• Archief
Peugeot wil Talbot opnieuw tot leven wekken

Peugeot wil Talbot opnieuw tot leven wekken

Peugeot overweegt om het merk Talbot weer nieuw leven in te blazen om de concurrentie aan te gaan met het succsvolle merk Dacia dat door Renault een aantal jaren geleden nieuw leven is ingeblazen. Ruim dertig jaar geleden was het ook Peugeot die het merk Talbot weer onder het stof van haalde. We blikken even kort terug naar wat er toen gebeurde.

In 1978 wordt Peugeot voor het symbolische bedrag van 1 dollar de nieuwe eigenaar van Simca. Een jaar later besluit Peugeot om het Chrysler Europe om te dopen tot de Talbot Groupe en dat alle Chrysler-modellen onder naam Simca (met een marktaandeel van 11% op dat moment) voortaan de fabriek verlaten als Talbot- Simca’s. De naam Talbot was gekozen omdat de naam bij zowel Simca als de Rootes Group in verleden een rol had gespeeld. Aanvankelijk worden de auto’s onder de naam Talbot-Simca op de markt gebracht. Niet veel later zal de naam Simca helemaal vervallen.

Het is 1982 als PSA een belangrijke beslissing doorvoert: de Talbot Groupe wordt geïntegreerd in het PSA concern. Deze stap betekent uiteindelijk het einde van het merk Talbot. Het merk levert weliswaar nog steeds geheel eigen auto’s maar de ontwikkeling van nieuwe auto’s onder naam Talbot zit er niet meer in. In 1985 wordt de productie van de Horizon stopgezet. Binnen Talbot is een inmiddels een opvolger ontwikkeld die onder de naam Talbot Arizona op de markt zou komen. Peugeot besluit echter om het merk Talbot te laten uitsterven en de pijlen voortaan alleen op de merken Peugeot en Citroën te richten. De Talbot Arizona is echter klaar om productie te gaan en Peugeot besluit de opvolger van de Horizon zelf in het programma op te nemen als Peugeot 309 die daar de Peugeot 305 moet vervangen.

Na het wegvallen van de Horizon in 1985 verdwijnen in 1986 de Samba en Solara als laatste Talbot modellen en is het merk Talbot een zachte dood gestorven. Het zal nog een paar jaren duren voor alle door Talbot ingezette modellen daadwerkelijk de showrooms verlaten. In Spanje wordt de productie pas een jaar later stopgezet. De (losjes) op de Horizon gebaseerde Dogde Omni wordt in 1990 uit productie genomen en de Peugeot met Talbot genen, de Peugeot 309 blijft tot 1993 van de productielijnen van de oude Simca-fabriek in Poissy rollen. Maar dan is het ook echt over en is het merk Simca, in zijn nadagen onder de naam Talbot, toch echt geschiedenis.

Nu is Peugeot dus van plan om het merk opnieuw af te stoffen. We hopen maar dat de geschiedenis zich niet gaat herhalen…

terug naar voorpagina