• Archief
Mini, icon of style

Mini, icon of style

De Mini werd in 1959 gelanceerd onder de twee merknamen Austin en Morris. Met zijn vooraan dwars gemonteerde motor werd op een revolutionaire manier afgeweken van wat de traditionele Britse automobielindustrie tot dan toe had aangeboden. In de ogen van het traditieminnende Britse publiek was de vorm van de Mini op z”n minst bizar. Precies deze onconventionele, nooit eerder geziene vorm bleek gedurende een onwaarschijnlijke veertig jaar de sleutel tot een wereldwijd succes. Hoewel de consument in het begin nog wat huiverig voor de revolutionaire Mini nam het succes snel toe. Weldra was zowat iedereen gewonnen voor de Mini door zijn vlotte bestuurbaarheid en compactheid. Toen de Mini Cooper een opvallende reeks van wedstrijdoverwinningen verzamelde, maakte hij de andere versies van deze kleine Britse wagen populairder dan ooit. Voor grote schare liefhebbers is zojuist een nieuw boekje van dit icoon verschenen. Onder de toepasselijke naam Mini, icon of style presenteert Alessandro Sannia een toegankelijk boekje. In dit boek worden alle uitvoeringen summier gepresenteerd. Naast de gewone Mini zijn dat de stationcar (Countryman), pick-ups en bestelwagens, alsmede de luxe uitvoeringen gemaakt door Riley en Wolseley. Een topper was de Mini Cooper waarmee vele rally-successen werden behaald. Het boek is tweetalig (Nederlands en Frans). Een leuk boekje in oblong formaat met circa. 200 afbeeldingen, merendeels in kleur.

Direct bestellen? Bestel hier rechstreeks bij bol.com! of ga naar de OldtimerBoekshop.

terug naar voorpagina