• Archief
<em>Opinie</em>: oneigenlijk gebruik belastingvrijstelling oldtimers

Opinie: oneigenlijk gebruik belastingvrijstelling oldtimers

Binnen de oldtimerwereld in Nederland blijft één onderwerp moeilijk bespreekbaar: het oneigenlijk gebruik van de belastingvrijstelling voor oldtimers. Een discussie over dit onderwerp levert vaak ongemakkelijke gesprekken op. Het eerste struikelblok is wat er wordt verstaan onder oneigenlijk gebruik. Wordt de definitie van oneigenlijk gebruik in het woordenboek opgezocht dan kom je op: “gebruik voor een ander doel dan waarvoor het eigenlijk bestemd is”. Maar wat is het doel van de belastingvrijstelling voor oldtimers dan eigenlijk en wat is er eigenlijk mis met het oneigenlijke gebruik? Om daar antwoord op te geven gaan we eerst vijftien jaar terug in de tijd.

In 1995 gaat in Nederland de wegenbelasting op de schop. Met de introductie van de voertuigverplichtingen, APK, belasting en verzekering, pleit de Fehac ervoor om de lasten van de oldtimerliefhebbers niet te verhogen en een belastingvrijstelling voor oldtimers ouder dan 25 jaar te bepleiten. Oldtimers moeten worden gezien als hobby auto’s die bovendien door particulieren in stand worden gehouden en daarmee bewaard voor het nageslacht. De lobby van de Fehac is succesvol, het verdwijnen van de 60-dagenkaart voor oldtimers binnen de nieuwe wetgeving wordt opgelost door de introductie van de belastingvrijstelling van auto’s ouder dan 25 jaar. In de praktijk betekent dit dat wanneer een oldtimer 25 jaar wordt de verplichting om belasting te betalen vervalt, maar de verplichting voor een WA verzekering en de APK plicht onverminderd van kracht blijven. Oldtimerliefhebbers worden ontzien en hun hobby is veilig gesteld. Tot zover is er niets aan de hand.

In 2008 neemt de Tweede Kamer opeens een onverwacht besluit, de belastingvrijstelling voor oldtimers wordt bevroren, per 1 januari 2012 vallen alleen auto’s van vóór 1987 nog onder de vrijstelling. De afgesproken leeftijdsgrens van 25 jaar sneuvelt als wisselgeld in de politieke discussie rondom de kilometerheffing. Hoewel de kilometerheffing uiteindelijk de eindstreep niet haalt, blijft de einddatum van 31 december 2012 staan.

Maar waar kwam de politieke discussie rondom oldtimers opeens vandaan? Uit onderzoek van de Fehac blijkt dat in Nederland 125.000 oldtimers zijn die rijdbaar zijn en tenminste een paar keer per jaar worden gebruikt. Gemiddeld rijden deze oldtimers 1900 kilometer per jaar. Concreet betekent dit dat minder dan 0,2% van de kilometers in Nederland met een oldtimer wordt gemaakt. Een spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat. Wat bezielde Ernst Cramer van de ChristenUnie om er dan toch op aan te sturen om de vrijstellingdatum te bevriezen?

Hoewel de feitelijk cijfers het tegenspreken wordt er door een kleine groep de belastingvrijstelling op oldtimers gebruikt om ‘goedkoop’ te rijden. Een 25 of 26-jarige auto wordt voorzien van een LPG-installatie en na twee of drie flinke wat kilometers te hebben gemaakt is de oldtimers in kwestie op en verdwijnt alsnog van de straat. Natuurlijk is dit een wat gechargeerd beeld, maar deze groep maken veel kilometers en is dus zichtbaar op straat. Niet oldtimer- / autoliefhebbers gebruiken dit beeld maar al te graag om oldtimerbezitters er op te wijzen dat ze niet maatschappelijk verantwoord bezig zijn. In een tijd waarin milieu en de auto onder een vergrootglas liggen is het lastig balanceren en is de denkfout van Ernst Cramer snel te verklaren. Een denkfout die overigens ongetwijfeld werd versterkt door een eigen politieke agenda.

Komen we terug bij de term oneigenlijk gebruik. We zien ze allemaal voorbij komen, de advertenties waarin een 25 jarige auto wordt aangeprezen als “uitermate geschikt voor dagelijks gebruik”. Is het doel om deze oldtimer zo te gebruiken dat hij over 10, 20, 30 jaar nog steeds rondrijdt, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar wordt de oldtimer louter aangeschaft om de wegbelasting te ontduiken – wie houdt je tegen? – dan gaan we even terug naar 1995 en dan mag het duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling was van de vrijstelling. Sterker nog: dergelijke praktijken ondermijnen de pogingen om, nu de kilometerheffing (voorlopig) van de baan is, de vrijstellingsgrens toch weer aangepast te krijgen op basis van de oorspronkelijke argumenten.

De auto’s die nu de status van youngtimer verdienen moeten in de toekomst ook de kans krijgen om de oldtimers van straks te worden en daarmee het mobiel erfgoed van Nederland en de hobby van alle oldtimerliefhebbers veilig te stellen.

terug naar voorpagina