• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Citroën Ami 6 is 50 jaar

OldtimerStory Citroën Ami 6 is 50 jaar

Begin jaren zestig was Citroën erg succesvol met de 2CV en de DS/ID. De 2CV sprak een koperpubliek aan dat een goedkope non-nonsens auto zocht, terwijl de DS/ID zich aan de andere kant van de markt bewoog. In het gamma van Citroën was dan ook ruimte voor een model in midden. De ontwikkeling van de DS had veel gekost en er was dan ook niet voldoende geld voorhanden om met een compleet nieuw model te komen.

Koplamp Ami 6 1961Citroën gaf daarom Flaminio Bertoni de opdracht een auto te ontwerpen van maximaal 4 meter lang, een sedanvorm met veel kofferruimte, maximale ruimte voor de inzittenden. Intern was de naam van het project “M” voor Milieu de Gamme (middenklasser). Het geheel moest in verband met de kosten passen op het bestaande chasis van de 2CV. Ook de techniek van de Eend moest in grote lijnen worden overgenomen. Dat betekende dat onder de motorkap de bekende luchtgekoelde tweecilinder boxermotor was te vinden. Omdat de Ami duidelijk zwaarder zou worden dan een 2CV werd de motorinhoud vergroot van 425 cc naar 602 cc waarmee de Ami de beschikking kreeg over 22 pk en goed was voor een topsnelheid van 105 km/u. Door te kiezen voor den motorinhoud van 602 cc bleef de Ami net onder de belastinggrens van 610 cc en bleef zo in de Franse 3CV belastingklasse. Hoewel de Ami soms wel als 3CV werd aangeduid kreeg de auto van Citroën toch de eigen naam Ami 6 mee.

Ami 6 1961Om toch zoveel mogelijk binnenruimte te verkrijgen op het chassis van de 2CV kreeg de Ami de kenmerkende achteroverhellende achterruit Nieuw was die overigens niet, want Ford had een dergelijke achterruit al eerder toegepast op de Ford Anglia. Het interieur deed meer aan een DS dan aan een Eend denken en was dan ook veel luxer uitgerust. De Ami kreeg een modern dashboard dat in de lijn lag met de grote Citroëns. De plaatsing van de versnellingshandel gaf zijn technische achtergrond echter meteen prijs. Bijzonder detail waren de vierkante koplampen. Alleen Ford bod met zijn Taunus een auto die geen ronde koplampen had. Zelfs de revolutionaire DS had nog ronde koplampen.

Koplamp Ami 6 BreakDe publieksintroductie vond 50 jaar geleden plaats op de Parijse autosalon van 1961. De productie vond plaats in de in 1961 geopende nieuwe Citroën fabriek, Rennes-la-Janais in Chartres-de-Bretagne. De nieuwe Citroën Ami 6 sloeg meteen goed aan. De dealers drongen er bij Citroën echter al snel op aan om met een uitbreiding op programma te komen in de vorm van een Ami Break. Citroën gaf hier gehoor aan en in 1963 kreeg Flaminio Bertoni opnieuw de opdracht om met Ami aan de slag te gaan. In 1964 kon de Ami Break aan het publiek worden voorgesteld. Dat de break een schot in de roos was bleek wel uit het feit dat de bestelversie al snel beter verkocht dan de berline. Bij de introductie van de break kreeg de Ami ook wat extra pk’s, het motorvermogen steeg naar 24,5 pk.

In 1969 wordt de Ami 6 afgelost door de Ami 8, een gemoderniseerde versie van de Ami 8. In totaal zijn er van de Ami 6 483.986 berline’s en 551.880 breaks geproduceerd.

terug naar voorpagina