• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 100 jaar Chevrolet

OldtimerStory 100 jaar Chevrolet

Een van de grootste merken ter wereld is 100 jaar oud. Chevrolet viert dit jaar het 100 jarige bestaan. Het verhaal van een van de iconen van de Amerikaanse auto-industrie. Aan de hand van een aantal belangrijke momenten proberen we in het kort de uitgebreide historie van Chevrolet weer te geven. Het begon allemaal in Detroit in 1911, met de uit oorspronkelijk uit Zwitserland afkomstige racer en ingenieur Louis Chevrolet en General Motors oprichter William C. “Billy” Durant. Durant was toen al een door de wol geverfde autobouwer die zijn General Motors in de handen van schuldeisers achter had moeten laten. De ervaring van Durant werd gecombineerd met de goede naam die Louis Chevrolet in de racerij had opgebouwd. Het was dan ook logisch dat de naam van Chevrolet werd gebruik om de auto’s te promoten. De eerste auto van het merk was de Serie C Classic Six, een grote handgebouwde auto met een zescilinder motor, goed voor 40 pk en een topsnelheid van meer dan 100 kilometer per uur.

Chevrolet Little 1913Naast William Durant en Louis Chevrolet telde de Chevrolet bij oprichting nog twee partners, William Little en de schoonzoon van Louis Chevrolet, Dr. Edwin R. Campbell. William Little had een kleine auto ontwikkeld, die simpelweg “Little” werd genoemd. William Little bracht zijn Little in bij Chevrolet die naast de Classic Six het programma voor Chevrolet vormde. In 1913 doet het nu bekende Chevrolet logo zijn intrede. De oorsprong van het logo is niet helemaal bekend, maar is waarschijnlijk gebaseerd op het patroon op een behangpapier dat Durant had gezien in een Frans hotel.

Chevrolet Little 1913Met name de kleine Chevrolet doet het goed en biedt een alternatief voor de T-Ford. In 1915 stelt het succes van Chevrolet Durant in staat om de Chevrolet Motor Corporation op te richten, een holding die naast Chevrolet ook een aantal kleine autofabrieken die Durant na zijn vertrek bij General Motor heeft opgericht onder zijn hoede krijgt. Op dat moment koopt Durant ook Louis Chevrolet wegens onenigheid over de varen koers uit. Maar Durant had nog meer plannen. In 1916 zag hij door het succes van het merk Chevrolet kans om een meerderheidsbelang te verwerven in General Motors (GM) en opnieuw daar de touwtjes in handen te krijgen. Wanneer de deal in 1917 is afgerond is Durant algemeen directeur van GM en is Chevrolet een van de divisies van GM. Chevrolet beschikt op dat moment over fabrieken in 8 verschillende plaatsen, waaronder een fabriek in Canada.

Chevrolet 1924Chevrolet blijft zich, net als ‘eeuwige’ concurrent Ford zich richten op kleinere betaalbare auto’s. Voor 1918 komt Chevrolet met het Model D, leverbaar met een vierzits en vijfpersoons carrosserie. Als motoren zijn er een V8 en een zescilinderlijn motor met kopkleppen beschikbaar. In 1918 wordt het programma ook uitgebreid met een kleine vrachtauto. In 1923 opende GM haar eerste assemblagefabriek in Europa, de GM International A/S in Kopenhagen, Denemarken. De fabriek produceerde Chevrolets voor de Noordoost-Europese markt. Het was de eerste keer dat GM voertuigen bouwde buiten Noord-Amerika. Op 7 januari 1924 rolde de eerste Deense Chevrolet, een lichte vrachtwagen, van de band. Nog dat jaar bood het merk voor het eerst optioneel een autoradio aan. De grote recessie in Verenigde Staten zorgde ervoor dat Louis Chevrolet zijn hele fortuin verloor en eindigde als monteur bij een Chevrolet.

Chevrolet auto radio jaren 30In 1927 verkocht Chevrolet meer dan 1 miljoen auto’s. Met dat aantal verslaat Chevrolet ook Ford. In 1930 werd de mijlpaal van 7 miljoen geproduceerde auto’s bereikt en in 1941 werden 1,6 miljoen auto’s en vrachtwagens gebouwd. De successen van Chevrolet waren mede te danken aan de innovaties zoals de genoemde eerste autoradio en een onafhankelijke wielophanging. Vanaf 1942 stond de productie gedurende 4 jaar stil. De fabrieken werden tijdens die periode ingeschakeld voor de oorlogsproductie van de Tweede Wereldoorlog.

Chevrolet Powergilde reclame 1952Na de Tweede Wereldoorlog breekt voor Chevrolet opnieuw een gouden periode aan. In eerste komt het merk terug met modellen van voor de oorlog. Maar als snel komen er nieuwe modellen en wederom een primeur. Chevrolet toont in 1950 opnieuw zijn innovatieve kracht door als eerste met een automatische transmissie te komen die seriematig in de lagere prijsklasse wordt geleverd. De Powerglide opent de weg naar een nieuwe trend in de Amerikaanse auto-industrie.

Chevrolet Corvette 1953In 1953 verbaast Chevrolet de wereld met de Corvette. Geïnspireerd op het succes van de Europese sportwagens die na de Tweede Wereldoorlog mee terugkwamen met de militairen besloot Chevrolet een Amerikaanse variant te maken. Natuurlijk was deze trend ook bij de andere Amerikaanse fabrikanten niet onopgemerkt gebleven en de sportwagen van Chevrolet moest dan ook snel op de markt worden gebracht. Door met een polyester koetswerk te komen kon Chevrolet dit realiseren. De Corvette was de eerste Amerikaanse sportwagen die in grote series werd gebouwd en was naast een instant succes ondanks de geringe aantallen een belangrijke imago bouwer voor Chevrolet. Een jaar later verschijnt de small block V8-motor voor het eerst. Deze motor zal een lange carrière tegemoet gaan en in heel veel Chevrolet (en GM)-modellen en natuurlijk ook in de Corvette verschijnen. De Corvette is een modelserie die nog steeds bestaat, zij het nu als een zelfstandig merk onder moeder GM.

Chevrolet El Camino 1963Als antwoord op de Ford Ranchero komt Chevrolet in 1958 met de Chevrolet El Camino op de markt. De El Camino is een combinatie van een grote luxe wagen en een pickup, een in de Verenigde Staten tot op de dag van vandaag erg belangrijk marktsegment. In eerste instantie slaat de El Camino niet goed aan en moet het onderspit delven ten opzichte van de Ford Ranchero. Na twee jaar zet Chevrolet de productie stop. De Ranchero blijft echter goed verkopen en vier jaar laten besluit Chevrolet het met een vernieuwde El Camino het met succes opnieuw te proberen.

Chevrolet Corvair 1960Naast een lijn van grote Chevrolets zoals de Impala komt Chevrolet voor model jaar 1960 met een compleet nieuwe lijn compacte auto’s. Bijzonder is dat de nieuwe Corvair lijn een achter in de auto geplaatste luchtgekoelde zescilinderboxer motor kreeg. De Corvair was door deze opzet een revolutie onder Amerikaanse auto’s. Ook het uiterlijk onderscheidde Corvair zich van de bekende Amerikaanse auto’s. De auto was laag en compact (tenminste voor Amerikaanse begrippen) en relatief eenvoudig te bedienen. De Corvair was ook leverbaar met een turbomotor en was ook daarmee als een van de eerste Amerikaanse uitgerust. Door de afwezigheid van een zware motor op de vooras kon stuurbekrachtiging achterwege blijven. Als snel kwam Chevrolet met een complete lijn Corvair-modellen, een sedan, een cabriolet, een coupe, een stationwagon en op een later tijdstip zelfs een SUV-achtig model. Om in de winter de auto te verwarmen kwam er een benzinekachel die als nadeel had dat het benzineverbruik omhoog schoot. De Corvair betekende een behoorlijk succes voor Chevrolet. Aan dit succes kwam in 1966 een abrupt einde als de Corvair in het beroemde boek van Ralph Nader “Unsafe at any speed” als extreem onveilige auto wordt afgeschilderd. Door de pendelas constructie wordt de Corvair bij hogere snelheid moeilijk bestuurbaar. Dit blijkt de doodsteek voor het concept. Officieel blijft de Corvair nog tot 1969 in productie, maar de verkopen in de laatste drie productiejaren mogen nog nauwelijks naam hebben.

Chevrolet Camaro SS 1969Als rechtstreekse concurrent voor de immens succesvolle Ford Mustang kwam Chevrolet vanaf modeljaar 1967 met de Camaro. Analoog aan de Mustang was de Camaro grotendeels gebaseerd op bestaande onderdelen van andere Chevrolet / GM auto’s en verkrijgbaar met verschillende motor en opties. Volgens Chevrolet was een Camaro een “small, vicious animal that eats Mustangs”. Hoewel de Camaro als directe concurrent van de Corvair kon worden gezien, kreeg een conventionele opstelling met motor voorin en achterwielaandrijving. Met het debacle van de Corvair in het achterhoofd wilde Chevrolet geen enkel risico lopen. De Camaro zou een lange toekomst tegemoet gaan. Tot 2002 bleef het model in vier verschillende generatie ononderbroken op de prijslijst staan. In 2010 werd de draad weer opgepakt en kwam Chevrolet met een vijfde generatie Camaro.

Chevrolet Citation 1979De jaren zeventig staat ook bij Chevrolet in het teken van de energiecrisis. De nadruk komt te liggen op energieverbruik en veiligheid. Een bijzondere ontwikkeling is de Chevrolet Chevette, een Amerikaanse variant van de Duitse Opel Kadett City. Als antwoord op het toenemende succes van vooral Japanse auto’s worden in jaren zeventig alle Chevrolet modellen verkleind. Naast de Corvair bestond het programma van kleinere Chevy’s in de jaren zestig uit de Nova, een conventioneel uitgevoerde auto. De Nova werd doorlopend aangepast en in 1979 opgevolgd door een voor Chevrolet totaal nieuwe auto: de Citation. Een voorwielaangedreven hatchback die speciaal voor de Amerikaanse markt was ontwikkeld. Met deze techniek ging Chevrolet de jaren tachtig in. In 1983 gaat GM een joint-venture aan met Toyota. Het hier uit voortgekomen New United Motor Manufacturing (NUMM) produceerde een kleine Chevrolet in een GM-fabriek in Californië. In 1993 gaan diezelfde partners een overeenkomst aan waarbij GM rechtshandige Chevrolet Cavaliers zal bouwen en verkopen aan Toyota die ze in Japan zal verkopen. In de jaren negentig profiteert Chevrolet van de opmars van de SUV markt en doet goede zaken in dit segment met onder ander de Suburban, de Blazer en Tahoe.

Chevrolet Volt 2012Met de aankoop van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Daewoo in 2002 vindt het merk Chevrolet opnieuw een toegang tot de Europese, Aziatische en de grote Russische markt. De naam Daewoo wordt vervangen door Chevrolet en de modellen krijgen een styling die past bij de Amerikaanse producten. In 2009 komt GM in zwaar weer en een faillissement is onontkoombaar. Alleen met hulp van de Amerikaanse regering weet het merk uiteindelijk weer overeind te krabbelen. De zojuist geïntroduceerde elektrische Chevrolet Volt moet het innovatieve karakter weer terugbrengen.

terug naar voorpagina