• Archief
Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer

Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer

Al eerder maakten we bij OldtimerNieuws melding dat de ‘nieuwerwetse’ benzine steeds slechter te gebruiken is in oldtimers. Motoren en het brandstofsysteem dateren nog uit een tijd dat gelode benzine de maatstaf was. Na het verdwijnen van het lood uit de benzine is de benzine steeds verder aangepast en ‘milieuvriendelijker’ gemaakt. Voor moderne auto’s geen probleem, de motoren en brandstofsystemen zijn afgestemd op de nieuwe benzinesamenstelling, waarbij de toevoeging van ethanol voor oldtimers de meest vervelende is. Op dit moment wordt er in Nederland 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds deze maand E10 op een steeds groter schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is de kans groot dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking.

In Frankrijk is Euro 95 inmiddels al bijna niet meer verkrijgbaar en bij de meeste pompen vervangen door SP95-E10 (Euro 95 met 10% Ethanol). Duitsland is nu het volgende land dat aan de beurt is. Maar ook Nederland zal moeten volgen. In Europees verband is afgesproken dat er in 2013 een extra soort aan de pomp verkrijgbaar moet zijn. Omdat de meeste tankstation maar over een beperkt aantal pompen/tanks beschikt ligt het voor de hand om de Euro 95 met 5% bio-ethanol te vervangen voor Euro 95 met 10 bio-ethanol. Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.

Trackbacks & Pings