• Archief
Forse stijging APK-bekeuringen in 2010 – tips om een boete in 2011 te voorkomen

Forse stijging APK-bekeuringen in 2010 – tips om een boete in 2011 te voorkomen

Het afgelopen jaar is het aantal APK-boetes dat door de CJIB werd verstuurd enorm toegenomen. Waren er in 2009 nog 340.000 eigenaren die een bekeuring kregen voor een vervallen APK, in 2010 waren er dat maar liefst 410.000. De politie was in de meeste gevallen hier niet bij betrokken, de boetes werden meestal opgelegd omdat uit het register van de RDW bleek dat een voertuig niet APK-gekeurd was. Dat leverde de staat 37 miljoen euro aan boetes op. Leuk voor de staat. Maar hoe kan een APK-boete worden verkomen?

Als eerste natuurlijk door je oldtimer op tijd te laten keuren. Let daarbij goed op dat de keuringsfrequentie van 1x keuren per 2 jaar pas geldt vanaf de dag dat een oldtimer 30 jaar oud is. En dus niet in het jaar dat de oldtimer 30 jaar oud wordt. Goed om rekening mee te houden. Daarnaast geldt de vrijstelling van de APK-keuring slechts voor oldtimers van voor 1 januari 1960. De RDW stuurt als service een herinnering twee maanden voor de vervaldatum. Gooi die niet meteen weg, maar plan meteen een afspraak voor een APK in.

Vergeet niet een schorsing van een oldtimer tijdig te verlengen, standaard is een schorsing slechts 1 jaar geldig. Na dit jaar stuurt de CJIB automatisch een bekeuring als blijkt dat er geen APK op de oldtimer zit. De RDW komt de oldtimerbezitters hierbij wel tegemoet doordat het tegenwoordig mogelijk is om een schorsing online te verlengen. Ook een schorsing aanvragen kan online.

Bij de meeste oldtimereigenaren is het wel bekend, maar toch goed om nog even te noemen. Een auto mag tot twee maanden voor de vervaldatum worden gekeurd waarbij de nieuwe vervaltermijn pas in gaat op de datum waarop de APK oorspronkelijk zou vervallen. Dus een auto die op 15 april weer gekeurd moet worden mag op 16 februari worden afgemeld waarbij de nieuwe vervaldatum weer 15 april wordt.

Zorg ervoor dat de APK-vervaldatum van de oldtimer zoveel mogelijk in het “rij seizoen” valt. Zo wordt voorkomen dat een APK-keuring moet worden afgezegd omdat er bijvoorbeeld sneeuw of veel zout op de weg ligt.

Plan een APK-keuring zo in dat er nog tijd is om eventuele reparaties te doen, zeker bij oldtimers waarvoor de onderdelenvoorziening slecht is.

Let er als laatste op dat de meeste verzekeringen niet geldig zijn als de APK is verlopen of een oldtimer is geschorst. Dus “even met je oldtimer naar een (club)evenement, moet toch kunnen”, kan heel vervelend uitpakken.

terug naar voorpagina