• Archief
Alfasud veertig jaar

Alfasud veertig jaar

In de jaren zestig groeide het besef bij Alfa Romeo dat naast de succesvolle Giulia een tweede, minstens zo succesvol, model op de markt gebracht moest worden. De grote, naoorlogse Alfa’s waren niet erg succesvol en begin jaren 1960 werd bij Alfa Romeo dan ook besloten om met een kleinere auto te komen die in het segment onder de Giulia zou passen. De nieuwe auto had geen voorganger en moest volledig nieuw worden ontworpen. Voor het bouwen van de nieuwe auto werd zelfs een nieuwe fabriek gebouwd. Alfa Romeo was nog steeds eigendom van de Italiaanse staat en om voor werkgelegenheid te zorgen in het zuiden van Italië werd Pomigliano d’Arco nabij Napels gekozen als locatie van de nieuwe fabriek. De locatie verklaart meteen de naam van de nieuwe Alfa Romeo, Alfasud (sud is zuid in het Italiaans). De ontwikkeling van het Alfasud project stond onder leiding van Rudolf Hruska en voor het eerst werd bij Alfa Romeo gekozen voor voorwielaandrijving. Er werd ook een geheel nieuwe motor ontwikkeld, een 4 cilinder boxermotor van 1186 cc met 63 pk. Het ontwerp van de Alfasud kwam van Giorgetto Giugiaro, die met ItalDesign net zijn eigen bedrijf was begonnen. Hoewel hij er zo uitzag was de Alfasud geen hatchback en had hij vier of twee deuren. In 1971 is het zover dat nieuwe kleine Alfa Romeo, de Alfasud op de Autosalon van Turijn aan het publiek wordt voorgesteld.

Alfa Romeo Alfasud SuperIn eerste instantie waren de reacties op de Alfasud positief: de auto zag er goed en sportief uit, reed goed en had nog relatief veel ruimte binnenin. Later kwamen echter de kwaliteitsproblemen aan het licht: de afwerking liet te wensen over en de Alfasud had problemen met roest. De problemen waren enerzijds terug te voeren op de (slechte) kwaliteit van het gebruikte staal en de op de manier waarop kale carrosserieën werden opgeslagen alvorens ze werden gespoten en behandeld. Tweede probleem was de (on)geschooldheid en de matige motivatie van de arbeiders. De Alfasud zou deze problemen nooit echt kwijtraken ook al werd in 1978 de Alfasud Super geïntroduceerd die gebouwd werd met een ander soort staal dat beter bestand was tegen roest.

Alfa Romeo SprintAndere varianten van de Alfasud waren de Alfasud TI uit 1973, de Alfasud L uit 1974, de Alfasud Giardinetta uit 1975 en de Alfasud Sprint uit 1976. In 1980 verscheen de facelift van de Alfasud met grotere koplampen, grotere kunststof bumpers en grotere achterlichten. In de loop der jaren waren er verschillende motoren in de Alfasud beschikbaar. Als basis diende 1,2 liter met 63 pk. De top werd gevormd door de 1,7 liter met 110 pk. De Alfasud wordt in 1983 afgelost door nieuwe modellen (Alfa Romeo 33) en kan worden gezien al een van de meeste succesvolle Alfa Romeo’s. Maar liefst 893.719 Alfasud verlieten de fabriek en van de op de Alfasud gebaseerde Alfa Romeo Sprint werden nog eens 121.434 exemplaren gebouwd.

terug naar voorpagina