• Archief
Elektrische stuurbekrachtiging voor uw oldtimer

Elektrische stuurbekrachtiging voor uw oldtimer

Tegenwoordig zijn zelfs de kleinste auto’s standaard uitgerust met stuurbekrachtiging. Menig oldtimer moet het echter zonder doen. Veel oldtimerbezitters zal het bekend voorkomen dat een ritje in de oldtimer door gewenning aan de stuurbekrachtiging van de ‘dagelijkse auto’ bij de eerste bocht vaak iets anders verloopt dan gewenst. Ook het parkeren van de, uiteraard glimmende, oldtimer pal voor een zonnig terras laat het voorhoofd weleens even hard glimmen van zweet als uw oldtimer.

Het zou toch mooi zijn als dit verholpen kan worden zonder het karakter van de oldtimer geweld aan te doen. Goed nieuws, er is nu een oplossing: een elektrische stuurbekrachtiging die geheel verborgen onder het dashboard wordt ingebouwd.

Het originele stuurhuis wordt behouden en dus ook de standaard stuuroverbrenging. Doordat het elektrische systeem werkt is de bekrachtiging snelheidsafhankelijk en stuurt deze licht bij lage snelheid en zwaarder bij hoge snelheden. De mate van bekrachtiging is in te stellen, iedereen kan het stuurgevoel afstellen zoals hij/zij dit zelf wilt (bijvoorbeeld meer assistentie bij brede banden en/of sportstuur). Bij hydraulische systemen is er vaak weinig stuurgevoel en geen mogelijkheid om dit bij te stellen.

Bij de inbouw wordt alleen gebruik gemaakt van originele bevestigingspunten, er hoeft niets aan de auto gelast of geboord te worden waardoor deze te allen tijde terug gebracht kan worden naar zijn originele staat. Onder de motorkap is er geen enkele wijziging te zien, alles blijft origineel. De voordelen van een elektrisch systeem ten opzichte van een hydraulisch systeem zijn talrijk. De elektrische motor gebruikt alleen stroom wanneer er stuurbekrachtiging benodigd is terwijl de hydraulische pomp continu wordt aangedreven. Deze verbruikt gemiddeld 3 á 4 pk en veroorzaakt dus ook extra verbruik, zelfs bij rechtuit rijden.

In het onwaarschijnlijke geval dat de elektrische motor een storing heeft zal de auto exact zo sturen als voorheen zonder stuurbekrachtiging. Bij uitval van de pomp van een hydraulisch systeem zal de auto zéér zwaar sturen.

De elektrische bekrachtiging wordt op de markt gebracht door EZ Electric Power Steering, die ook het inbouwen voor u kan verzorgen. Inmiddels is de bekrachtiging al leverbaar voor een grote hoeveelheid oldtimers, van Alfa Romeo tot Volvo.

Meer informatie is te vinden op: www.ezpowersteering.nl

terug naar voorpagina