• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Fiat Panda

OldtimerStory Fiat Panda

Fiat is altijd al een fabrikant geweest die bekend staat om succesvolle kleine auto’s. Denk maar eens aan de Fiat Topolino, de legendarische Fiat 500, de Fiat 600, de 850 en in de jaren zeventig de Fiat 127. Omdat de Fiat 127 eind jaren zeventig toe was aan vervanging startte het Centro Stile Fiat met project 141. In plaats van een nummer kreeg de nieuwe Fiat een naam, net als de in 1978 geintroduceerde Ritmo die de Fiat 128 had afgelost. De naam voor de nieuwe kleine Fiat werd Panda. De Panda zou echter niet het kleinste model van Fiat worden, die rol bleef toebedeeld aan de Fiat 126, een directe nazaat van de aloude Fiat 500.

Interieur Fiat Panda 1980Net als bij bijvoorbeeld de Citroën 2CV (de Eend) en de Renault 4 koos Fiat bij het ontwerp van de Panda voor functie boven ontwerp. Het resultaat was de een hoekig ontwerp dat Giorgette Giugiaro was getekend. De functionaliteit van het ontwerp was niet alleen aan de buitenkant van de auto goed te zien, in het interieur kwam de filosofie pas goed tot zijn recht. Eenvoudige stoeltjes en achterbank die net als het zeer eenvoudige dashboard uitneembare stoffen bekleding kregen waardoor de bekleding eenvoudig in de wasmachine kon.

Panda 1980Technisch leunde de Panda sterk op reeds bekende Fiat techniek. Zo kreeg de Panda 30 bij introductie in 1980 de luchtgekoelde 652 cc motor mee die was afgeleid van de Fiat 126. Het tweede model, de Panda 45, kreeg de watergekoelde 950 cc motor uit de Fiat 127. Het onderstel was eenvoudig gehouden en moest het doen zonder de dwarse bladveer die in de Fiat 127 en Ritmo voor een onafhankelijk wielophanging achter zorgde. In plaats daarvan kreeg de Panda een eenvoudige starre achteras afgeveerd mee eenvoudige bladveren in de lengterichting. Door de aandacht voor lichtgewicht constructie woog de Panda slechts 715 kg.

Lekker slapen in de Fiat PandaOndanks zijn relatief hoge prijs sloeg de Panda meteen goed aan en werd enthousiast door het publiek ontvangen. Het functionele ontwerp zorgde ervoor dat, hoewel de auto slechts 3,34 meter lang was, er toch heel veel bruikbare binnenruimte beschikbaar was. De eenvoudig verstelbare en verwijderbare achterbank maakte een grote vierkante laadruimte mogelijk die bovendien door een grote achterklep erg goed bereikbaar was. Desgewenst konden de stoelen en achterbank zo worden ingesteld dat er tweepersoonsbed ontstond. De tent kon thuis blijven. Ook de “Auto van het Jaar” jury was enthousiast over de nieuwe Fiat. De Panda moest echter de Ford Escort in 1981 voor laten gaan.

Screenshot introductie tv reclame PandaAl snel na de introductie kwam Fiat met een nieuwe motor voor de als te zwak bevonden Panda 30. Met name voor de exportmarkt kwam er een 850 cc tellende viercilinder die 34 pk leverde. De naam van deze nieuwe versie is eenvoudig te raden: de Panda 34. In Nederland was in eerste instantie alleen de Panda 45 Leverbaar. Ieder kent vast nog wel de televisiereclame waarin een Panda-rijder iedereen uitlachte omdat de nieuwe Panda zo ruim, zuinig en veelzijdig was. In de laatste shot is het echter een politieagent die als laatste lacht omdat de Panda veel te snel langs komt rijden. Had Fiat de Panda 30 wel in Nederland geleverd had de commercial toch anders moeten eindigen. De Panda 34 werd overigens wel in Nederland leverbaar.

Fiat Panda 4x4In 1983 komt Fiat met wel een hele bijzondere variant op de Panda als de Panda 4×4 leverbaar wordt. Het 4×4 is ontwikkeld door het Oostenrijkse Steyr-Puch. De vierwielaangedreven variant krijgt een andere motor, de 48 pk sterker 968cc groter motor uit de Autobianchi A112. De Panda 4×4 was de eerste auto in zijn klasse die vierwielaandrijving combineerde met een dwarsgeplaatste motor. Ondanks de extra onderdelen bracht een Panda 4×4 nog steeds slechts 740 kilogram op de weegschaal. De Panda 4×4 was bedoeld voor de buitengebieden in Italië maar had al snel door heel Europa klanten die bijvoorbeeld de capaciteiten van deze Panda tijdens winterse omstandigheden konden waarderen.

Panda 1986Na 6 jaar en 1,4 miljoen Panda’s geeft Fiat de Panda een flinke facelift. Uiterlijk vallen de nieuwe bumpers en grill op. Maar het grootste nieuws is onder de motorkap en onder de auto te vinden. Onder de motorkap lossen de nieuwe Fire-motoren van Fiat de inmiddels verouderde motoren af. De kleine Panda levert zo niet alleen betere prestaties tegen een lagere benzineverbruik, ook de emissiewaarden worden zo weer bij de tijd gebracht. Naast de nieuwe benzinemotoren komt er ook een Panda Diesel voorzien van een 1301cc dieselmotor uit de Fiat 127 en goed voor 37 pk. Onder de auto is een complete nieuwe achterwielophanging te vinden. De altijd wat bokkerige vering van de starre achteras met bladveren was altijd al een bron van kritiek geweest. Ondanks de verjongingskuur is de Panda nog steeds de inmiddels vertrouwde populaire Panda die bijna niet meer uit het straatbeeld van die tijd is weg te denken. De Panda heet vanaf nu Panda 750, Panda 1000, Panda 4×4 of Panda Diesel.

Seat MarbellaOp basis van de Fiat Panda bracht het Spaanse merk Seat de Seat Marbella uit. Aanvankelijk was de Marbella een directe afgeleidde van de Panda. Toen Seat echter eigendom werd van de Volkswagen Groep en Fiat niet langer technologische kennis uitwisselde ontwikkelde Seat de Marbella zelfstandig door. Zo kreeg de Marbella nooit de nieuwe Fire-motoren of de nieuwe achteras constructie. Wel ontwikkelde Seat een bestelauto op basis van de Marbella, een variant die de Panda nooit zou kennen.

Motorruimte Panda ElettraEen kleine, lichte en eenvoudig auto leent zich bij uitstek voor ombouw naar Elektrische auto. Dat moeten ze bij Fiat ook hebben gedacht toen in 1990 Fiat met een Panda Elettra komt. De Panda Elettra kan als een experimenteel voertuig worden gezien die gewoon in productie werd genomen. Door de vele accu’s woog de Panda Elettra geen 700 kg, maar 1150 kg. Dit betekende ook meteen dat de achterbank werd opgeofferd om plaats te maken voor accu’s. Als motor werd een 19 pk sterke elektromotor gemonteerd.

de laatste oer-PandaElf jaar na introductie voert Fiat de laatste facelift door. Opnieuw wordt Panda rondom opgefrist en alle motoren zijn nu voorzien van brandstofinjectie en een katalysator. Verder wordt een CVT automaat (Panda Selecta) leverbaar. De elektrische variant staat nog steeds op het programma en krijgt een nieuwe 24 pk sterke motor. De zware accu’s blijven. Langzaam maar zeker begint de evergreen toch op leeftijd te komen. Vanaf 1996 wordt de productie van de Panda langzaam maar zeker afgebouwd, al blijft de oer-Panda tot maar liefst 2003 in productie. Vanaf 2001 is met de invoering van de Euro 3 norm echter maar één motor meer beschikbaar. Na 23 jaar staat de teller op maar liefst 4,5 miljoen Panda’s staan. In 2003 komt Fiat met een geheel nieuwe auto die opnieuw onder de naam Panda wordt verkocht.

terug naar voorpagina