• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Mini 1100 Special 1978

OldtimerStory Mini 1100 Special 1978

De New New New Mini staat al weer in de startblokken. Tijd om eens terug te gaan in de tijd. Vandaag stappen we achter het stuur van een echte Mini, een Mini Special uit 1978 om precies te zijn. Tussen 1959 en 2000 zijn er van het origineel maar liefst 5.387.862 exemplaren van de band gerold. Onze Special is er eentje met rubbervering, tot 1969 was de Mini voorzien van de bekende Hyrdolastic vering, maar heeft nog wel de kenmerkende 10 inch wieltjes. In het vooronder ligt een 1100 cc grote BMC A-Series motor met onder in het carter een vierversnellingsbak. Goed voor 45 pk en een koppel van 77 Nm.

Genoeg gepraat. Tijd om in te stappen. Dat gaat nog redelijk makkelijk gezien de afmetingen van de auto. De zit achter het stuur is wel weer even wennen, het stuur staat veel te plat en de pedalen staan te ver naar rechts en erg dicht bij elkaar. Voor mijn neus bevindt zich een heus cockpitje met maar liefst 3 klokjes, waaronder een heuse toerenteller. Dit moet samen met het getinte glas benadrukken dat we hier in de Special zitten. Met de choke uit start de in 1978 eigenlijk al bejaarde motor wat aarzelend maar zonder problemen. Eenmaal op weg vallen twee dingen op: hij stuurt nog steeds lekker strak en ja, wat maakt zo’n Mini toch een herrie. Herinneringen aan snelwegritten zonder radio, want die kon je toch bijna niet horen, doemen weer op. Maar daar hebben tegenwoordig een veel moderne auto voor en de Mini mag dan ook doen waar hij goed in is, lekker binnendoor. De voorgestelde topsnelheid van 144 kilometer is dan ook meer van academische waarde. Het rijcomfort valt ondanks de wat stuiterige vering eigenlijk best mee. Nu dik 50 jaar later is een originele Mini nog steeds een klein wondertje op wielen. Je kunt er met vier personen in en (deze Special heeft standaard de grote 34 liter benzinetank) er past nog net een kratje bier in de kofferbak. Wat wil een oldtimerliefhebber nog meer?

terug naar voorpagina