• Archief
Invoerdatum E10 benzine in Nederland nog onbekend

Invoerdatum E10 benzine in Nederland nog onbekend

Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% bio-ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 op een steeds grotere schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Desgevraagd laat een woordvoerder van Shell weten dat het nog niet duidelijk is wanneer E10 in Nederland aan de pomp verkrijgbaar is. Verder geeft Shell aan dat eind 2011 worden de exacte Europese specificaties voor deze brandstof wordt verwacht. Hieruit mogen we opmaken dat het voor Nederland in ieder geval nog een jaar gaat duren voor E10 de ‘oude’ Euro 95 E5 (met maximaal 5% bio-ethanol) gaat vervangen. Tot 2013 zitten de oldtimereigenaren ook in Nederland in ieder geval nog goed. Tot die datum die in Europees verband is vastgelegd leveren de benzinemaatschappijen een een zogenaamde ‘protection grade’ die niet meer dan maximaal 5% bioethanol bevat. Wat het vervolg scenario wordt is nog onbekend.

Wat is er ook al weer aan de hand met E10? Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Vanuit Duitsland komen steeds meer berichten binnen de ervaringen met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s de wel en niet E10 verdragen en zorgde BMW voor verwarring door eerst te zeggen dat het gebruik van E10 niet zonder meer was aan te raden om later te verklaren dat E10 probleemloos gebruikt kan worden in alle modellen zolang het minimale voorgeschreven oktaangetal voor het bepaalde model maar wordt gehaald.

We blijven de ontwikkelingen rondom E10 volgen.

terug naar voorpagina