwam was de keuze voor voorwielaandrijving voor de tot Alfa Romeo gedoopte opvolger dan ook logisch. Net als bij de 155 werd wederom gebruikt gemaakt van een bodemplaat uit de Fiat-groep (Tipo). Tot vreugde van de vele fans was de Alfa Romeo 145 bij introductie leverbaar met de bekende boxermotoren uit de Alfa Romeo 33. Toch was van het begin al duidelijk dat er naast de boxermotoren ook lijnmotoren in de 145 leverbaar zouden worden. Niet lang na de introductie werd de 145 leverbaar met de bekende commonrail dieselmotoren van Fiat en twinspark motoren uit de 155 en 164. Nadat de in 1995 de 145 een vierdeurs variant kreeg in de 146 was het gamma weer compleet.

Alfa Romeo 156Met de Alfa Romeo 156, 166 en 147 had Alfa Romeo een sterk aanbod om het nieuwe millennium in de gaan. Ondanks de sterke verwevenheid met de andere auto’s uit de Fiat-groep weet Alfa Romeo tot op de dag van vandaag een duidelijke eigen positie op de markt in te nemen. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van verwijzingen naar de successen van het merk uit verleden. Een verleden waar het merk trots op kan zijn.

terug naar voorpagina