• Archief
Mercedes Benz W123, 25 jaar na productiestop nog steeds springlevend

Mercedes Benz W123, 25 jaar na productiestop nog steeds springlevend

Het is november 1985 als Mercedes Benz de W123-serie na een succesvolle carriere van bijna 10 het stokje definitief overgeeft aan zijn opvolger, de W124-serie. Nu 25 jaar is de W123 nog steeds een veel geziene oldtimer, die nog volop wordt ingezet. Zeker is dat de W123 serie een positieve bijdrage heeft geleverd aan het kwaliteitimago van Mercedes Benz. Want betrouwbaar is de W123 van de dag nog steeds. Regelmatig duiken er exemplaren op die met 1 miljoen (!) kilometers op de teller nog steeds rondrijden. Maar weinig merken kunnen een dergelijk resultaat bijschrijven. Wanneer goed onderhouden en verstandig bereden lijken ze soms wel het eeuwige leven te hebben. Zelfs onder de barre omstandigheden in Afrika weten veel W123 het opmerkelijk lang vol te houden. Vandaag duiken we nog graag een keer in de geschiedenis van deze icoon uit Stuttgart.

Mercedes Benz W115Dat moeten mooie jaren zijn geweest voor Mercedes Benz. Het merk begaf zich aan de top van de markt en had een aantal succesvolle series in het programma, waaronder de W114/W115 serie. De interne nummering bij Mercedes Benz is overigens een apart artikel waard. In het kort gezegd werden alle series die na de Tweede Wereldoorlog zijn ontwikkeld aangeduid met een W en vervolgens een driecijferige code. Zo kon het gebeuren dat Mercedes begin jaren zeventig een W114/W115, een W108/W109 en W100 en een W113 serie op het programma had staan. Terug naar de W114/115. Deze serie was het toenmalige instapmodel bij Mercedes. Bij ons onder andere bekend als Mercedes 200 D. Het was de auto voor de geslaagde zakenman of middenstander. Ook waren ze populair onder taxichauffeurs. De serie was zeer succesvol en Mercedes Benz stond voor de uitdaging om met een minstens even succesvolle opvolger te komen. In 1968 werd in Stuttgart al begonnen met het werk aan de opvolger, toch zou het nog tot eind 1975 duren voor daadwerkelijk de productie zou beginnen. De nieuwe ‘kleine’ Mercedes Benz krijgt de interne code W123 mee.

Mercedes Benz W123 in 1976De W123 moest alles beter kunnen dan zijn voorganger maar bovenal niet de vooruitstrevend zijn. Daar zaten de klanten van Das Haus niet op te wachten. Het uiterlijk leek dan ook sterk op de in 1972 geïntroduceerde W116 S-klasse. Er was meer sprake van evolutie dan revolutie. Uiterlijk was de W123 onmiskenbaar een Mercedes Benz. Wanneer de oude en nieuwe serie naast elkaar worden gezet valt het grote verschil pas echt op. De W123 is duidelijk een stap voorwaarts in de tijd.

Mercedes Benz W123 crashtestOnder de nieuwe carrosserie is echter veel nieuws te zien. Bij de ontwikkeling van de W123 werden enorme bedragen geïnvesteerd in actieve en passieve veiligheid. Een veiligheidskooi en grote en effectieve kreukelzones waren in de jaren zeventig nog geen algemeen goed. Mercedes ging niet over een nacht ijs en ondernam vele botsproeven met de W123. Het resultaat waren kreukelzones die in een vooraf bepaald patroon konden vervormen, een brandstoftank die binnen de veiligheidskooi was gemonteerd, een vervormbare stuurkolom en deursloten die ook bij extreme krachten niet opensprongen. Misschien wel de meest veilige auto op de markt? Vier jaar na de introductie in 1980 voegden de heren uit Stuttgart daar ook nog eens een airbag en ABS aan toe. We spreken dan over het jaar 1980! Op dit vlak was de W123 vele concurrenten dan ook lichtjaren voor. Pas nadat de W123 in 1985 weer uit de verkooplijsten was verdwenen waren vele concurrenten in staat om vergelijkbare voorzieningen aan te bieden.

Mercedes Benz W123 in 1976Technisch werden zaken duidelijk behoudender aangepakt dan bij de carrosserie. De achterwielophanging, een fraaie diagonaal-pendelas, wordt uit de W114/W115 overgenomen. Voor de vooras wordt leentjebuur bij de nieuwe S-Klasse gespeeld. De motoren worden overgenomen uit de vorige serie en zijn op een na, de 6 cilinder uit de 250, bekend en beproefd. Uiteraard is er een breed programma van benzine en dieselmotoren beschikbaar. Zowel vier als zescilinders zijn leverbaar.

Wanneer de dealers de eerste order voor de vierdeurs W123 Limousine mogen noteren loopt het meteen storm. Reden voor Mercedes om de oude serie nog een jaar parallel aan de nieuwe serie in het programma te houden. Vooral onder taxichauffeurs is de W114/W115 nog steeds heel gewild. De populariteit van de W123 loopt zo hoog op dat al snel een wachtlijst ontstaat. De wachtlijst loopt op een gegeven ogenblik zelfs op tot bijna drie jaar. De tweedehandsprijs van een zojuist geleverde W123 ligt dan zelfs soms hoger dan de catalogusprijs. Anno 2010 denken ze in Stuttgart waarschijnlijk met weemoed terug aan deze goede oude tijd.

Mercedes Benz W123 LangversionIn 1977 wordt een verlengde versie van de W123 Limousine op de markt gebracht, die de interncode V123 meekreeg. Bij het publiek was de auto bekend als Langversion, alhoewel het model waarschijnlijk niet vaak aan een particulier is verkocht.

Een jaar later kreeg de serie een belangrijke uitbreiding in de vorm van een T-model. Het T-model, internecode W123T was wel voor de particuliere gebruiker bedoeld. De W123T was de stationwagon variant van de W123, waarbij de T staat voor Transport of Tourisme. In de jaren zestig had Mercedes al eens eerder stationvariant in het programma gehad, maar deze was niet erg succesvol gebleken. Nu een dikke tien jaar later achtte Das Haus de tijd rijp om een nieuwe poging te wagen. Mercedes Benz W123 StationDe T kreeg veelal dezelfde motoren toegedeeld als de Limousine en had als bijzonderheid standaard een hydraulische hoogteregeling op de achteras. Stationwagons waren eind jaren zeventig nog gewoon pakezels voor de loodgieter of de bakker om de hoek. De T-modellen waren echter echte luxeauto’s die in geen enkel opzicht onderdeden voor de Limousine varianten. Wellicht had Mercedes hierdoor met dit model wel de primeur van de lifestyle station.

Mercedes Benz komt in 1978 met een volgende primeur als er een vijfcilinder dieselmotor aan het gamma wordt toegevoegd. Een W123 voorzien van deze 3-liter dieselmotor wist Das Haus bijna vergelijkbare prestaties mee te geven als een W123 voorzien van een 2-liter benzinemotor. Het werd nog mooier toen er in 1979 aan de vijfcilinder diesel een turbo werd toegevoegd. De aanvankelijke 80 pk stegen daarmee tot 123 pk, wat natuurlijk nog vele betere prestaties mogelijk maakte. De 55 pk’s die de standaard 2-liter dieselmotor leverde staken daar schril bij af.

Mercedes Benz W123 serieNaast de Langversion en het T-model was er nog een variant op de W123 Limousine, de W123C. De C staat in dit geval voor Coupe, een variant die ook de voorloper van de W123 serie al kende. Deze keer was niet alleen het dak ingekort maar was ook de totale auto iets korter. Verder kwam de W123C in grote lijnen overeen met de W123 Limousine. De Coupe was alleen leverbaar met een benzinemotor, de dieselvarianten bleven voorbehouden dan de overige modellen.

Naast de verschillende carrosserievarianten was er nog een serie met een aantal opmerkelijke aanpassingen. Dit waren de modellen die voor de Amerikaanse markt bestemd waren. Naast uiterlijke wijzigingen, aangepaste verlichting en andere bumpers, waren er ook een aantal technische wijzigingen nodig om de auto’s op in de USA te mogen verkopen, de aangepaste vijfcilinder dieselmotor is hier een goed voorbeeld van.

Tijdens de productie werden er continu kleine en soms ook grote verbeteringen aan de W123 doorgevoerd. In totaal zijn er drie verschillende tijdsvakken te onderscheiden, de eerste serie die vanaf start productie tot 1979 liep, de tweede serie van 1979 tot 1982 en een derde serie van 1982 tot einde productie november 1985. De echte fans onderscheidden nog een vierde serie die vaak als serie 0,5 wordt aangeduid en die het eerste productiejaar omvat.

Een grote verandering die een jaar na de introductie van de tweede serie kwam was de introductie van twee nieuwe benzinemotoren, een 2.0 en een 2.3 liter. De 2.3 werd ook leverbaar met benzine-injectie.

Mercedes Benz W124 uit 1984In 1984 komt Mercedes Benz met de W124 die de fakkel van de W123 moet gaan overnemen. Ondertussen was de W123 niet meer de “kleinste” Mercedes in het programma. Deze taak was door de in 1982 geïntroduceerde Mercedes 190, de W203 overgenomen.

Net als bij de introductie van de W123 blijft het oude model nog even in productie. In november 1985 is het succes verhaal van de W123 ten einde. In totaal werden er meer dan 2,4 miljoen W123 modellen gebouwd, een aantal dat Mercedes Benz tot op dat moment met nog geen enkele serie eerder had gehaald.

Nu alle W123 in Nederland de oldtimerstatus hebben gekregen is de Mercedes Benz een populaire oldtimer geworden. Er zijn dan ook vele specialisten in Nederland te vinden. De onderdelenvoorziening is zeer goed te noemen en ook het aanbod groot. Daarnaast zijn er meerdere clubs die zich op dit specifieke model van Mercedes Benz richtten, zoals bijvoorbeeld de MB-W123 Club Nederland. De W123, een blijvend succesverhaal.

terug naar voorpagina