• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Peugeot 505

OldtimerStory Peugeot 505

In 1979 lanceerde Peugeot haar laatste achterwielaangedreven model. In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van een opvolger voor de legendarische 504. In mei 1979 resulteerde dat in de introductie van de Peugeot 505 als rechtstreekse opvolger van Peugeot 504. De 504 mocht overigens nog even blijven, de 504 stond 1982 nog gewoon op de prijslijsten en werd in sommige landen nog tot 2006 geleverd(!).

Peugeot 505 Familiale V6Terug naar de 505. De Peugeot was een auto in de hogere middenklasse en leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren. Bij de introductie was de auto te verkrijgen in drie uitvoeringen en met drie motoren. De benzine-uitvoering was vanaf de introductie ook leverbaar met een injectiesysteem. Tijdens de loopbaan van de 505 waren er bijna twintig verschillen motoren in het vooronder van de 505 te vinden. Naast de gebruikelijk 4-cilinders was er ook de 505 V6, die gebruik maakte van de bekende PRV 6 motor die ook in de 604 en bijvoorbeeld de Renault 30 te vinden was. Ook de dieselmotor was er in varianten kreeg in de loop der tijd steeds meer vermogen, met als ultieme variant de 2,5 liter turbodiesel met intercooler die 110 pk ter beschikking had. De break en familiale werden in 1982 gepresenteerd. Deze auto’s waren echte ruimtewonders waarbij de familiale geschikt was voor zeven personen.

In 1985 werd het model wat opgefrist met andere bumpers, een ander dashboard en moderner vormgegeven achterlichten. Belangrijke verbeteringen aan het onderstel en motoren met meer vermogen zorgden voor een complete stap voorwaarts. De van een turbo voorziene Turbo Injection had nu maar liefst 180 pk en haalde daarmee 210 km/h.

Peugeot 505 DangelZeer zeldzaam zijn de door Dangel omgebouwde 505 breaks en familiales. Deze uitvoeringen werden voorzien van een verstevigd onderstel en vierwielaandrijving. De Peugeot 505 werd niet alleen in Frankrijk geproduceerd, maar ook in Argentinië, China, Chili en Egypte. De 505 is als sedan tot 1990 geleverd en als Break/Familiale tot 1992. De auto wordt nog steeds geproduceerd in Afrika. Als opvolger is van de duurdere versies is de Peugeot 605 in 1990 geïntroduceerd. De instapmodellen werden in 1988 al geleidelijk overgenomen door de Peugeot 405.

terug naar voorpagina