• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 40 jaar Citroën GS/GSA

OldtimerStory 40 jaar Citroën GS/GSA

Eind jaren zestig bracht de 2CV Citroën succes aan de onderkant van de markt, terwijl het Citroën-gamma aan de bovenkant door de DS en ID werd ingevuld. Een echte middenklasser ontbrak echter aan het gamma. Citroën had weliswaar de luxere varianten van de 2CV op de markt gebracht, de Ami en de Dyane, maar deze kregen die niet de aansluiting in de markt voor de middenklassers die Citroën zo nodig had om financieel gezond te zijn.

Citroën GSOm het ‘gat’ in het gamma op te vullen komt Citroën in 1970 met de GS. De GS werd uitgerust met een uit de Citroën DS overgenomen hydropneumatisch veersysteem. Ook voor de remmen van de GS werd gebruik gemaakt van het hydraulische systeem. De besturing en de versnellingsbak werden echter conventioneel gehouden. Wel kwam er voor de GS een nieuwe motor, iets was de DS nooit had gekregen. Bij de introductie van de GS in 1970 was de auto voorzien van een 1015 cc metende luchtgekoelde viercilinder motor. Ondanks het lage vermogen van slechts 55 pk wist de GS door een gunstige stroomlijn toch een topsnelheid van bijna 150 kilometer per uur te bereiken. Toch moest de motor in de praktijk veel werk verzetten om de 880 kilo wegende auto goede prestatie te geven. Het uiterlijk van de GS verraad meteen een goede stroomlijn. De CW waarde van 0,37 was in die tijd het beste cijfer in zijn klasse en lag 15% lager dan bij de DS. De stroomlijn was niet alleen bedoeld om een hoge topsnelheid te verkrijgen, maar werd ook gebruikt om de wegligging te verbeteren. De onderkant van de GS is daarom voorzien van een geringe helling, die in grote mate bijdraagt tot een betere wegvastheid. In het interieur viel het bijzondere dashboard met de digitale snelheidsmeter meteen op. In het Frans woord GS uitgesproken als géesse, wat reuzin betekent.

Citroën GS 1971De GS bracht de, nog steeds revolutionaire, hydropneumatische techniek van Citroën binnen handbereik van een grote groep voor wie de DS te groot en te duur was. De Citroën GS kreeg de erkenning hiervoor in de vorm van “Auto van het Jaar 1971” trofee. Tijdens zijn speech in februari 191 zegt initiatiefnemer Fred van der Vlugt van de “Auto van het Jaar”-verkiezing het volgende over de GS: “De verkiezing van dit jaar leverde ons enkele hoogst interessante cijfers en opmerkingen uit de jury-rapporten op. Na beoordeling op de vier voorgeschreven punten — te weten techniek, uiterlijke vorm, veiligheid plus de waarde-prijs-verhouding – bleek dat de GS 233 punten op zich had verzameld, wat neerkomt op 12,9 % van het maximaal haalbare. Voorts klasseerden 28 van de 44 jury-leden de GS als wagen hunner voorkeur, op de eerste plaats van het stemformulier. Het jury-rapport spreekt ook van de Citroen GS als een auto waarvoor men zeer moderne oplossingen op velerlei gebied heeft wet&n te vinden en waarvan de techniek bijzonder geavanceerde constructies toont, in een categorie die openstaat voor een uitgebreide clientèle. Ik moge hieraan toevoegen, Mijnheer Ravenel (directeur Citroën), dat de perfectie totaal zal zijn doorgevoerd als de GS wordt uitgerust met een 1300 cc motor. Misschien kunt U ons vanavond hierover iets nieuws mededelen.” Het zou echter nog even duren voordat Citroën de oproep van Fred van der Vlugt beantwoord.

Citroën GS BreakIn 1972 volgende een Break variant van de GS en vanaf 1973 wordt de roep om sterke motor beantwoord met een tot 1130 cc opgeboorde motor, die weliswaar slechts enkele pk’s extra levert, maar wel een fors hoger koppel laat registeren. In de loop der jaren wordt de basismotor steeds verder doorontwikkeld en regelmatig van een grotere cilinderinhoud voorzien. Zo ontstond uiteindelijk een 65 pk sterke 1222 cc metende variant voor de topmodellen. De topmodellen werden gevormd door de X1 die later opgevolgd worden door de X2 en X3 met daarnaast de op comfort gerichte Club die in 1975 zijn meerdere moest erkennen in de Pallas-uitvoering. De X-uitvoering was de eerste GS die over een nieuw dashboard beschikte met conventionele tellers in plaats van de digitale snelheidsmeter.

Citroën GS BirotorIn 1974 en 1975 bouwt Citroën een bijzondere variant van de GS, de GS Birotor. De Birotor, waarvan er 874 gebouwd worden in 1974 en 1975, is de enige in serie gemaakte Citroën die voorzien is van een wankelmotor. Citroën is dan al jaren aan het experimenteren met de wankelmotor en een kleine serie aangepaste Ami-carrosserieën is in een eerder stadium al als prototype gemaakt. Helaas haalt de oliecrisis een streep door het hele project en zet Citroën niet alleen het project stop maar haalt, zoveel als mogelijk, alle GSsen met een wankelmotor weer terug. Waarschijnlijk om garantieclaims te voorkomen want de wankelmotor was nog steeds niet goed uitontwikkelt.

Citroën GSAIn 1979 werd de GS gerestyled met een hatchback en plastic bumpers en sindsdien als GSA op de markt gebracht. Naast de nieuwe bumpers en de vijfde deur krijgt de GSA een nieuw interieur met als opvallendste item een compleet nieuw dashboard met de beroemde satteliet bediening en uiteraard weer de digitale weergave van de snelheid en motortoerental. Verder zijn er vele detailafwijkingen ten opzichte van de GS. Alle in 1979 op de markt gebrachte GSA-types zijn in het bezit van de 1300 motor. De GSA moet de tijd tot de komst van de BX in 1982 volmaken. Hoewel de GSA feitelijk in 1982 al door de BX werd afgelost staat de GSA nog tot 1985 op de prijslijsten bij Citroën, maar speelt dan eigenlijk geen rol meer in de verkopen.

Cimos Citroën GS reclame JoegoslaviëDe GS en GSA werden gebouwd niet alleen in Frankrijk gemaakt. Naast Spanje, Portugal en Engeland werden de auto’s ook geproduceerd in Joegoslavië, Zuid-Afrika, Chili en toenmalige Rhodesië (nu Zimbabwe). Alle drie de carrosserievarianten, GS en de GSA-versies en een mix daarvan werden gebouwd in Cakung in Oost-Jakarta, Indonesië door PT Alun Indah. In Indonesië liep de productie nog tot 1990 doorlopen. Om onbekende redenen werden de GSsen uit Joegoslavië bijna uitsluitend uitgevoerd in de kleur “campus beige”. De GSA werd Joegoslavië GA genoemd. In totaal werden 2.472.696 exemplaren van de GS en GSA gebouwd.

terug naar voorpagina