• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> De invloed van Chrysler op Simca

OldtimerStory De invloed van Chrysler op Simca

Afgelopen week was in OldtimerStory het ontstaan van het merk Simca te lezen. Deze week het tweede deel over het verdwenen merk. Eind jaren vijftig wil het Amerikaanse Chrysler heel graag de overstap maken naar Europa, net als de twee grote Amerikaanse merken GM en Ford voor de oorlog al deden. De Chrysler Corporation liet het oog vallen op Simca. Op dat moment is Simca een zelfstandige autofabrikant waarvan echter grote aantallen aandelen in handen zijn van Fiat en Ford. De invloed van Fiat is nauw verweven met het merk Simca dat als licentiebouwer van Fiat is begonnen. Ook de bemoeienis van Ford is terug te voeren op de financiering van de overname van de Ford-fabriek in Poissy. Ford verkoopt 15% van de aandelen van Simca aan Chrysler. Later blijkt Henri Ford II de verkoop te betreuren en de betrokkenheid bij Simca niet op had willen geven.

Simca 1000In eerste instantie is de invloed van Chrysler nog niet heel erg groot, het enig zichtbare is de licentiebouw van de Simca-modellen in het Australische Adelaide. Fiat blijft de dominante aandeelhouder en de invloed van Fiat is duidelijk te zien in de nieuwe modellen die de Simca Aronde komen aflossen. In 1961 komt Simca met het eerste nieuwe model op de markt, de Simca 1000 die de inmiddels verouderde Aronde gedeeltelijk moet opvolgen. Met de Suez crisis uit midden jaren vijftig nog in gedachten besloot algemeen directeur van Simca Henri Pigozzi dat Simca een kleiner, zuiniger model moest ontwikkelen. Geheel met de toen heersende mode en met de bij Fiat gebruikelijke layout (Fiat 850) krijgt heeft Simca 1000 de motor achterin de auto gemonteerd. Het onderstel is modern met rondom onafhankelijke wielophanging maar door ongunstige gewichtsverhouding (65% achter, 35% voor) is de wegligging niet geweldig. De Simca 1000 wordt voorzien van een nieuwe 45 pk sterke viercilinder watergekoelde motor van 944 cc, aangeduid als type 315. De nieuwe Simca is sterk overstuurd en gevoelig voor zijwind. De carrosserie is bij alle varianten van de Simca 1000 altijd voorzien van vier deuren. In 1963 komt Simca met een extra uitvoering die als Simca 900 wordt aangeprijsd. De auto is voorzien van dezelfde motor als de 1000 die op dat moment echter 5 pk extra krijgt. Het gamma wordt daarna steeds verder uitgebreid met keuze uit verschillende uitrustingsniveaus, maar de motor blijft in basis hetzelfde. De kleine Simca slaat goed en al snel is de Simca 1000 een veel geziene auto op de Franse wegen, maar ook in bijvoorbeeld Nederland doet de Simca het goed.

In 1963 neemt Chrysler het heft in handen en weet het belang in Simca te vergroten tot 63%. Georges Héreil wordt benoemd tot President en Algemeen Directeur van Simca en volgt daarmee de grondlegger van het merk Simca, Henri Pigozzi op. Pigozzi blijft deel uitmaken van de Raad van Beheer, met de titel van Erepresident (Président d’honneur-Fondateur). Een jaar later, in 1964, overlijdt Henri Pigozzi. Hereil bevestigd dat Simca nu inderdaad in Amerikaanse handen is maar houd vol dat het een Frans bedrijf zal blijven.

Simca 1500Naast de Aronde was Simca in de jaren vijftig succesvol met de van Ford overgenomen Vedette. Nadat de Aronde door de Simca 1000 was afgelost was het nu de beurt aan de Vedette om een moderne vervanger te krijgen. In 1963 komt die opvolger er als de nieuwe Simca 1300 en Simca 1500 worden voorgesteld. De nieuwe Simca’s onderscheiden zich alleen door de motorinhoud en ze vervangen niet alleen de Vedette, maar misschien nog wel is het voor veel mensen die de Simca 1000 te klein vinden juist de opvolger van de Aronde. De 1,3 liter motor is de bekende Rush motor uit de Aronde en goed voor 60 en later 70 pk. De 1,5 liter motor leverde 81 pk. Beide motoren zijn voorin de auto gemonteerd en drijven de achterwielen aan. Zowel de 1300 als de 1500 zijn uitgerust met een vierversnellingsbak met stuurschakeling. Hoewel de beide varianten op de motor na grotendeels identiek zijn, zijn er wel verschillen te zien in het uitrustingsniveau, waarbij de 1500 wat luxer is uitgevoerd.

Simca 1500 BreakAanvankelijk is de nieuwe grote Simca alleen leverbaar als vierdeurs sedan. In 1964 wordt de Simca 1500 ook als stationwagon leverbaar. Een jaar later volgt de 1300 Stationwagen. De stationwagon is voorzien van een in twee gedeelten te open achterklep waarbij het onderste gedeelte kan worden neergeklapt om een langere laadvloer (gedeeltelijk buiten de auto) te krijgen. Ander voordeel is dat de bagageruimte toegankelijk is via het kleine bovenste gedeelte zonder dat er een grote kofferklep helemaal opgeklapt hoeft te worden. Nadeel is dat door deze constructie de stationwagon nooit van achterruitverwarming werd voorzien. Bijzonder detail was dat bij meest luxe 1500 stationwagon de laadvloer uitneembaar was en voorzien was van uitklapbare pootjes. Hierdoor heeft de eigenaar altijd een picknicktafeltje bij de hand. Ook was er een Familiale uitvoering die voorzien is van twee klapstoeltjes achterin waardoor er twee extra personen mee kunnen. Ter compensatie van het daardoor ontstane gebrek aan bagageruimte kreeg deze variant een bagagerek op dak mee.

Simca 1000 CoupeIn maart 1962 toont Simca twee nieuwe varianten van de Simca 1000, de Simca 1000 Coupe en de Simca 1000 Abarth, op de Autosalon van Genève. De op basis van de Simca 1000 gebouwde Simca 1000 Coupe is een door Bertone prachtig vormgegeven kleine coupe. De Simca 1000 Abarth is een door de Italiaanse tuner Abarth onder handen genomen standaard Simca 1000. In plaats van een brave 45 pk levert de motor na de ingreep van Abarth 55 tot 65 pk. De Abarth is standaard voorzien van schijfremmen. De auto werden als Simca-Abarth 1150 in zeer kleine aantallen op de markt gebracht. Naast de op de standaard Simca 1000 gebaseerde is er ook een kleine serie Simca-Abarth GT’s gemaakt. Bij deze versie werd de Simca carrosserie vervangen door een eigen carrosserie van Abarth en werd ook de motor vervangen door een compleet veranderd exemplaar. Slechts enkele onderdelen van de auto herinneren nog aan de oorspronkelijke Simca 1000.

De expansiedrift van Chrysler is na het verwerven van Simca nog niet over. In 1964 lijft Chrysler de Britse fabrikant Rootes die samen met Chrysler Europe moet gaan vormen. In 1967 breidt Chrysler het belang in Simca nogmaals uit en is dan in het bezit van 77% van de aandelen en kan het niet uitblijven dat de invloed van de Amerikanen voelbaar wordt. Ook nu blijft het nog bij nieuwe markten voor Simca als het merk ook in de Verenigde Staten leverbaar wordt. Onder andere de Simca 1000 wordt daar als Simca 1118 leverbaar wordt. Fiat blijft met een minderheidsaandeel van 19% nog wel bij Simca betrokken. Alle Simca-modellen dragen vanaf 1967 het Chrysler Pentastar logo naast het Simca logo.

Simca 1501In september 1966 komt Simca met de 1301 en de 1501, niets meer dan een licht gemoderniseerde versie van de Simca 1300 en 1500. Het front wordt herzien en kofferbak wordt verlengd en vergroot, wat de auto meer aanzien geeft. De stationwagon krijgt alleen het nieuwe front, de achterkant blijft ongewijzigd. Niet alleen de buitenkant ook het interieur krijgt een opfrisbeurt waarbij ook de ventilatie en verwarming sterk verbeterd. In 1969 en 1970 volgen de meer sportieve versies van 1501 en 1301. De 1501 en 1301 blijven met de nodige detailwijzigingen nog tot 1976 in productie.

Simca 1200S BertoneIn 1967 komt er een opvolger voor de Simca 1000 Coupe, de ook wel Simca 1000 Coupe Bertone wordt genoemd. De nieuwe Simca Coupe 1200S Bertone is een stuk sneller is en heeft veel meer aansprekender front. De motor is nu voorzien van een dubbele carburateur. De uit de Simca 1100 geleende motor maakt een topsnelheid van 170 kilometer per uur mogelijk. Ondanks dat er op alle vier wielen schijfremmen zijn te vinden zijn de meeste eigenaren niet de spreken over de remprestaties. Na 14.400 wordt de productie van de 1200S Bertone stopgezet. Tussen 1967 en 1974 is ook een bijzondere variant op de Coupé leverbaar: de Simca CG, die in kleine serie gemaakt wordt door Chappe frères & Gessalin en een polyester carrosserie heeft.

Simca 1100Het is 1967 als de Simca ingenieurs Philippe Grundeler en Charles Scales de al in 1962 gestart ontwikkeling van een compleet nieuwe Simca afronden en de Simca 1100 in productie gaat. De Simca 1100 was voor Simca een compleet nieuwe auto die als drie-of vijfdeurs, als stationwagen, pick-up en bestelwagen leverbaar. De nieuwe auto kreeg een plekje tussen de Simca 1000 en de Simca 1301/1501 in het programma. Had de Simca 1000 de achterwielaandrijving en de motor achterin gemonteerd, de Simca 1301/1501 de motor voorin en ook achterwielaandrijving, met de Simca 1100 bracht Simca de derde variant in het gamma: de motor voorin en voorwielaandrijving. Rondom was de auto voorzien van onafhankelijke wielophanging en werd gebruik van torsievering, net als bij de zojuist verschenen Renault 16 te vinden was.

Simca 1100 BreakBij de ontwikkeling van de Simca 1100 was nog steeds enige invloed van Fiat merkbaar. De nieuwe Simca was voorzien van een dwarsgeplaatste motor met de versnellingsbak naast de motor en om die reden voorzien van aandrijfassen van verschillende lengtes. Op dat moment was Fiat de enige die een dergelijke constructie op de markt had gebracht. Bij de introductie was de Simca 1100 voorzien van een 1118 cc tellende 60 pk sterke watergekoelde viercilinder motor. Onder invloed van Chrysler was de motor direct al geschikt voor loodvrije benzine wat de export naar de Verenigde Staten mogelijk maakte. Toch werd er voor de Amerikaanse markt een extra motorvariant met 1204cc ontwikkeld. Er was een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak, een half automaat en volledig automatische versnellingsbak. Al snel zijn er naast de basismotor ook een 944 cc (45 pk), de al genoemde 1204 cc (56 pk), een 1294 cc (75 pk) en een 1442 cc (83 pk) tellende motoren beschikbaar.

Simca 1100 BestelDe Simca 1100, de naam blijft ongewijzigd, ongeacht de toegepaste motor, is een ruime gezinauto die plaats biedt aan vijf personen en bovendien voordelig was in aanschaf. Het duurt dan ook niet lang of de auto is regelrecht succes te noemen. Ook in Nederland was de Simca 1100 een veel geziene auto, de PTT maakte ook grote schaal gebruik van de bestelvariant van de 1100. Helaas kreeg de auto al snel te kampen met roestproblemen, iets wat in die jaren niet ongebruikelijk was, maar de Simca 1100 leek er gevoeliger voor te zijn dan de overige Simca modellen.

Simca 1000 serie 2In 1969 krijgt de Simca 1000 zijn een grote opfrisbeurt en worden de achterlichten en de koplampen groter, het aanzien van de auto wordt daardoor enorm veranderd. Onder het motorkapje zijn ook de nodige veranderingen te vinden als de motoren uit de nieuwe Simca 1100 ook de weg naar de Simca 1000 vinden. Ook komt er een nieuwe spaarversie met een tot 777cc verkleinde motor die 33 pk levert. Nieuw is dat naast de handgeschakelde versnellingsbak er nu ook een variant met half-automatische drieversnellingsbak leverbaar. Ook wordt er weer een sportieve variant in het programma opgenomen nadat de samenwerking met Abarth is gestopt, de Simca 1000 Rallye die uitgerust met de 54 pk sterke motor uit de Simca 1100. In 1973 krijgt de Rallye een sterkere motor met 60 pk en gaat verder als Rallye 1 door het leven. Naast de Rallye 1 komt er een nog snellere variant op de markt als Simca ook met een 82 pk leverende Rallye 2 komt. De ultieme uitvoering is de Rallye 3 die alleen in laatste productie jaar op prijslijst voorkomt. Met de103 pk sterke motor achter in de oorspronkelijk slechts 730 kilo (Rallye 3, 885 kg) wegende met een gewichtsverdeling van 35%/65% is met een topsnelheid van 178 km/u de limiet wel bereikt. De Rallye 3 is meteen de zwanenzang van de Simca 1000 reeks, er worden er 1000 van gebouwd en niet lang daarna valt het doek voor de hele reeks.

Simca Chrysler 180In 1970 vormt uiteindelijk Chrysler de Chrysler Frankrijk als onderdeel van Chrysler Europe en wordt sportwagen fabrikant Matra aan Chrysler Frankrijk toegevoegd. In oktober 1970, op de Salon de l’Automobile toont Simca de Chrysler 160, 160 GT en 180. Alleen al de naamgeving zorgt voor de nodige verwarring. De nieuwe Simca Chrysler is het resultaat van de verplichte samenwerking tussen het Engelse Rootes en het Franse Chrysler onder Amerikaanse leiding. Het resultaat is een wat merkwaardige auto, die inderdaad het midden houdt tussen een Engelse, Amerikaanse en Franse auto. De 160 is het basismodel die gebruikt maakt van een gemoderniseerde variant van de motor uit de Simca 1301/1501. De motor is nu voorzien van een bovenliggende nokkenas met kettingaandrijving. Het ontwerp is zo gekozen dat in de toekomst eenvoudig sterkere varianten op de markt gebracht kunnen worden. In eerste instantie levert de 1639 cc metende motor 80 pk, waarmee een top van 155 km/u mogelijk is. Voor zijn schijfremmen gemonteerd, achter zijn op de starre achteras remtrommels gemonteerd. De auto heeft een conventionele layout, met de motor voor in en aandrijving op de achterwielen. De 180 heeft dezelfde motor als de 160, echter nu met een cilinderinhoud van 1812 cc, waarmee 97 pk en een topsnelheid van 170 km/u worden bereikt. De 180 tevens luxer uitgerust dan het basis 160 model. In het interieur is onder andere luxere bekleding en nep-hout te vinden. De auto wordt matig ontvangen door het publiek en in 1973 gooit Simca het over een ander boeg. De motor wordt opgeboord tot inhoud van 2 liter en er wordt standaard een automatische versnellingsbak gemonteerd. De auto wordt nu als Simca Chrysler 2 liter aan de man gebracht. Luxe verfraaiingen als een vinyl dak en fraaie 14 inch velgen kunnen niet verbloemen dat met 110 pk en een vermogen verslindende automaat de auto geen succesnummer is. Kopers zijn wel op zoek naar stuurbekrachtiging, elektrische ramen of airconditioning en dat biedt de Chrysler niet. Op de valreep wordt de auto in 1979 nog met een handbediende versnellingsbak leverbaar, maar het is dan al veel te laat. Chryslers eerste poging om een Europese auto op de markt te brengen is na 275.000 exemplaren in 10 jaar jammerlijk mislukt.

Simca 1100 TIDe Simca 1100 blijft een succesnummer en is in de loop der jaren in vele verschillende luxe varianten leverbaar, van de standaard LS-uitvoering met de zwakste motorvarianten tot de TI met de 83 pk sterke 1,4 liter. De TI was uitdrukkelijk als sportiefste model bedoeld en kwam al in 1973 op de markt. De sportieve TI kan daarom misschien wel gezien worden als voorloper van de Golf GTI die volgens hetzelfde concept werd gemaakt. De TI had sportstoelen, een sportstuur, lichtmetalen velgen, 6 jodium koplampen, een aerodynamische voorspoiler en een matzwarte grille. Ondanks de TI toevoeging aan de naam was de sportieve Simca niet voorzien van benzine-injectie, wat de al eerder genoemde Golf wel meekreeg en zo populair maakte. In 1981 loopt de Simca 1100 op zijn einde en wordt de productie stopgezet, alleen de bestelversie blijft nog tot 1985 leverbaar. Uiteindelijk hebben dan meer dan 2 miljoen exemplaren van de Simca 1100 de fabriek verlaten.

Volgende week is laatste deel uit de geschiedenis van het merk Simca te lezen op OldtimerNieuws. De verwarring met de merknamen wordt dan nog groter als Peugeot na Chrysler zich met het merk gaat bemoeien en de namen Matra en Talbot opnieuw voor het daglicht worden gehaald.

terug naar voorpagina