• Archief
Mercedes-Benz W123-serie 35 jaar

Mercedes-Benz W123-serie 35 jaar

In 1976 was als alles nog mooi overzichtelijk. De wereld was nog duidelijk verdeeld in Oost en West en Franse auto’s stonden synoniem aan comfort en roest, terwijl het Duitse Mercedes zich duidelijk aan de top van de markt mocht prijzen. Veel is er de afgelopen 35 jaar veranderd. Het IJzeren Gordijn is verdwenen en ach, roesten doen de Franse auto’s al lang niet meer. Een ding lijkt nog steeds onveranderd, Mercedes-Benz voert nog steeds de (oldtimer)markt aan. Nu zijn we bij OldtimerNieuws met name geïnteresseerd in oldtimers en stappen ter gelegenheid van de 35ste verjaardag van de Mercedes-Benz W123 serie graag achter het stuur van een witte Mercedes 200 uit 1977.

Nog voor we instappen valt meteen al op dat de deur solide aan voelt. Eenmaal achter het stuur blijft die indruk hangen. “Onze” Mercedes is een goed voorbeeld van een “rentnerauto” die in zijn geboorteland ernstig is gekoesterd. Uiteindelijk heeft de eerste eigenaar toch afscheid moeten nemen van zijn geliefde Mercedes en kwam de auto in handen van een Nederlandse liefhebber. Sinds de auto in Nederland blauwe nummerplaten kreeg was alleen een beurt voldoende om een verse APK te krijgen. Om de bescheiden 2-liter benzinemotor te voeden is tevens een gasinstallatie ingebouwd. Gelukkig verdraagt de achtervering deze toevoeging prima en hangt de Mercedes niet vermoeid achterover. Maar genoeg gepraat, we zitten inmiddels achter het stuur en het wordt tijd om de sleutel op te draaien en een ritje te maken.

Zodra de sleutel wordt omgedraaid start de viercilinder onmiddellijk en zonder enige aarzeling. Het solide, we komen er niet onderuit om dit woord nogmaals te gebruiken, dashboard is verrassend duidelijk van opzet en alle meters zijn duidelijk af te lezen. De oliedrukmeter staat na het starten van de motor meteen in de hoek en zal daar blijven tot de motor weer wordt afgezet. De motor was al opgewarmd door de eigenaar en we kunnen meteen van start. De versnelling laat zich eenvoudig en met gevoel inleggen. Dit exemplaar is voorzien van stuurbekrachtiging en dat is prettig bij lage snelheden. De Mercedes in naar huidige maatstaven niet snel te noemen, maar de W123.020 zoals de typering voluit luidt kan prima met het verkeer meekomen. Eenmaal op snelheid valt op hoe stil de auto eigenlijk is voor een 35 jaar oud ontwerp. Ondanks dat er slechts vier versnellingen aan boord zijn valt het motorgeluid erg mee. In een dieselvariant zal dat best anders uitpakken. Hoe prettig de auto stuurt bij lage snelheden, zo gevoelig blijkt de besturing bij kruissnelheden. Hier laat de kogelkringloop systeem dat Mercedes-Benz monteerde zich gelden. De vering laat zich best als comfortabel omschrijven. De Mercedes wil best een bocht nemen, maar lijkt toch liever rechtdoor te gaan, de al genoemde besturing draagt hier duidelijk aan bij. Bij het remmen laat de Mercedes zich weer van zijn beste kant zien, zonder al te veel moeite staan we snel stil.

Zelfs 35 jaar na de introductie weet een W123 nog steeds te overtuigen. Het is en blijft een auto uit de jaren zeventig, maar was toch zijn tijd ver vooruit. Het is wel begrijpelijk dat er zoveel mensen een Mercedes-Benz uit deze serie dagelijks inzetten. Natuurlijk kan W123 zich niet meten met een moderne auto, hoewel op de latere bouwjaren zaken als ABS verkrijgbaar waren, is er wel sprake van oudere techniek. Erg goed gemaakte techniek, dat wel.

Meer lezen over de Mercedes-Benz W123? Lees dan het artikel over de geschiedenis van de W123 op OldtimerNieuws.

terug naar voorpagina