• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Vijftig jaar Renault 4

OldtimerStory Vijftig jaar Renault 4

In 2011 is het vijftig jaar geleden dat Renault met een voor het merk revolutionaire nieuw model kwam: de Renault 4. De Renault 4 zou een glansrijke carrière kennen. De Renault 4 werd zoals zijn ontwerpers hadden bedoeld een allemans vriend, een auto voor de bakker, de boer, de ambachtsman, een familieauto, een stadsauto’s maar ook een auto voor de vrouw. In deze eerste OldtimerStory van 2011 blikken wij bij OldtimerNieuws terug op de levensloop van dit succesvolle alternatief voor die andere kleine Franse auto, de Eend.

Renault 4 - 1961Deze OldtimerStory begint in eigenlijk al in 1956 als Renault Voorzitter Pierre Dreyfus zijn mensen aan het werk zet om een opvolger voor de in 1946 geïntroduceerde Renault 4CV te ontwikkelen. De oude 4CV was een duidelijk product van zijn tijd en had met zijn achterin geplaatste motor veel overeenkomsten met de Duitse Kever. De nieuwe Renault moest echter een antwoord worden op de in de populaire 2CV, de Eend, van Citroën. Wanneer in 1958 het eerste prototype klaar is lijkt de nieuweling in geen enkel opzicht meer op zijn voorganger. Een nieuwe carrosserie met een los chassis, de oude 4CV beschikte al over een zelfdragende carrosserie, een voorin geplaatste motor én voorwielaandrijving. Daarmee werd de Renault 4 de eerste Renault met voorwielaandrijving. Waarschijnlijk was het nog een hele klus om dit voor elkaar te krijgen, want pas vijf jaar na de start van het project stond de nieuwe Renault 4 te schitteren op de Autosalon in Parijs.

Renault 4 - gezinsautoBij de introductie van de nieuwe Renault is er niet alleen sprake van een Renault 4, maar staat er ook een Renault 3 in de prijslijst. De Renault 3 dankte zijn naam aan het Franse belastingstelsel, dat auto’s indeelde naar zogenaamde “fiscale PK’s”. Het verschil tussen de Renault 3 en Renault 4 was ook de motor. De Renault 3 had een 603 cc motor, de Renault 4 een 747 cc motor. De Renault 4 had daarmee evenveel fiscale PK’s als zijn voorganger de Renault 4CV. Naast de Renault 3 en Renault 4 (Standaard) was er ook nog de Renault 4 L (Luxe). De luxe was terug te vinden in wat chroomwerk en achterste zijruitjes die ook bovendien open konden. In het interieur was er onderscheid doordat de portieren met panelen waren bekleed. Een kenmerk van alle varianten was de grote achterklep, waarmee de Renault 4 stationwagenachtige trekjes kreeg. In feite loopt Renault hiermee jaren vooruit op de komst van de huidige hatchbacks.

Renault 4L - 1962Het grootste technische verschil met zijn grote concurrent de Eend was wel de watergekoelde viercilinder motor die de auto meekreeg. Daar waar de Eend het moest doen met een, lawaaiige, luchtgekoelde tweecilinder motor, had de Renault 4 een watergekoelde motor met een gesloten koelsysteem. Een bijzonderheid in de dagen. Een tegenvaller was dat de R4 geen vierversnellingsbak had zoals de Eend, maar slechts over drie versnellingen beschikte. Net als bij de Eend stond de versnellingsbak voor de motor en werd deze bedient met een pook die uit het dashboard stak. Net als de Eend had R4 onafhankelijke wielophanging op alle vier de wielen, alle voorzien van vering door middel van torsiestaven. De wielbasis is links 4 cm korter dan rechts, waardoor de torsiestaafvering achter heel eenvoudig kon worden uitgevoerd, zonder invloed te hebben op de besturing van de auto. Een truc die Renault later bij de 16 nog eens zou toepassen. Het elektrische systeem was net als bij vele concurrenten een 6 volt systeem.

Renault 4 - FourgonnetteAl snel werd het aantal uitvoeringen uitgebreid met onder andere de Renault 4 Super die een jaar na de introductie wordt voorgesteld. Bijna tegelijkertijd verdwijnt de Renault 3 van het toneel en is de 747cc motor de enige leverbare motor, die op zijn beurt wordt vervangen door een 845cc motor. Een andere belangrijke uitbreiding is de Renault 4 Fourgonnette, de besteluitvoering van de Renault 4 die jarenlang de trouwe metgezel voor menig vakman, postbode en wijnboer in Frankrijk zou worden. Door het gescheiden chassis van de Renault 4 kon Renault eenvoudig met deze variant op de markt komen die bovendien ook nog eens 300 kg mocht laden. In de praktijk zal de torsievering vast wel eens met zwaardere vracht zijn beproefd. Aanvankelijk was de Fourgonette alleen leverbaar met een gesloten laadruimte met alleen een raam in de achterdeur. In 1965 komt daar echter een verandering in als de Fourgonette ook met zijramen leverbaar wordt. De torsievering was ook voor de besteluitvoering ideaal, ik kan me nog goed herinneren dat de lokale Radio en Televisie winkel bij voorkeur een R4 Fourgonette reed omdat de kwetsbare buizenradio en tv’s door de zachte vering heel bleven.

Renault 4 - 1968De Renault 4 is voor Renault een groot succes. De R4 verkoopt goed en na tien jaar is het basisontwerp nog steeds ongewijzigd. Wel past Renault de auto steeds op details aan. De grootste wijzigingen worden in 1968 als uiterlijk een opfrisbeurt krijgt waarbij onder andere de grille. Minstens zo belangrijk nieuws is er onder de motorkap te vinden. De drieversnellingsbak wordt vervangen door een vierversnellingsbak.

Renault 4 - Plein AirEen bijzondere variant die in 1968 het daglicht ziet is de Plein Air, een cabrioletversie zonder zijdeuren, maar uitgesneden panelen in de zijkant. Tevens in 1968 komt Renault met gehele nieuwe auto die sterk verwant is aan de Renault 4, de Renault 6. De Renault 6 maakt gebruik van hetzelfde chassis en kent dezelfde layout, maar in alle opzichten een iets grotere auto. Renault zet de R6 dan ook nadrukkelijk als een ander model in de markt. De productie van de R4 loopt echter gewoon door en in 1971 krijgt de R4 een 12 volts installatie en wordt de Fourgonette even later ook met een verhoogde laadruimte leverbaar. In 1975 komt er een vernieuwde variant bij met een vergrote en meer vierkante laadruimte die typering R4F6 meekrijgt. In datzelfde jaar krijgen alle R4 modellen een moderne plastic grille. Daarnaast verschijnen er bijzondere modellen als de Rodeo, de opvolger Plein Air en tegenhanger Citroën Mehari.

Renault 4 - vanaf 1975Ondanks de stevige concurrentie blijft de Renault 4 het goed doen. Tussen de Renault 4 en 6 heeft Renault inmiddels een nieuwe model geïntroduceerd, de Renault 5. De nieuwe R5 deelt veel techniek met de R4 maar doet toch veel moderner aan en is daarmee een directe concurrent in eigen huis. Na 15 jaar is de glans van de R4 echter nog niet verdwenen en krijgt de R4 opnieuw een nieuwe motor. De R4GTL krijgt als topmodel uit de serie een 1108 cc motor. Net als bij de Eend blijven de mensen de eenvoud, de zuinigheid en de praktische gebruiksmogelijkheden van de Renault 4 waarderen. Renault blijft de markt bewerken met nieuwe actiemodellen en een uitgebreid modellengamma. In 1981 wordt het aantal modelvarianten nog eens uitgebreid met een pick-upversie van de R4F6.

Renault 4 - de laatste loopt van de bandOndanks zijn laatste verjongingskuur in 1983 waarbij de scharnieren van de deuren en achterklep naar binnen verdwijnen en het interieur opnieuw wordt opgefrist loopt de belangstelling terug. Peugeot introduceert de 205,de Japanse fabrikanten komen met steeds meer kleine auto’s en veiligheid en milieu worden verkoopargumenten. In 1986 is de Renault 4 in Nederland voor het laatst te koop. De bestelvariant, de R4F6, houdt het nog tot 1988 vol. Buiten Nederland leeft de Renault nog even door, onder andere voormalige Joegoslavië door. Daarnaast werd de Renault 4 ook in Spanje en Columbia gebouwd. Wanneer in 1993 de laatste Renault 4 de lopende band verlaat staat de teller op 8.135.424. Met meer dan 8 miljoen geproduceerde Renault 4’s staat de R4 op zesde plaats van meeste geproduceerde auto’s ooit en verslaat daarmee de auto waarvoor de R4 ooit als tegenhanger was bedoeld, de Eend. Als we de varianten op de Eend zoals de Dyane, Méhari en Ami even buiten beschouwing laten weet dit icoon het tot ‘slechts’ 5,1 miljoen exemplaren te brengen. In 1986 heeft Renault geen directe opvolger voorhanden, die komt pas in 1992 als Renault met de Twingo een waardige opvolger op de Autosalon in Parijs introduceert.

terug naar voorpagina