• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Simca wordt Talbot

OldtimerStory Simca wordt Talbot

Deze week in OldtimerStory het laatste deel over het merk Simca. Vorige week eindigde het verhaal halverwege de jaren zeventig met de zeer succesvolle Simca 1100 en de weinig succesvolle Simca-Chrysler 160 en 180 serie. Simca had naast de 1100-serie nog de verouderde 1301/1501 en de Simca 1000 op de prijslijst staan. Hoe de samenwerking tussen het Engelse Rootes en het Franse Simca onder Amerikaanse leiding van Chrysler afloopt is te lezen in dit laatste deel.

Matra-Simca BagheeraVanaf 1973 werd het in 1970 aangekochte Matra ook via het Simca dealernetwerk in Europa verkocht. De Matra beschikte echter nog over een Ford V4 motor en dat maakte natuurlijk geen pas. Om dat ‘probleem’ op te lossen kreeg Matra de mogelijk om een compleet nieuwe sportauto te bouwen. Deze keer met gebruik van de onderdelen uit het Simca magazijn. Het resultaat werd de Matra-Simca Bagheera, een zeer bijzondere sportauto met drie zitplaatsen. Oorspronkelijk was het doel om een auto te bouwen waar de bestuurder in het midden zat, met aan weerskanten een passagier. Maar omdat er gebruik gemaakt moest worden van zoveel mogelijk bestaande onderdelen was dat geen haalbare zaak. De carrosserie was gemaakt van met polyester (met glasvezel versterkt), wat zorgde voor een laag gewicht. Aanvankelijk werd aangedreven door de Simca-1100TI (1294 cc) motor die in combinatie met een zeer lage luchtweerstand en een laag gewicht de Bagheera een relatief snelle auto maakte. De wegligging was zeer goed te noemen. Bij de introductie in Le Mans in 1973 oogstte de Bagheera direct al veel bewondering. De dag voordat Pescarolo de 24 uurs race op Le Mans werd verreden, reden tientallen Bagheera’s in de kenmerkende gele kleur een aantal ronden over het circuit. De Bagheera zou nog tot 1980 op de prijslijsten staan, eerste met de genoemde 1294cc motor, al snel gevolgd door een tweede variant: de ook uit de Simca 1100 afkomstige 1442cc motor. In 1976 vindt een uiterlijke wijziging plaats wanneer de bumpers worden vernieuwd en de achterlichten van de Simca 1307 worden toegepast.

Simca 1307Omdat de Simca 1301 en 1501-serie begin jaren zeventig duidelijk op zijn eind liep en het succes van de Chrysler-Simca uitbleef werd het tijd voor Simca om in dit segment met een geheel nieuwe, moderne auto te komen. Het antwoord kwam in de vorm van de Simca 1307-serie ontworpen door Roy Axe, waarmee het ontwerp niet uit Frankrijk, maar Engeland kwam. Roy Axe was ondermeer ook verantwoordelijk voor de Hillman Avenger. De Simca 1307 was een moderne vijfdeurs auto voorzien van een grote achterklep net als Renault bij de 16 in hetzelfde segment en Simca zelf bij de Simca 1100 een segment lager had laten zien. De auto kreeg moderne, strakke vormen, mee en was met zijn moderne kunststof bumpers een van de modernste auto op de markt. Voor de techniek hadden de ingenieurs van Simca teruggegrepen op de succesvolle Simca 1100. Ook bij de nieuwe 1307 was de motor dwars voorin geplaatst en waren grotendeels dezelfde motor uit de Simca 1100 opnieuw gebruikt. Hoewel het ontwerp Brits was, was er de gebruikte techniek en de productie toch sprake van een echte Franse auto. Moederconcern Chrysler had echter grote plannen met de 1307, nadat de auto eerste alleen in Frankrijk werd gemaakt, werd de 1307 onder de naam Chrysler Alpine ook in Engeland in productie genomen. Niet veel later volgde ook productie in Spanje en Nieuw Zeeland. Vanaf 1979 werd de 1307 ook gebouwd door Valmet Automotive in de Uusikaupunki fabriek in Finland. De betrouwbare techniek, het moderne uiterlijk en de vele uitvoeringen maakte de 1307 tot een succes waarbij de Simca 1307 in 1976 werd uitgeroepen tot “Auto van het Jaar”.

Simca HorizonNadat de nieuwe 1307 met succes in de markt was gezet was het de hoogste tijd om met een opvolger voor de Simca 1100 te komen. De 1100 was jarenlang het succesnummer van Simca maar was nu ook dringend aan vervanging toe. Op de beproefde basis van de Simca werd project C2 gestart die moest leiden tot echte “wereldauto”, een auto die overal ter wereld kon gebouwd en verkocht. Een ambitieus plan die Chrysler ook in de Verenigde Staten moest helpen om het tij van dalende verkopen te keren. Opnieuw werd de techniek van de Simca 1100 gecombineerd met de moderne lijnen die ook al bij 1307 te zien waren. In feite was de nieuwe Simca een verkleinde versie van de 1307. Ook hier waren weer kunststof bumpers te zien, alhoewel ze minder duidelijk in de carrosserie waren geïntegreerd als bij 1307. De nieuwe Simca krijgt geen nummer, maar een naam mee: Simca Horizon. De Horizon wordt in 1977 gepresenteerd en erg goed ontvangen. De auto krijgt zelfs de eer om in 1978 uitgeroepen te worden tot “Auto van het Jaar 1979”. De Horizon lijkt een zonnige toekomst tegemoet te gaan. De Horizon wordt in productie genomen in Frankrijk, Engeland, Spanje en Finland.

Plymouth HorizonOmdat de Horizon een wereldauto moest worden komt er ook een Amerikaanse variant op de markt die onder namen Dodge Omni en Plymouth Horizon worden verkocht. Deze auto werden in Europa maar bij Chrysler in de Verenigde Staten gebouwd. Hoewel de Europese en Amerikaanse Horizon varianten veel op elkaar leken waren er meer verschillen dan overeenkomsten. De carrosserie was op alle onderdelen afwijkend, ook de motoren waren anders. Chrysler gebruikte aanvankelijk zelfs een VW motor om die later te vervangen door een eigen Chrysler Trenton motor. De Franse torsiestaafvering uit de Simca 1100 werd in de VS overboord gezet en vervangen door een MacPherson vering. In verband de strengere eisen voor bumper in de Verenigde Staten werden ook daar compleet andere exemplaren voor ontworpen. De Amerikaanse Omni en Horizon leiden dan ook een eigen leven.

Matra-Simca RanchoIn 1970 was het merk Matra door Chrysler Europe ingelijfd. Het bedrijf produceerde name sportwagen, maar in 1977 werd een bijzondere auto op de markt gebracht: de Matra Simca Rancho. De auto’s verlieten als Simca 1100 VF de fabriek en werden bij Matra omgebouwd tot de Rancho. Als motor werd de 1442cc motor met 80 pk uit de Simca 1100/1307 gebruikt. De Rancho was dan ook technisch volledig gebaseerd op de Simca 1100 terwijl de uiteindelijke auto een stuk ruimer en groter was. Daarnaast had de Rancho veel overeenkomsten met een terreinauto. Een groot gedeelte van de carrosserie was van polyester gemaakt, de specialiteit van Matra. Om de prijs te drukken werd er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van onderdelen uit bestaande Simca’s. Ondanks de gewichtsbesparing door het gebruik van polyester bleven de prestaties jammer genoeg achter bij wat het uiterlijk beloofde. Toch was de Matra Simca Rancho als niche auto in een nog niet bestaande niche redelijk succesvol te noemen, er werden in het totaal 56 457 exemplaren van de Rancho gebouwd.

Talbot SolaraOndertussen kwam moederconcern Chrysler flink in de problemen. Zo erg, dat er een dringende behoefte aan geld was om in de Verenigde Staten de broodnodige nieuwe modellen op de markt te kunnen brengen. Chrysler besluit dan ook om de fabrieken in Australië en Europa van de hand te doen. De Rootes tak binnen het Chrysler Europe concern was inmiddels nauwelijks meer interessant te noemen voor een overname. De Franse, Simca-tak was echter een interessante mogelijkheid voor een overname. Op 10 mei 1978 werd een overeenkomst ondertekend waarin wordt verklaard, “de Chrysler Corporation draagt al haar belangen in de Europese activiteiten over aan Peugeot Societe Anonyme.” Voor het symbolische bedrag van 1 dollar wordt Peugeot de nieuwe eigenaar van Simca. Een jaar besluit Peugeot om het Chrysler Europe om te dopen tot de Talbot Groupe en dat alle Chrysler-modellen onder naam Simca (met een marktaandeel van 11% op dat moment) voortaan de fabriek verlaten als Talbot- Simca’s. De naam Talbot was gekozen omdat de naam bij zowel Simca als de Rootes Group in verleden een rol had gespeeld. Aanvankelijk worden de auto’s onder de naam Talbot-Simca op de markt gebracht. Niet veel later zal de naam Simca helemaal vervallen. Met de verandering van de naam naar Talbot-Simca krijgt ook de 1307-serie een facelift. De serie gaat nu verder onder de naam 1510 waarbij de belangrijkste wijziging de komst van een vierdeurs sedan is. De vierdeurs sedan was apart model in de markt gezet onder naam Solara.

Talbot SambaTalbot-Simca gaat het de jaren tachtig in met een breed assortiment auto’s, alleen ontbreekt na het einde van de Simca 1000 het aan een echt instapmodel. Omdat de vrije plek in het gamma op te vullen komt Talbot-Simca met de Samba. De Samba is de eerste Talbot-Simca die is gebaseerd op een Peugeot, de Peugeot 104. De Peugeot 104 was al in eerder stadium als Citroen LN op de markt gekomen en met de Samba was het concept nu onder drie verschillende merknamen te koop. De Samba was gebaseerd op de korte wielbasis van de 104 en dat betekende dat het een driedeurs auto was. Bijzonder is dat het ontwerp wederom niet Frans, maar Engels is. Het ontwerp van het koetswerk van de Samba werd gedaan door het British Design Centre in Whitley, Coventry. De Samba werd alleen in de Simca-fabriek in Poissy, Frankrijk, gemaakt. Net als bij de Simca 1000 kwam er ook weer een Rallye variant van de kleinste Talbot-Simca op de markt. Een erg bijzondere, en onder liefhebbers nog steeds gewaardeerde, variant komt in 1982 als er een cabriolet versie van de Samba op de markt komt.

Talbot MurenaNaast de Samba is er begin jaren tachtig nog meer nieuws te melden bij Talbot-Simca. Na een succesvolle carriere lost Matra de Matra-Simca Bagheera af door de Matra-Talbot Murena. Een vanaf de grond nieuw opgebouwde sportwagen die nieuwe, veel grotere motoren (1,6 liter tot 2,2 liter), een betere afwerking (o.a. verzinkt chassis) en nog steeds met drie stoelen naast elkaar een goede indruk maakt. De Murena is gebouwd op het middenmotorconcept en beschikt net als de Bagheera over een zeer goede wegligging. Met de 2,2 liter motor, goed voor 142 pk in de S uitvoering weet de sportwagen een topsnelheid van 210 kilometer per uur te halen. In drie jaar tijd worden 10.680 exemplaren gebouwd. Na 1983 valt het doek voor de sportwagens van Matra. Matra heeft in eigen beheer het concept ontwikkeld van wat later de Renault Espace zou worden, PSA ziet daar echter geen brood en Matra went zich tot Renault.

Talbot TagoraNa de introductie van de Samba en de Murena komt Talbot-Simca in 1980 met nog een nieuw model. Ook hier is weer gebruik gemaakt van de reeds aanwezig techniek bij PSA. Op basis van het onderstel van de net nieuwe Peugeot 505 en de V6 motor uit de grote Peugeot 604 ontstaat de Talbot Tagora. De Tagora is een typische grote luxueuze Franse reislimousine. Naast de V6 motor is de Tagora ook leverbaar met een 2,2 liter benzine en een 2,3 liter turbodiesel motor, eveneens uit de Peugeot 604. Maar de Tagora begeeft zich in een voor Talbot-Simca totaal nieuw segment waarin ook de Peugeot 604 maar mager scoort. DeTagora slaat dan ook niet aan en in juli 1983 wordt de productie na iets meer dan 20.000 exemplaren stilgezet.

Peugeot 309Het is 1982 als PSA een belangrijke beslissing doorvoert: de Talbot Groupe wordt geïntegreerd in het PSA concern en daarmee wordt het einde van het merk ingeluid. Het merk levert weliswaar nog steeds geheel eigen auto’s maar de ontwikkeling van nieuwe auto’s onder naam Talbot zit er niet meer. In 1985 wordt de productie van de Horizon stopgezet. Binnen Talbot is een inmiddels een opvolger ontwikkeld die onder de naam Talbot Arizona op de markt zou komen. Peugeot besluit echter om het merk Talbot te laten uitsterven en de pijlen voortaan alleen op de merken Peugeot en Citroën te richten. De Talbot Arizona is echter klaar om productie te gaan en Peugeot besluit de opvolger van de Horizon zelf in het programma op te nemen als Peugeot 309 die daar de Peugeot 305 moet vervangen.

Na het wegvallen van de Horizon in 1985 verdwijnen in 1986 de Samba en Solara als laatste Talbot modellen en is het merk Simca een zachte dood gestorven. Het zal nog een paar jaren duren voor alle door Simca ingezette modellen daadwerkelijk de showrooms verlaten. In Spanje wordt de productie pas een jaar later stopgezet. De (losjes) op de Horizon gebaseerde Dogde Omni wordt in 1990 uit productie genomen en de Peugeot met Simca genen, de Peugeot 309 blijft tot 1993 van de productielijnen van de oude Simca-fabriek in Poissy rollen. Maar dan is het ook echt over en is het merk Simca, in zijn nadagen onder de naam Talbot, toch echt geschiedenis.

terug naar voorpagina