• Archief
Vandaag 55 jaar geleden eerste file in Nederland

Vandaag 55 jaar geleden eerste file in Nederland

Op Eerste Pinksterdag, 29 mei 1955 was de eerste Nederlandse file een feit. De rotonde bij Oudenrijn, vlakbij Utrecht, kon de 50.000 auto’s niet aan. Er werd met veel bewondering op de eerste file gereageerd.
De auto was er destijds vooral om leuke tochtjes mee te maken. Deze eerste Pinksterdag trok men er massaal op uit om bijvoorbeeld de Veluwe of de bollenvelden te bezoeken. De Veluwe was vooral in trek bij Nederlandse gezinnen uit de Randstad, de bollenvelden werden geliefd door Duitse gezinnen.

Deze twee stromen kruisten elkaar vlakbij Utrecht, waarna de rotonde Oudenrijn het niet meer aankon. Voor het eerst in de geschiedenis stonden de auto’s vast. Men was verbaasd en verwonderd, maar vooral ook trots. De file bevestigde voor de mensen dat Nederland met al die auto’s een modern land geworden was.

De file groeide al snel uit tot een groot probleem, waarmee de overheid vanaf dag één worstelde. Een extra rijstrook in 1959 en verkeerslichten in 1960 moest het knelpunt bij Oudenrijn doen verdwijnen, maar het bleken slechts tijdelijke oplossingen te zijn.

Met de mobiele bewegingsvrijheid, die tot midden jaren vijftig zo gewoon leek, was het helemaal gedaan toen de economie met sprongen vooruitging. Mensen kregen steeds meer vrije tijd, de massaproductie van goedkope auto’s kwam op gang en het ‘tweedehandsje’ deed zijn intrede.

Nederland ging massaal aan de auto. In 1964 werd de miljoenste auto verkocht, veel meer dan de regering had ingecalculeerd.

terug naar voorpagina