• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Toyota Land Cruiser 60 jaar

OldtimerStory Toyota Land Cruiser 60 jaar

We staan er niet zo vaak bij stil, maar ook uit Japan komen al echte oldtimers. Neem de Toyota Land Cruiser, die dit jaar zijn 60 jarige verjaardag mag vieren. Op Safari in de savanne, een avontuurlijke tocht in het Amazonegebied of bij een hulpmissie in de Himalaya. Op bijna elke journaalbericht is wel een Land Cruiser te zien. De Japanse tegenhanger van de Jeep en de Land Rover is dan ook een echte wereldauto. De zes miljoen exemplaren die van de band zijn gerold zijn over de hele wereld verspreid. Overigens is de Land Cruiser met dit aantal ook meteen de meest verkochte terrreinauto ter wereld.

Toyota Jeep BJDe geschiedenis van de Land Cruiser begint in 1950 met een beslissing van het Amerikaanse leger dat in Japan gestationeerd was. Ze wilden hun terreinauto’s niet langer per boot uit de Verenigde Staten halen, maar liever ter plaatse te kopen. Het Amerikaanse leger zette een aanvraag uit om 100 auto’s te bouwen op basis van de Willys Jeep. Hierop ging Toyota meteen aan de slag en bouwde in vijf maanden een prototype dat was opgebouwd uit oude onderdelen en een vrachtautomotor. In januari 1951 ws de Jeep BJ geboren. Helaas ging de Amerikaanse opdracht aan de neus van Toyota voorbij. Maar omdat er toch een aantal prototypes waren gebouwd besloot Toyota de lokale overheid maar te interesseren. Dat lukte, maar de productie bleef bescheiden. De met een 85pk sterke zescilinder Japanse Jeep werd tot 1953 slechts 300 keer gebouwd.

Toyota Jeep FJDe Toyota Jeep BJ trok toch de Amerikaanse aandacht, echter uit een andere hoek. De naam Jeep was inmiddels een begrip en geclaimd, Toyota kwam daarom met de uiteindelijke naam Land Cruiser. Met deze nieuwe naam begint ook de echte productie van de Land Cruiser. Op hetzelfde moment start ook de internationale carrière. De eerste auto’s werden geëxporteerd naar Pakistan en Saudië-Arabië. Vanaf 1958 maakte de tweede generatie de oversteek naar Amerika. De grote doorbraak kwam echter pas de derde editie van 1960, de Toyota Land Cruiser 40 Series. De FJ 40 is wellicht het meest bekende model uit de serie en wist het bijna 20 jaar vol te houden. Met zijn karakteristieke witte dak en om de hoek doorlopende ramen aan de achterkant is deze uitvoering langzaam maar zeker een erkende oldtimer aan het worden. De kwaliteit van de Land Cruiser was zeer goed te noemen, ook was roest soms een probleem, maar daarin was de Land Cruiser in de jaren zestig en zeventig geen uitzondering.

Sinds 1951 hebben al meer dan tien generaties Land Cruisers elkaar opgevolgd en lijkt het einde voor deze terreinauto nog lang niet in zicht.

terug naar voorpagina