• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Vijftig jaar Peugeot 404

OldtimerStory Vijftig jaar Peugeot 404

Eind jaren vijftig bestaat het leveringprogramma van Peugeot uit twee modellen, de verouderde 203 en de modernere 403. De 203 stamt van net na de Tweede Oorlog en de 403 was in 1955 voor het eerst leverbaar. Omdat de rol van de 203 inmiddels was uitgespeeld zocht Peugeot naar nieuwe manieren om het marktaandeel te vergroten. De 403 was als ruimere broer van de 203 op de markt gebracht, maar Peugeot kiest er niet voor om een nieuw model onder de 403 te plaatsen, maar juist er boven. Begin 1960 is het dan zover, Peugeot introduceert de Peugeot 404. De 404 bepaalde in de jaren zestig, maar zeker ook nog in de jaren zeventig voor een groot deel het straatbeeld in Frankrijk en andere delen van Europa. Als taxi, als zakenauto, als gezinauto en als bestelauto. Vijftig jaar na de introductie van de 404 blikken wij bij OldtimerNieuws graag nog eens terug op deze zeer succesvolle Peugeot.

Kenmerkende achterkant en happy familyNet als bij de 403 werd Pininfarina ingezet voor het ontwerp van de auto. Het werd een redelijk vierkante carrosserie met aan de achterkant kenmerkende achterschermen die eindigen in de achter grote, rechtopstaande, achterlichten. Het ontwerp was in 1960 overigens niet baanbrekend, eerder al had Pininfarina een soortgelijk ontwerp voor het Britse BMC getekend die het onder de merken, Austin (A44 Cambrigde), Morris, MG, Wolseley, Riley en Vanden Plas in verschillende varianten op de markt bracht. Ook Fiat had met de Fiat 2100 een vergelijkbaar model in de aanbieding. Toch viel het ontwerp in smaak en was het duidelijk herkenbaar als Peugeot 404.

Technische evolutieOok technisch was de Peugeot 404 geen revolutie. Opnieuw werd gebruik gemaakt van reeds beproefde techniek. De motor en versnellingsbak werden overgenomen uit de 403, echter niet zonder enige aanpassing. Door de inhoud te vergroten van 1468cc naar 1618cc steeg het motorvermogen van 58 pk naar 72 pk. Niet alleen het motorvermogen, maar ook het koppel nam toe en kwam ongeveer 20% hoger te liggen. Naast het vergroten van de cilinderinhoud waren ook het onderblok en de krukas verzwaard. Bijzonder was nog de manier waarop de motor was ingebouwd. Om een lage motorkap te kunnen realiseren was de motor onder een hoek van 45 graden ingebouwd. Uiteraard nog steeds in de lengterichting, want ook de 404 was weer van achterwielaandrijving voorzien.

StuurschakelingDe versnellingsbak werd ook aangepast, de vierde versnelling was van nu af een prise-directe en niet langer een overdrive. Ook had Peugeot het typische schakelpatroon en de stuurversnelling uit de 403 overgenomen. De achteruit en de eerste versnelling zaten tegenover elkaar, evenals de tweede en derde versnelling. De vierde versnelling zat daar dan weer onder. Het voordeel van deze opstelling was volgens Peugeot dat de dichtst bij elkaar gelegen standen van de schakelpook overeen kwamen met de overbrenging in de versnellingsbak. Omdat het schakelen in het stadsverkeer en op buitenwegen verschilt, had dat belangrijke voordelen in de stad. Bij het parkeren zaten de achteruit en de eerste versnelling dichtbij elkaar en in het stadsverkeer de twee en de drie ook.

Comfortabel en ruim interieurDe opzet van Peugeot bij de 404 was om een comfortabele auto te bouwen. De starre achteras met bladveren werd uit de 403 overgenomen, maar de voorwielophanging werd volledig nieuw bedacht. In plaats van een dwarse bladveer was er nu aan de vooras een volledig onafhankelijke wielophanging met schroefveren en telescopische schokbrekers te vinden. Dit leverde in combinatie met de grote, zachte, stoelen een grotendeels op comfort afgestemd rijgedrag op. Voor snel bochtenwerk was de 404 duidelijk minder geschikt, de auto helde dan sterk over. Naast de comfortabele voorstoelen en achterbank bood het interieur veel ruimte en een goed zicht rondom en was uitgerust met een overzichtelijk dashboard.

Peugeot 404 cabrioletIn 1961 komt Peugeot met een eerste variant op de 404 als Peugeot op de Autosalon een cabriolet laat zien. Technisch was cabriolet identiek aan de vierdeurs versie, maar de carrosserie was geheel opnieuw ontworpen, wederom door Pininfarina. Deze keer tekende Pininfarina niet alleen voor het ontwerp, maar werden de cabriolets ook in de Turijnse fabriek van Pininfarina gebouwd. In 1962 kreeg de cabriolet gezelschap van een driedeurs coupe, die dezelfde lijnvoering als de cabriolet meekreeg. Ook de coupe werd niet bij Peugeot zelf gebouwd, maar bij Pininfarina. In dezelfde periode komt Peugeot met nog een grote vernieuwing als de 404-serie leverbaar wordt met benzine-inspuiting van het merk Kugelfischer. Door toepassing van een hogere compressieverhouding en de benzine-inspuiting wordt een vermogen 85 pk gerealiseerd. De 404 haalde daarmee een topsnelheid van 158 km/u, tegenover 148 km/u voor de standaard motor.

Peugeot 404 BreakNa de introductie van de coupe versie wordt midden 1962 de serie helemaal compleet gemaakt met een Familiale en Break, respectievelijk een zevenpersoons of een vijfpersoons stationwagon die ook nog als Commerciale, tweepersoons, uitvoering leverbaar wordt. Ook het motorengamma wordt nog verder uitgebreid. Naast de carburateur- en inspuitversie bij deze benzinemotoren wordt ook de Indénor dieselmotor leverbaar die ook in de Peugeot 403 leverbaar was. Kort na de introductie in de 404 wordt deze motor voorzien van een betere en betrouwbare dieselpomp van Bosch. Ook het programma van de benzinemotoren wordt nog iets uitgebreid als de benzinemotor uit de 403 leverbaar wordt in de 404 Commerciale. De 404 was inmiddels een groot succes voor Peugeot, 70% van de productie bestond uit de 404, de andere 30% uit de 403. In 1966 valt het doek voor de 403 die inmiddels gezelschap heeft gekregen van de Peugeot 204.

Peugeot 404 in actie in AfrikaDe Safari Rally, oorspronkelijk bekend als de East African Coronation Safari, en tussen 1960 en 1974 als de East African Safari Rally, was een rallyevenement verreden in Kenia en kan worden gezien als een van de zwaarste ter wereld die wordt verreden als een langeafstandsevenement. Een uitstekende gelegenheid voor Peugeot om de kwaliteiten van de 404 onder de aandacht van de hele wereld te brengen. De 404 bleek inderdaad over veel uithoudingsvermogen te beschikken en wist de rally maar liefst vier keer op haar naam te schrijven, in 1963 en drie jaren op een rij in 1966, 1967 en 1968. De laatste drie zeges werden gehaald met een 404 voorzien van de Kugelfischer benzine-inspuiting.

Peugeot 404 coupe uit 1968Na een productieperiode van zeven jaar is het tijd voor een opfrisronde. Het dashboard wordt onderhanden genomen en krijgt drie ronde instrumenten in plaats van het enkele rechthoekig instrument. Aan de buitenkant van de vierdeurs en stationwagons wordt bijna niets veranderd. De cabriolet en de coupe krijgen wel een vernieuwd front en een aangepaste achterkant. Technisch nieuws is een stabilisatorstang op de achteras om het overhellen van de carrosserie in bochten toch wat tegen te gaan. Verder wordt het reservewiel verplaatst van de kofferbak naar onder de auto en de benzinetank van de vierdeurs versie krijgt er vijf liter inhoud bij. In 1967 wordt de 1 miljoen mijlpaal gehaald. De opvolger, de 504 staat dan al in de coulissen warm te draaien. Bij de introductie van de 504 in 1968 herhaald Peugeot de gebeurtenissen bij de introductie van de 404, de 404 blijft gewoon leverbaar maar het aantal varianten wordt langzaam maar zeker teruggebracht. Wel wordt er in 1968 als laatste model nog een pick-up-versie van de 404 geïntroduceerd.

Peugeot 404 Pick-upIn 1975 stopt de productie van de 404 in Frankrijk. Maar de Peugeot 404 werd niet alleen in Frankrijk gebouwd, de auto werd ook Argentinië, Australië, Ierland, Nigeria en Zuid-Afrika gebouwd en/of geassembleerd. Met name in de Afrikaanse landen zou de 404 nog heel lang een populaire auto blijven, zelfs vandaag de dag zijn ze er nog in het straatbeeld te vinden. De productie zou uiteindelijk pas in 1988 worden gestopt als in Nigeria de laatste 404 Pick-up van de band rolt. In totaal rolden er van de Peugeot 404 2.885.374 exemplaren van de band. In Frankrijk werden 1.847.568 exemplaren gebouwd, de rest werd verspreid over de buitenlandse fabrieken gemaakt.

terug naar voorpagina