• Archief
Tips om uw oldtimer winterklaar te maken: benzine

Tips om uw oldtimer winterklaar te maken: benzine

Het is (helaas) al weer tijd om aan de winter te denken. De meeste oldtimerliefhebbers gunnen hun oldtimers in de winter een rustperiode. Ze mijden de koude en de pekel. Het alleen in de garage parkeren is echter niet voldoende om in het voorjaar zonder problemen weer met de oldtimer te kunnen rijden. In een korte serie artikelen geeft OldtimerNieuws een aantal tips om de oldtimer goed de winter door te helpen. Deze keer de benzine.

Na een langere periode stilstand wil je oldtimer niet meer starten. Ook bij de redactie van OldtimerNieuws is het al een aantal keren voorgekomen dat een oldtimer na een periode van stilstand, een half jaar of meer, niet meer wilde starten. Uiteindelijk bleek de oorzaak verouderde benzine. De oldtimer was keurig met een volle tank weggezet, dus simpelweg er even wat nieuwe benzine aan toevoegen was niet aan de orde. Dus, hele brandstofsysteem leeghalen, schoonmaken en nieuwe benzine erin.

Moderne benzine bestaat uit verschillende componenten die niet even snel verdampen. Benzine bevat allerlei stoffen, sommige met een kookpunt van 50 graden of daar omtrent, andere pas bij 100 graden. Wanneer benzine in een benzinetank wordt bewaard, die altijd een ontluchtingsvoorziening heeft om vacuümtrekken tijdens het rijden te voorkomen, verdampen de vluchtige componenten eerder en blijft de zwaardere fractie achter. De samenstelling verandert daardoor en de benzine wordt minder vluchtig. Deze benzine zal minder gemakkelijk ontbranden en zorgt voor de startproblemen. Bijkomend probleem is nog dat er vaste delen, vlokken of schilfers, kunnen ontstaan die voor verstoppingen in het systeem zorgen.

Op zoek naar een oplossing om het verouderen van benzine tegen te gaan stuiten we op twee bekende fabrikanten van additieven, Wynn’s en Bardahl, die allebei een zogenaamde “fuel stabilizer” leveren. Het belangrijkste wat deze additieven doen is voorkomen dat de vluchtige delen van de benzine te snel verdampen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat er geen vocht (condens) in de tank komt waardoor roestvorming wordt voorkomen. Aanbevolen wordt om alvorens de oldtimer te stallen de motor nog even te laten draaien met het additief al in de tank waardoor ook de benzineleiding en de carburateur profiteren van de bescherming. Overigens is een dergelijke “fuel stabilizer” ook voor oldtimers op LPG die maar sporadisch op benzine worden gebruikt een uitkomst.

terug naar voorpagina