• Archief
<B><EM>Oldtimerstory</B></EM> Opel Manta A veertig jaar

Oldtimerstory Opel Manta A veertig jaar

Dit jaar is het 40 jaar geleden dat Opel met de Manta op het strijdtoneel verscheen. De Manta was het antwoord van Opel op de in 1968 door Ford gelanceerde Capri, ook al zal Opel de laatste zijn die dit zal toegeven. Het idee achter deze auto’s was in 1964 met succes door Ford in de markt gezet, toen Ford de Mustang introduceerde. Deze week in de Coverstory de Opel Manta A die werd gemaakt tussen 1970 en 1975.

Opel Manta AOnder de werktitel “Project 1450” ontwikkelen de ingenieurs van Opel eind jaren zestig een waardig antwoord op de met succes geïntroduceerde Ford Capri. Net als bij Ford moest de Manta grotendeels op een bestaand model worden gebaseerd om op deze manier de kosten laag te houden. Toen de Manta in september 1970 aan het publiek werd voorgesteld, moest de sedanversie waarop de Manta was gebaseerd echter nog verschijnen. De sedan, de Opel Ascona zou pas twee maanden later in Turijn worden gepresenteerd. De Manta is voor Opel dan ook een totaal nieuwe auto in een compleet nieuw marktsegment. De Manta volgt dan ook geen enkel ander model op en kan niet als vervanger van de Opel GT worden gezien.

Opel Manta AHet ontwerp van de Manta was sterk geïnspireerd op de heersende trend van dat moment. Een lange motorkap en een enigszins naar achteren geplaatste cabine was het basisrecept voor dit marktsegment. Het ontwerp was zeker geslaagd te noemen en had vele overeenkomsten met de Amerikaanse muscle cars van dat moment, maar er was zeker ook enige Italiaanse ‘flair’ in het ontwerp te herkennen. De sierlijke voorkant had veel weg van de Fiat Dino en de achterkant met de dubbele ronde achterlichten zou niet misstaan op een Amerikaanse sportauto. Het ontwerp van de Manta werd gemaakt onder de supervisie van Chuck Jordan die later zijn loopbaan in de Verenigde Staten zou voortzetten. De naam Manta is geïnspireerd op de reuzenmanta, een grote tot de roggen behorende vissoort die een bijzonder silhouet heeft. Een silhouet die met enige fantasie is terug te zien in de carrosserie van de Opel Manta. Op de voorschermen is een afbeelding van een reuzenmanta terug te vinden.

Opel Manta AHet onderstel van de Manta was met een onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras redelijk conventioneel. Zowel voor als echter werd gebruik gemaakt van schroefveren. Op de vooras was tevens een stabilisatorstang gemonteerd om overmatig overhellen tegen te gaan. Als bijzonderheid was de Manta voorzien van een veiligheidsstuurkolom die bij een frontale aanrijding in elkaar schoof en daarmee het gevaar dat het stuur naar achteren werd gedrukt weghaalde. Uiteraard is een veiligheidsstuur ook standaard in de Manta.

Opel Manta A GT/EDe Manta kon niet zoals zijn grote rivaal de Capri terugvallen op sterke V6 motoren maar moest het aanvankelijk doen viercilindermotoren waarvan de sterktste uitvoering het tot 90 pk schopte en daarmee een topsnelheid van 170 km/u wist te halen. Het palet van beschikbare motoren liep daarmee van een 68 pk sterke 1,6 liter tot de 90 pk sterke 1,9 liter. In 1972 kwam er een uitbreiding in het motoren aanbod, geen uitbreiding naar boven maar naar beneden. Vanaf dat moment was ook de 60 pk sterke 1,2 liter motor uit de Kadett in de Manta leverbaar. Het zou nog tot 1974 duren voor de Manta de pk’s kreeg die uiterlijk beloofde wanneer de Manta GT/E wordt ingetroduceerd. De GT/E heeft van de 1,9 liter motor die nu is voorzien van benzine-injectie. Met 105 pk aan boord wist de GT/E een topsnelheid van 190 km/u te halen. Er wordt door Opel nog wel geëxperimenteerd met zescilinder motoren uit de grotere Opel modellen, maar deze motoren vinden nooit hun weg naar de productiemodellen.

Opel Manta A SRDe Manta was aanvankelijk leverbaar in twee varianten, de L en SR. De L uitvoering was de ‘luxe’ uitvoering, we hebben het dan over asbakken voor en achter, sigarettenaansteker, dashboardkastje, een klokje en de mogelijkheid voor de achterpassagiers om de ramen naar beneden te draaien. De SR-uitvoering was de sportuitvoering. Aan de buitenkant van de auto vielen de sportvelgen en de matzwarte strepen op de auto. In het interieur waren nu ook een toerenteller, een oliedrukmeter en een ampèremeter aanwezig. Technisch was er ook een onderscheid, door een aangepaste versnellingsbak was de acceleratie verbeterd. De SR was alleen leverbaar met de 1,9 liter motor. Alleen op de L was een automatische versnellingsbak leverbaar. Tegen meerprijs was tevens een in die dagen populair vinyldak leverbaar. Met de komst van de benzine-injectie werd op basis van de SR de GT/E aan de serie toegevoegd. Bij de GT/E zijn de matzwarte strepen nog breder, is er een voorspoiler gemonteerd en is er natuurlijk grote GT/E belettering op de auto te vinden.

Opel Manta A USAVan oktober 1970 tot het najaar van 1975, werd de Manta onder de naam Opel 1900 (model jaren 1971-72) en Opel Manta (vanaf modeljaar 1973) ook in de Verenigde Staten verkocht. Ook in de VS stonden twee varianten op het programma, alleen was er voor deze markt maar één motor beschikbaar, een 1,9 liter met een vermogen van 76 pk. In het laatste bouwjaar kreeg deze motor benzine-injectie en daarmee en vermogen van 82 pk. Ook het directe familielid de Opel Ascona werd in de VS aangeboden en samen met de Manta werden ongeveer 170.000 van deze Opels aan de man gebracht.

TE 2800Al vanaf de introductie van de Manta A is er de vraag naar meer motorvermogen. Omdat het antwoord niet van Opel zelf kwam lag het voor de hand dat een derde partij deze leemte zou vullen. De Belgische Vic Heylen, ingenieur en zelf ook een niet-onverdienstelijk auto coureur had al veel (race)ervaring opgedaan met de Opel Commedores die voorzien waren van een 6-cilinder motor. Hij zag dan ook veel potentie in een Manta met de grote motor uit de veel zwaardere en minder gestroomlijnde Commedore. Hoewel Opel niet negatief tegenover het initiatief van Heylen stond, wou de fabriek officieel geen banden met het project hebben. Heylens bedrijf, Trans Europ kreeg gedeeltelijk afgebouwde Manta’s uit de Belgische Opel-fabriek in Antwerpen geleverd. De 6-cilinder motor van de Commodore A / GS, 2,8-liter met dubbele Zenith carburateur en goed voor 142 pk, werd eveneens rechtstreeks bij Opel betrokken. Trans-Europ zorgde vervolgens voor het afbouwen van de Manta’s, die als TE 2800 aan de man werden gebracht. De naam Opel was op de hele auto niet terug te vinden. In totaal werden 79 TE 2800’s gebouwd voordat de hoge prijs en oliecrisis uit die jaren het doek lieten vallen over deze bijzondere auto.

Manta TurboWellicht het meest aansprekende model van de Manta A is de Turbo Manta die in oktober 1974 verschijnt. De 1,9 liter motor met carburateur was in deze variant voorzien van een Holset turbo en handgeschakelde of automatische transmissie. Voorzien van een turbo leverde het blok in plaats van 90 pk maar liefst 156 pk. Een sper-differentieel was een optie. De Turbo Manta was het resultaat van de samenwerking tussen Opel, D.O.T. (Dealer Opel Team) and Tony Fall Ltd. (Broadspeed) en werd alleen in Groot Brittanië geleverd. Uiteindelijk werden 28 van deze Turbo Manta gebouwd. Uiteraard allemaal met het stuur aan de rechterkant.

In 1975 stelt Opel de opvolger van de succesvolle A Manta voor die weer onder de naam Manta aan de man wordt gebracht, echter nu met letter B als achter de naam Manta. In totaal verlaten tussen 1970 en 1975 498.553 Manta’s A de Opel-fabrieken.

terug naar voorpagina