• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Renault 16, een succesvol nummer

OldtimerStory Renault 16, een succesvol nummer

De Renault 16 betekende voor Renault de start van een nieuw tijdperk. Voorwiel aandrijving, een vijfde deur en voor het eerst een lichtmetalen motor, de Renault 16 had het allemaal. Bij de introductie in de jaren zestig was de Renault 16 een bijzonder auto die commercieel een groot succes zou worden. Deze week halen we dit succesnummer van Renault weer eens voor het voetlicht.

Renault FlorideIn de jaren vijftig experimenteert Renault veel met prototypes en nieuwe vooruitstrevende modellen. Renault wordt op dat moment geleid door president-directeur Pierre Lefaucheux. Lefaucheux komt in 1955 echter om het leven en wordt opgevolgd door Pierre Dreyfus die de door Lefaucheux ingezette lijn niet alleen voortzet, maar een nog experimentele koers vaart. Er wordt een serie extreem gestroomlijnde prototypes gelanceerd wat uiteindelijk leidt tot onder andere de Renault Floride. Onder dit gesternte zouden nog meer mooie dingen het levenslicht zien.

Renault FrégatIn 1960 was het topmodel van Renault, de eerste naoorlogse nieuwe auto van Renault de Frégate, met pensioen gegaan zonder een directe opvolger te krijgen. Het programma van Renault bestond op dat moment alleen uit kleinere auto’s, de Dauphine, Dauphine Gordini, Floride, Floride S, Caravelle, Renault 8 en Renault 8 Major. De verkopen van de Frégate hadden ongetwijfelde te lijden gehad onder de introductie van een andere Franse auto in dezelfde klasse: de Citroën DS. Toen Citroën met de eenvoudiger en goedkopere ID versie van de DS op de proppen kwam liepen de verkopen van de toch wat ouderwetse Frégate helemaal terug. Met de 403 had ook Peugeot een geducht concurrent in huis. Tijd voor Renault om met een serieus antwoord te komen. In 1961 begint dan ook de ontwikkeling van een opvolger.

De kenmerkende achterlichten van de 1e serie Renault 16Op de Autosalon in Genève van 1964 komt Renault met de auto die Renault in de middenklasse weer op de kaart moet zetten, de Renault 16. Ontwerper Philippe Charbonneaux was verantwoordelijk voor het design van de 16. Hij creëerde een mengvorm tussen een comfortabele reiswagen en een middelgrote stationwagon. Met vier portieren en een vijfde deur naar de bagageruimte was de Renault 16 de eerste hatchback in de middenklasse en daarmee de stamvader van een compleet nieuw segment. Daarnaast was het interieur in zeven verschillende variaties te veranderen. Maar niet alleen de carrosserie en het interieur van de 16 waren vooruitstrevend. Hoofdconstructeur Yves Georges zorgde voor de meest vooruitstrevende technieken als torsiestaafvering, onafhankelijke wielophanging, een bijna geheel aluminium motor met losse cilinderbussen, voorwielaandrijving en een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator. Bijzonder aan de Renault 16 is dat de achterwielen niet met elkaar in lijn staan, door het toepassen van dwarsliggende torsiestaven kwam het beter uit om de achterwielen 7 centimeter ten opzichte van elkaar te laten verspringen. Al deze innovaties en het vooruitstrevende ontwerp zorgen ervoor dat de Renault 16, de “Seize”, de titel Auto van het Jaar 1966 krijgt.

Renault 16 dashboardDe nieuwe Renault 16 wordt leverbaar in drie uitvoeringen, L-, GL- en GLS-uitvoering. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met een 1,5 liter motor, goed voor 55 pk en een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Conform de tijdsgeest hadden alle modellen stuurschakeling die de hele productieperiode werd gehandhaafd. In maart 1968 krijgt de 16 een sterkere motor die in een nieuwe (sportievere) uitvoering leverbaar wordt; de 16 TS. De nieuwe 1,6 liter motor levert 83 pk en daarmee kon een topsnelheid van 165 km per uur worden gehaald. Naast een sterkere motor krijgt de TS ook een geheel nieuw dashboard mee. In 1969 wordt er nog een uitvoering aan het programma toegevoegd als de 16 de primeur krijgt om als eerste Renault een computergestuurde automaat te krijgen. De automaat wordt als afzonderlijk model verkocht als Renault 16 TA. De 16 TA heeft niet alleen een andere versnellingsbak, ook krijgt de TA een 67 pk sterke 1,6 liter motor die in de andere varianten niet leverbaar is.

Renault 16 getestEind 1967, begin 1968 staat de Renault 16 centraal in een duurtest van het Duitse autoblad “Auto Motor und Sport”. De redacteuren rijden 50.000 kilometer met de Renault 16 onder uiteenlopende omstandigheden. Naast een kapotte aandrijfas en een weigerende startmotor zijn er weinig opmerkelijke zaken te melden en zijn de testrijders behoorlijk enthousiast over de Renault 16, die ze als een auto met een goede prijs / kwaliteit verhouding bestempelen en die bovendien een bijzondere verschijning vinden. Ook in andere landen, waaronder Nederland krijgt de Renault 16 goede kritieken van de pers.

Renault 16 achterzijde serie 2In 1971 is het tijd om het inmiddels 6 oude model op te frissen. Aan de achterkant vallen de nieuwe, grote achterlichten op. De aluminiumkleurige achterklepstrip wordt vervangen door een matzwart exemplaar welke nu doorloopt tot aan de zijkant, boven de gewijzigde achterlichten. De GL en GLS uitvoering worden vervangen door de L en TL, nu voorzien van de motor uit de 16 TA.

Renault 16 TXHet meest aansprekende model uit de 16-reeks verschijnt in 1973 op het toneel, de Renault 16 TX. Een 1,6 liter motor die goed is voor 93 pk, vijf versnellingen, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, subtiele dakspoiler, achterruitwisser en –sproeier, vier vierkante koplampen (voorzien van halogeen lampen), sportieve Gordini velgen en opties als een automaat, airco, lederen bekleding, elektrisch bediend schuifdak, getinte ruiten, metaallak en lichtmetalen Dunlopvelgen maken de TX tot een waar topmodel. Met de sterkere motor en de vijf versnellingsbak is nu een topsnelheid van 170 km per uur mogelijk.

Renault 16 serie-overzichtIn 1976 is de Renault 16 over zijn hoogtepunt en begint Renault met het inkrimpen van het aantal uitvoeringen. Als eerste verdwijnen de L en TS als de Renault 14 wordt geïntroduceerd. De TL met de 55 pk motor wordt in 1978 uit de prijslijsten gehaald wanneer de nieuwe Renault 18 verschijnt. De TL in 66 pk uitvoering, de TL automaat, de TX en de TX automaat houden het tot het eind van de productie in 1980 vol. In 16 jaar hebben 1.846.000 exemplaren van de Renault 16 de fabriek verlaten. Als topmodel was de Renault 16 inmiddels afgelost door de Renault 20 en de 30, ook al zullen veel Renault 16 rijders ongetwijfeld de weg naar de Renault 18 gevonden hebben.

terug naar voorpagina