• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 200 jaar Peugeot

OldtimerStory 200 jaar Peugeot

Het merk Peugeot bestaat dit jaar 200 jaar. Peugeot was daarmee als merk al actief lang voordat de productie van de auto enige vorm had aangenomen. Daarom deze week in OldtimerStory het verhaal achter het merk Peugeot. De oorsprong van de Peugeot-familie gaat terug tot de 15e eeuw. In 1725 was Jean-Jacques Peugeot een molenaar. Een van zijn zonen, Jean-Pierre, was een wever. Met de keuze van Jean-Pierre om de familietraditie buiten het molenaarsvak voor te zetten zorgde hij ervoor dat de familie zich bezig ging houden met de industrie. In 1810 bundelen Jean-Pierre’s zonen, Jean-Pierre II en Jean-Frederic hun krachten met Jacques Maillard-Salins (lid van de bekende Japy familie van horlogemakers) en vormden ze de firma Peugeot-Frères (Gebroeders Peugeot) en Maillard-Salins. In een omgebouwde meelfabriek richten ze een staalgieterij in. Met het gieten van staal wordt al snel gestopt als blijkt dat het koud walsen van staal een veel meer winstgevende activiteit is. In 1818 laat Peugeot een octrooi hiervoor registeren waardoor de weg naar succes open ligt. Peugeot produceert bewerkte voorwerpen waaronder zagen en horloge- en klokmechanismen. Bij alles wat werd gemaakt gold ook toen al dat kwaliteit een vanzelfsprekende factor was. Deze kwaliteit werd gesymboliseerd door het embleem van de leeuw, dat met name werd gekozen om de kwaliteit van de zaagtanden van de geproduceerde zagen aan te geven. De leeuw zal nog lang brullen bij Peugeot, want tot op de dag van vandaag is de leeuw het symbool Peugeot.

Embleem Peugeot 1858Peugeot ontwikkelde zich als fabrikant van uiteenlopende gereedschappen en producten. In 1832 wordt het bedrijf omgedoopt tot Peugeot Frères Aînes als de Jacques Maillard-Salins uit het bedrijf stapt. Een belangrijke nieuwe stap werd in 1840 gemaakt met de introductie van de eerste koffiemolen. Voor Peugeot betekende dit een nieuwe markt en de eerste stap naar de consumentenmarkt. De koffiemolen van Peugeot zou een vast item in het assortiment worden en maar liefst 145 jaar in productie blijven. In jaren dertig van de vorige eeuw werd koffiemolen voorzien van een elektromotor om vervolgens pas in 1975 uit het assortiment te verdwijnen. Naast de koffiemolen kwam Peugeot in 1867 voor het eerst ook met een naaimachine op de markt. Dit assortiment zou in de loop der jaren steeds verder worden uitgebreid met strijkijzers, wasmachines, radio’s en vele andere elektrische huishoudelijke apparaten.

In 1851 maakt Peugeot een moeilijke tijd door. Jules en Emile, de twee zonen van Jean-Pierre II, komen in het bedrijf en vormen samen met een neef Peugeot Frères met het hoofdkantoor in Valentigney. Eugène en Armand, de zonen van Jules en Emile, komen ook in het bedrijf en nemen geleidelijk de controle over het bedrijf over. De zaken gaan opnieuw zeer goed in dit welvarende tijdperk van het Tweede Keizerrijk. De werkdag bij Peugeot werd teruggebracht tot tien uur in 1869 en personeel krijgt een pensioenregeling en er wordt onder andere ogevallenverzekering voor het personeel geregeld.

Peugeot Type 3 1890In het midden van de 19e eeuw ontstonden vele nieuwe fabrieken in Valentigney en Beaulieu, die later allemaal met de productie van auto’s aan de slag zouden gaan. Ook Armand Peugeot zag hier brood in. Peugeot had al snel door dat de toekomst van de auto bij de benzinemotor lag. Na een korte korte uitstap naar stoomaangedreven driewielers die samen met Serpollet werden gebouwd, stapte Peugeot over op de Daimler-motor. Om dit te kunnen doen werd er een overeenkomst gesloten met Gottlieb Daimler en het bedrijf Franse Panhard et Levassor (de Franse licentiehouder van de Daimler-motor). Vanaf 1891 gaat de eerste serie van Peugeot Type 3 vierwielers aangedreven door een benzinemotor in productie. Het fundament van het huidige Peugeot als autofabrikant is hiermee gelegd. De eerste bedrijfsauto van Peugeot, de Type 13, verschijnt in 1895. De eerste motor ontworpen en vervaardigd door Peugeot verschijnt een jaar later. De eerste fabriek buiten de Franche-Comte werd geopend in Fives-Lille in 1897.

Lion Peugeot type 66 1905Al snel wordt de nieuwe bedrijfstak van Peugeot een succes en wordt de automobiel afdeling afgescheiden van de overige activiteiten. Armand Peugeot neemt de leiding over het nieuwe Societe des Automobiles Peugeot dat in 1896 van start gaat. Zijn neef Eugène zet de overige activiteiten onder de naam Fils de Peugeot Frères voort. Bij deze splitsing wordt afgesproken dat Armand zich niet gaat bezighouden met de activiteiten van het bedrijf van Fils de Peugeot Frères en dat Eugène op zijn beurt zich niet bezig gaat houden met de productie van auto’s. Toch brengt een zoon van Eugène onder de naam Lion-Peugeot in 1905 een aantal populaire auto’s op de markt. In 1910 is het echter al weer over met de twee separate merken als de afgesplitste bedrijven weer worden samengevoegd. Na de fusie had het concern vier fabrieken en daarmee een aanzienlijke invloed. Vóór de Eerste Wereldoorlog bouwt heeft Peugeot al 10.000 auto’s en realiseert daarmee de helft van de Franse productie.

Peugeot 201 1930Na de Eerste Wereldoorlog komt Peugeot echter in de financiële problemen en moet er geld worden geleend om te overleven. Om weer uit de schulden te komen moet een van de meest winstgevende activiteiten, het maken van fietsen, worden verkocht. Opnieuw wordt het bedrijf gesplitst en ontstaan Automobiles Peugeot en Cycles Peugeot. Peugeot is echter gered en in 1925 rolt de 100.000ste Peugeot de fabriek uit. De productie wordt in 1929 geconcentreerd in de fabriek in Sochaux die in 1912 in gebruik werd genomen en nog steeds de bakermat van Peugeot is. Het succes van de Peugeot 201 en later de 301, 401 en 601 zorgt ervoor dat Peugeot de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw kan doorkomen.

Peugeot 403Na de Tweede Wereldoorlog komt Peugeot terug met slechts één model, de Peugeot 203. Pas in 1955 komt er een tweede model op de prijslijst, de 403. De 403 slaat enorm aan en Peugeot kent jaren van enorme groei. In 1965 wordt Peugeot SA opgericht, een holding waar alle bedrijven van Peugeot onder komen te vallen. Vier jaar eerder was begonnen aan de bouw van de fabriek in Mulhouse, die de tweede fabriek van het merk moet worden.

Peugeot logo jaren zeventigBegin jaren zeventig is Peugeot het tweede grootste Franse automerk geworden met een 500.000 auto per jaar. In 1966 wordt een overeenkomst getekend met Renault. Éen van de onderdelen van deze overeenkomst is de bouw van een nieuwe motor waar ook Volvo vanaf 1972 aan deelneemt. De motor die later bekend werd als de PRV V6 is terug te vinden in auto’s van Peugeot, Renault, Volvo en later ook Citroën, De Lorean en nog een aantal andere merken. De samenwerking met Renault resulteerde in een gezamenlijke fabriek in Douvrin, en wordt gevolgd door vele andere samenwerkingsverbanden: met Fiat in 1981 voor de productie van auto’s, met Ford in 1998 voor de ontwikkeling van dieselmotoren, met Toyota in 2001 voor kleine motoren (en later de Peugeot 107) en het meest recent BMW voor benzinemotoren.

Peugeot 205Een belangrijke moment in de geschiedenis van Peugeot is de overname van Citroën in 1975. Deze overname leidde tot de oprichting van PSA Peugeot-Citroën. Op zoek naar nog meer groei volgt twee jaar later weer een overname als Peugeot de drie Europese dochterondernemingen van Chrysler overneemt en daarmee ook het merk Simca binnenhaalt. Bijna verslikt Peugeot zich in deze reeks van overnames als een poging wordt gedaan om het noodlijdende merk Simca onder een oude merknaam Talbot nieuw leven in de blazen. De poging mislukte maar de combinatie Peugeot Citroën bleek sterk genoeg om te overleven, waarbij succesnummers als de Peugeot 205 en de Citroën BX zeker hun positieve bijdrage hebben geleverd.

Peugeot ziet in dat de Europese markt op termijn niet voldoende groot zal zijn om te kunnen overleven en betreedt in 1985 voor het eerst de Chinese markt nadat in de jaren zestig de oversteek naar de Verenigde Staten al is gemaakt. Ook worden er fabrieken in Argentinië en later in 2001 Brazilië geopend.

Nu, ruim 100 jaar nadat Jean-Pierre II en Jean-Frederic Peugeot hun eerste stappen in de industriële wereld zetten is Peugeot de 2e autofabrikant van Europa en is de leeuw nog lang niet uitgebruld.

terug naar voorpagina