• Archief
Slooppremie afgelopen

Slooppremie afgelopen

De teller is stil kom te staan op ruim 81.000 ingeleverde oude voertuigen voor een slooppremie van 750 tot 1750 euro. De regeling liep woensdag om 17.00 uur af. Voor de sloopregeling werd tachtig miljoen euro door het ministerie van Vrom uitgetrokken. Een verlenging van de slooppremieregeling is van de baan. De regering zag daar van af, omdat de autobranche inmiddels voor belangrijk deel uit de economische dip is.

Voor de schrootpers en shredder bestemde auto’s zijn soms eerst voor honderden euro’s gerepareerd om aanspraak te kunnen maken op de slooppremie. Automobilisten die een oude wagen met minder dan drie maanden APK wilden inruilen, kwamen niet in aanmerking voor de bonus. Om dat geld (750 tot 1000 euro voor personenwagens) toch te kunnen opstrijken, zijn voor de sloop bestemde voertuigen hersteld en van een nieuwe APK voorzien. Weer piekfijn in orde en met een vol jaar keuring, werden ze vervolgens vernietigd. Dat leverde winst op voor de bezitters, die de wagens anders zonder premie voor zo’n 50 euro bij een sloperij hadden moeten inleveren. Na aftrek van de herstelkosten, streken ze voor hun auto dankzij de slooppremie vaak meer dan 500 euro extra op.

Van de voertuigen die versneld in de shredder belandden, was 90 procent 15 jaar of ouder. De gemiddelde levensduur van personenwagens ligt in Nederland op 15 tot 16 jaar. Met het verdwijnen van vele potentiële youngtimers uit het straatbeeld bestaat nu ook de kans dat de onderdelenvoorziening voor de overgebleven auto’s in toekomst onder druk komt te staan. Het is voor de branche niet meer interessant om onderdelen te bewaren omdat de afzet te gering wordt. Vele auto’s zijin nu rechtstreeks tot oud ijzer verwerkt zonder dat de onderdelen nog worden bewaard.

terug naar voorpagina